jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۲۴۲۸۶۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۸  |  ۱۱:۴۱

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد:

رد ارتباط آلودگی هوا به کیفیت بنزین

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: منشا آلودگی، وسایل نقلیه دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در این خودروهاست.

رد ارتباط آلودگی هوا به کیفیت بنزین

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا وسیما، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای با تاکید بر کیفیت مناسب بنزین توزیعی در کلانشهر‌ها اعلام کرد: منشاء اصلی آلودگی مربوط به وسایل نقلیه در کلانشهر‌ها ناشی از خودرو‌های دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در خودروهاست.

در این اطلاعیه آمده است مطابق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منشا بیش از هشتاد درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون ها، اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها گزارش گردیده که از قضا سوخت مصرفی هیچ کدام از آن‌ها بنزین نیست از این مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارش های روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روز‌های هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران دارد.

شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در زمان حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ۳۲۰ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می شود.

براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهر‌ها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است.

این اطلاعیه می‌افزاید: به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تاثیر بر سلامتی به شمار می‌رود و به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی می‌شود. کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌ها حلقوی، آلکان‌ها و اسید‌های آلی است و منبع آن‌ها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است.

این اطلاعیه با تاکید بر اینکه منبع اصلی کربن موجود در هوای کلانشهر‌ها ناشی از احتراق ناقص سوخت می‌افزاید: با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌گردد و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.

اطلاعیه مذکور در پایان اطمینان داده است در هفته‌های گذشته سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه‌های متولی کنترل و نظارت بر استاندارد سوخت، به دفعات بنزین توزیعی در کشور را مطابق استاندارد دانسته اند وبازرسان و ناظران سازمان‌های ملی استاندارد و محیط زیست به طور مستمر و روزانه اقدام به نمونه برداری و آزمایش سوخت توزیعی در کشور کرده اند و در صورت خارج بودن کیفیت سوخت از استاندارد‌های تعیین شده سریعا مراتب را به مراجع قانونی گزارش می‌نمایند.

علاوه بر این بازرسان شرکت ملی پخش نیز پیش از توزیع سوخت بار‌ها اقدام به انجام آزمایش های مختلف کرده اند و در صورت مغایرت هریک از مولفه های زیست محیطی سوخت با استاندارد‌های تعیین شده از توزیع آن جلوگیری می کنند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر