jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۲۴۰۳۳۲   ۱۱ آذر ۱۳۹۸  |  ۱۸:۴۱

شاید تعجب کنید اگر بدانید گزینه‌های غذایی سرشار از زینک (روی) منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

غذا‌های سرشار از زینک برای کوتاه کردن دوره آنفلوآنزا

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، ماده معدنی زینک برای رشد و ترمیم بافت‌ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنید، یافت می‌شود:

گوشت گاو: هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۸.۶ روی است. برای همین هم می‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده معدنی پیش نمی‌آید.

ماست: محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم چرب یا بدون چربی ۲.۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می‌کند.

لوبیا: یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰.۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می‌کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آهن است.

غلات غنی شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از آن‌ها ۳.۸ میلی گرم زینک دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می‌کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه بهتر، غلات صبحانه‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

بلغور جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی ۱.۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین‌ها و سایر مواد معدنی محسوب می‌شود.

شکلات تلخ: شکلات هر چه تلخ‌تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰.۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

مرغ: گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب پز شده می‌تواند زینک روزانه افراد را تامین نماید.

آجیل و دانه ها: مغز‌ها و دانه‌های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می‌کند. یک قاشق از دانه‌های چیا نیز حاوی ۰.۵ میلی گرم زینک است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
بازدارندگی منطقه‌ای

بازدارندگی منطقه‌ای

ایران با پیوستن به سازمان همکاری‌ های شانگهای به عضویت پیمان بسیار مهمی درآمد که به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین نظامی می‌تواند بسیار در منطقه تاثیرگذار باشد.

موج‌ ششم از راه می‌رسد؟

موج‌ ششم از راه می‌رسد؟

شیوع ویروس کرونا در کشور براساس آنچه اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد این روزها در حال فروکش کردن است، طوری که تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی به 238شهر و تعداد شهرهای زرد به 136شهر افزایش یافته‌است، ضمن این‌که 17شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند و تنها 57 شهر رنگ قرمز کرونایی دارند.

شاعری که پدیده شد

شاعری که پدیده شد

جنوب ایران و به ویژه فارس و بوشهر همواره یکی از قطب‌ های شعری کشور بوده است. ادیبان این بخش از ایران‌ زمین در جریان‌ سازی شعر انقلاب نیز نقش بسزایی داشته‌اند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر

نیازمندی ها