رئیس سازمان فضایی ایران ساخت ماهواره‌های ۵۰۰ کیلوگرم و قرار گرفتن آنها در مدار هزار کیلومتری را از برنامه‌های این سازمان دانست که قرار است با ماهواره‌بر «سریر» پرتاب شوند.
کد خبر: ۱۲۴۶۴۳۷
پرتاب ماهواره های ۵۰۰کیلویی با ماهواره بر سریر

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مرتضی براری امروز در هجدهمین کنفرانس ملی انجمن هوا و فضا که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به قرارگیری ایران در میان ۹ کشور صاحب چرخه کامل فضایی، افزود: علاوه بر آن ایران در رتبه اول منطقه و ۱۱ دنیا در حوزه هوا و فضا قرار دارد و این موفقیت‌ها مرهون زحمات انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها، پژوهشگران و محققان این حوزه است.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی فناوری‌های فضایی در حل چالش‌های کشور، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر از سال ۶۶ اولین دانشکده هوا و فضا را ایجاد کرد و توانست نقش مهمی در تربیت نیروهای انسانی این حوزه داشته باشد.

براری، طراحی و ساخت ماهواره «پیام یک» را از دستاوردهای محققان این حوزه نام برد و یادآور شد: این ماهواره یک ماهواره عملیاتی و کاربردی است؛ در مرحله اول پرتاب این ماهواره موفقیت‌آمیز بود، ولی مرحله دوم پرتاب آن با استفاده از ماهواره‌بر تا مدار ۵۰۰ کیلومتری حمل شد، ولی ماهواره‌بر نتوانست سرعت ماهواره را به سرعت مورد نظر برساند؛ از این رو این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران، طراحی و ساخت ماهواره‌ها با دقت یک متر را از برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۴ ذکر کرد و ادامه داد: ما این هدف را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر شروع کردیم.

وی به جزئیات سند راهبردی هوا و فضا اشاره کرد و یادآور شد: در سرفصل توسعه زیرساخت‌های فضایی ما چهار گام را در نظر گرفتیم که گام اول آن دستیابی به مدار ۲۵۰ کیلومتر بوده است.

براری با بیان این‌که ما این هدف را در ۴ پرتاب ماهواره‌های «رصد»، «نوید»، «فجر» و «امید» محقق کردیم؛ اظهار کرد: در گام دوم دستیابی به ماهواره‌های با وزن ۲۵۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری دایروی بوده است. عمر مداری این ماهواره‌ها ۵ سال در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر این که این اهداف قرار است تا سال ۱۴۰۰ برای ایران تثبیت شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آنها تلاش داریم تا تعداد پرتاب‌ها را در سال افزایش دهیم، به گونه‌ای که قرار است در سال آینده ۴ پرتاب را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به گام سوم برنامه‌های فضایی کشور، یادآور شد: در این گام قرار است با ماهواره‌بر «سریر» فعالیت خود را آغاز کنیم که پژوهش و فناوری در آن انجام شده؛ این ماهواره‌بر قادر است ماهواره‌هایی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم را در مدار هزار کیلومتری و سنکرون با خورشید قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات، دستیابی به مدار ژئو با ماهواره‌بر «سروش» را گام چهارم برنامه‌های فضایی نام برد و ادامه داد: این امر در مجموعه‌های دفاعی آغاز شده است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت کشور در زمینه توسعه شبکه‌های ناوبری، ادامه داد: در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین، شوروی، اروپا، ژاپن و هند در حوزه‌های توسعه شبکه‌های ناوبری فعال شده‌اند؛ چرا که این حوزه دارای اقتصاد بزرگی است. به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۴ اقتصاد مستقیم آن ۱۹۰ میلیارد دلار و اقتصاد غیر مستقیم آن ۱۲۰۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۷، ۲۹۹ میلیارد دلار اقتصاد مستقیم و ۲۲۰۰ میلیارد دلار اقتصاد غیر مستقیم آن بوده است.

به گفته وی، اقتصاد شبکه‌های ناوبری تا سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۳۷ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اهمیت ماهواره‌های کوچک در ایجاد ارتباطات ماهواره‌ای، گفت: در حال حاضر دنیا به سمت پرتاب ماهواره‌های کوچک حرکت کرده است؛ چرا که این نوع ماهواره‌ها قابلیت تولید انبوه را دارند و ما نیز تلاش داریم تا با مشارکت بخش خصوصی اقدام به ایجاد منظومه‌های ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی کنیم و در این راستا بسترسازی‌های لازم را نیز انجام داده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها