در 24 ساعته گذشته چه اتفاق‌هایی در جهان افتاده است

از سرنوشت نامعلوم البغدادی تا شگفتی سازی حزب کارگر

جهان پیرامون ما، جهان رویدادهای مختلف است؛ جهانی که هرلحظه باید منتظر اتفاقاتی بود که موازنه‌های سیاسی و اقتصادی را تغییر دهد. جام جم پنج رویداد مهم 24 ساعت گذشته را برای شما مرور می‌کند.
کد خبر: ۱۲۳۸۵۹۳

سرنوشت نامعلوم ابوبکر البغدادی
1. بااین‌که چندهفته‌ای از ماجرای کشته شدن سرکرده داعش توسط نیروهای آمریکایی می‌گذرد و رئیس‌جمهور آمریکا همه تلاشش را کرد تا با برگزاری تئاتر سیاسی، محبوبیت ازدست‌رفته‌اش را در آمریکا احیا کند، اما ظاهراً کابوس ابوبکر البغدادی برای کاخ سفید نشینان تمامی ندارد و اظهارنظرهای مختلف درباره مرگ یا حیات سرکرده داعش همچنان خبرساز است. در جدیدترین اظهارنظر معاون وزیر خارجه روسیه در امور مبارزه با تروریسم آمده است: «ارتش روسیه هیچ اطلاعات موثقی درباره قتل ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در عملیاتی که نیروهای ویژه آمریکا انجام دادند، ندارد.» و این یعنی سرنوشت البغدادی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
این هم زیر سر آمریکایی‌هاست
2. آمریکا و دولت‌های اروپایی در روزهایی که کشورمان درگیر ماجراهای آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین و پس از آن ناآرامی‌ها به دست اغتشاشگران بود، حسابی سنگ تمام گذاشتند و نه‌تنها از این ناآرامی‌ها حمایت کردند بلکه از معترضان خواستند به این روند ادامه دهند و از خرابکاری‌ و اغتشاشاتشان عکس و فیلم بگیرند و برای شبکه‌های خارجی بفرستند. آن‌هم در شرایطی که باعث ‌و بانی بخش عمده این مشکلات خود دولت‌های آمریکایی و اروپایی بوده و هستند. البته دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان به این رفتارهای غیر دیپلماتیک و مغرضانه غرب واکنش نشان داد. هم سخنگوی وزارت خارجه و هم سفرای ایران در کشورهای غربی تلاش کردند با تذکرهای جدی به غرب به آنان گوشزد کنند: «لطفاً به‌جای دخالت در امور کشورهای دیگر به تعهدات برجامی خودتان بازگردید.» البته شدت مداخله غربی‌ها تا جایی بود که دولت روسیه هم واکنش نشان داد و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظر جدیدی گفت: «آمریکا مسوول ناآرامی‌های اخیر در ایران است. اظهارات پمپئو درباره ایران، ریاکارانه و شوکه کننده است؛ زیرا اتفاقات این چند روز در ایران نتیجه اقدامات خود ایالات‌متحده است.»
دولت کارگر، کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
3. فضای انتخاباتی در انگلستان آن‌هم در شرایط آشفته سیاسی به اوج خود رسیده است و شعارهای بوریس جانسون هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. در تازه‌ترین اتفاق سیاسی حزب کارگر انگلیس از اعلامیه انتخاباتی ۱۰۷ صفحه‌ای خود رونمایی کرد که در آن اصول سیاست خارجی دولت بالقوه تحت رهبری جرمی کوربین رهبر حزب کارگر را تشریح کرده است. دراین‌باره کوربین هم اظهارنظر کرده و گفته است: «میلیاردرها مالک ما نیستند. مردم مالک حزب کارگر هستند. به همین دلیل است که میلیاردرها به ما حمله می‌کنند.» همچنین در اعلامیه انتخاباتی حزب کارگر آمده است:« حزب محافظه‌کار در داشتن نقشی سازنده در حل مهم‌ترین بحران‌های بشری نظیر کشمیر، یمن و میانمار و تشدید تنش‌ها با ایران شکست‌خورده است. اشغالگری و شهرک‌سازی در اراضی اشغالی باید متوقف شود و دولت کارگر فوراً کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.»
یورش به کرانه باختری، گلوله‌باران غزه
4. پایان این هفته برای مردم فلسطین، پایان آرامی نبود زیرا به دنبال یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به کرانه باختری درگیری شدیدی میان آنها و شهروندان فلسطینی درگرفت. بر اساس جدیدترین اخبار از فلسطین اقدامات خشونت‌بار نظامیان صهیونیست علیه شهروندان فلسطینی در اراضی اشغالی
با شدت ادامه دارد و نظامیان رژیم صهیونیستی به‌صورت وحشیانه به مناطق مختلف کرانه باختری یورش برده‌اند. بر اساس جدیدترین اخبار به دنبال این حمله وحشیانه درگیری شدیدی میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان درگرفته است. شاهدان عینی می‌گویند: به دنبال این حمله شماری از شهروندان فلسطینی زخمی و بازداشت‌شده‌اند. همچنین منابع رسانه‌ای اعلام کردند نظامیان صهیونیست به روی فلسطینیان در شرق غزه آتش گشوده‌اند.
آقای ترامپ خسته نشدید!
5. حالا دیگر رسانه‌های آمریکایی هم از مواضع ترامپ نسبت به ایران به ستوه آمده و صدایشان درآمده و کار به‌جایی رسیده است که پایگاه نشنال‌اینترست در گزارشی با تحلیل شرایط ایران در منطقه و شکل مواجه‌شدن آمریکا با ایران خطاب به دولت ترامپ گفته است فشار حداکثری علیه ایران راهبردی ورشکسته است. پایگاه نشنال‌اینترست در جدیدترین مطلب خود نوشته است: «لازم است ترامپ بداند ایران تسلیم مطالبات آمریکا نمی‌شود. اگر ترامپ واقعاً به دنبال حصول توافق است لازم است کنترل سیاست‌هایش در قبال ایران را به مشاورانی دهد که از اعتبار بیشتری نزد ایرانی‌ها برخوردار هستند. کاری که آمریکا نباید انجام دهد ادامه وضع فعلی است. فشار حداکثری سیاستی ورشکسته است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها