منبع تغذیه و ترانس چه تفاوتی دارند؟

بیشتر افرادی که در مورد لوازم آزمایشگاهی برق و الکترونیک اطلاعات لازم را ندارند، تنها اصطلاحات و لغات ساده و کاربردی آن را می شناسند.
کد خبر: ۱۲۶۰۴۸۳

این دسته از افراد وسیله آزمایشگاهی منبع تغذیه و ترانس را همیشه با هم اشتباه می گیرند چرا که با توجه به کاربرد شبیه به هم این دو محصول جای تعجبی برای اشتباه گرفتن آن ها با یکدیگر وجود ندارد. اگر شما هم دوست دارید برای افزایش اطلاعات عمومی خود در حوزه مهندسی برق و الکترونیک با این دو محصول و کاربرد هر یک بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم در ادامه مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

منبع تغذیه چیست؟

با بیان ساده منبع تغذیه یک دستگاه کاربردی برای تامین انرژی الکتریکی است. از منبع تغذیه می توان برای تغذیه انرژی الکترونیکی دو یا چند دستگاه در یک زمان استفاده کرد. برای مثال یکی از مهم ترین موارد استفاده منبع تغذیه می توان به تبدیل ولتاژ برق شهر به ولتاژهای متفاوت اشاره کرد. همچنین از موارد استفاده منابع تغذیه می توان به استفاده از آن برای راه اندازی مدارهای الکترونیکی نیز اشاره کرد.

کاربرد منبع تغذیه در استفاده های روزمزه چیست؟

یکی از کاربردهای منبع تغذیه استفاده از آن جهت تعمیر و راه اندازی دیگر دستگاه های الکترونیکی است یکی دیگر از مهم ترین موارد استفاده منابع تغذیه در روزمره افراد این است که به راحتی از آن می توان برای شارژ انواع باتری در منزل استفاده کنند. البته هنگام به کارگیری این وسیله به عنوان شارژر باید در نظر داشته باشند که برای شارژ باتری باید حتما به صورت دستی با ولتاژ خروجی منابع دستگاه تنظیم شود تا باتری دچار overcharge نشود و آسیبی به آن وارد نشود.

ترانس یا ترانسفورماتور چیست؟

ترانس یا ترانسفورماتور بر خلاف نظر بسیاری از افراد که هنوز هم عقیده دارند کار مشابهی با منبع تغذیه انجام می دهد عملیات متفاوت تری از منبع تغذیه را انجام می دهد. ترانس ها وسیله اند که منابع انرژی را از طریق القای انرژی الکترونیکی به دو یا چند سیم مختلف منتقل می کند.

این عملیات به این صورت است که سیم اولیه با ایجاد جریان الکترومغناطیسی که دارد یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند و به این صوررت سیم دوم جریان را دریافت می کند. اندازه گیری جریان الکترونیکی موجود در ترانس ها با استفاده از ابزاری به نام مولتی متر امکان پذیر است. نحوه استفاده از مولتی متر را در مقاله مولتی متر چیست مطالعه کنید.

منبع تغذیه و ترانس چه تفاوتی دارند؟

مزیت استفاده از منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی های منبع تغذیه که موجب شده مهندسان آن را وسیله ای کاربردی تر از ترانس ها بدانند این است که منابع تغذیه آزمایشگاهی حجم بسیار پایینی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. از طرفی به دلیل تولید انبوه منبع تغذیه قیمت مناسب تری به نسبت گذشته دارد البته برخی از مدل های منابع تغذیه سوئیچینگ با وجود بازده بالا دارای نویز بیشتری نسبت به منبع تغذیه خطی می باشند این مسئله موجب پایین بودن قیمت منبع تغذیه سوئیچینگ نسبت به نمونه خطی می باشد.

شما می توانید به کمک وسیله ای به نام آمپرمتر کلمپی مقدار شدت جریان خروجی منبع تغذیه را اندازه بگیرید .

ترانس ها به نسبت منابع تغذیه چه معایبی دارند؟

یکی از مهم ترین معایبی که ترانس ها به نسبت دستگاه های منبع تغذیه دارند، این است که ترانس ها حجم و وزن بسیار بالایی دارند. همچنین ترانس ها به دلیل تلفات مسی در سیم پیچ های اولیه و ثانویه و تلفات هسته بیش از اندازه گرم می شوند.

راندمان بالای ترانس ها جهت افزایش و کاهش سطح ولتاژ بسیار مهم است اما بیشتر افرادی که به دنبال منبعی برای تقسیم انرژی الکتریکی هستند منبع تغذیه را جایگزین مناسب، ارزان و به صرفه تری در نظر می گیرند.

بالاخره ترانس ها کاربرد بهتری دارند یا منبع تغذیه ها؟

با توجه به اطلاعات موجود در مورد ویژگی و کاربرد ترانس و منبع تغذیه، می توان چنین نتیجه گیری کرد که خرید منبع تغذیه برای متخصصان برق و الکترونیک جهت راه اندازی مدارهای الکترونیکی کاربرد مفید تر و به صرفه تری دارد.

منبع تغذیه و ترانس چه تفاوتی دارند؟

فروشگاه اینترنتی پارس الکترونیک، معتبرترین سایت فروش منبع تغذیه آزمایشگاهی

فروشگاه اینترنتی پارس الکترونیک به عنوان یکی از معتبرترین سایت های فروش اینترنتی تجهیزات آزمایشگاهی برق و الکترونیک ، این امکان را برای مهندسان و متخصصان فراهم کرده تا برای خرید انواع منبع تغذیه آزمایشگاهی بتوانند بهترین و باکیفیت ترین محصول را انتخاب کنند.

شرکت پارس الکترونیک یکی از نمایندگی های رسمی برندهای معتبری از جمله آپا، ریگول، کیس ژاپن با واردات انواع منبع تغذیه و آمپرمتر، این امکان را برای افراد متفاوت فراهم کرده تا بتوانند برای خرید محصولات مورد نظر آزمایشگاهی خود اقدام کنند.

شما می توانید برای خرید انواع منبع تغذیه آزمایشگاهی از طریق ثبت سفارش آنلاین در فروشگاه پارس الکترونیک، محصول مورد نظر را خریداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها