علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر به جام‌جم می‌گوید

بازآفرینی فرهنگی شهرها

طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران، اهداف متعددی را دنبال می‌کند؛ کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، کشف، جذب و پرورش فعالیت‌ها و پیشنهادهای نو، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق. این طرح را معاونت هنری و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌کنند. از این رو سراغ علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته‌ایم تا درباره آن بیشتر بدانیم.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۰۱

ایده طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، برگرفته از طرح‌ها و برنامه‌هایی در خارج از ایران است؟
شهرهای خلاق فرهنگ و هنر دو جنبه دارد. یکی این است که شاید طراحان این طرح نیم‌نگاهی به شهرهای خلاق یونسکو داشته باشند. البته این طرح در آنجا محدود به فرهنگ و هنر به آن معنا نیست و شهر خلاق شهری است که در رشته‌ای مانند غذا و صنایع دستی انتخاب می‌شود. به نظر من شهر خلاق فرهنگ و هنر در ایران تاریخ دور و درازتری دارد. ما اگر به شهرهای پایدار که از گذشته تا به امروز در اوج اعتبار در طول تاریخ پایدار مانده‌اند، نگاه کنیم متوجه می‌شویم این شهرها فرهنگی و هنری هستند و عناصری باعث شده تا امروز زنده و پویا باقی بمانند. در ضمن ما شهرهای اقتصادی زیادی داشته‌ایم که در حال حاضر چندان شهرهای مهمی نیستند. از گذشته تاکنون آنچه به شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و نیشابور حیات داده است، علاوه بر معماری خاص و صنایع دستی در بازارها، شاعرانی مانند سعدی و حافظ و خیام از طبقه‌ خلاقی بوده‌اند که درون شهر فعالیت و رشد می‌کردند. طبعا گوشه چشمی به ایده جهانی شهرهای خلاق وجود داشته است.
این طرح بر آن است تا توجه مردم به عنوان مصرف‌کننده کالاها و خدمات فرهنگی و صاحبان سرمایه را به ظرفیت‌های هنرهای بومی و سنتی ایران در حوزه‌های مختلف جلب کند، یا ایده‌ای کلان‌تر را دنبال می‌کند؟
هدف بزرگ این طرح، بازآفرینی فرهنگی شهرهاست، یعنی مدیریت شهری به همراه نهادهای مردمی و همچنین مدیریت دولتی در شهر. برای اجرای این طرح فکر می‌کنند که چگونه باید در شهر بازآفرینی شهری را به اجرا دربیاورند و چگونه می‌توانند داشته‌ها و میراث گذشته و سرمایه‌ امروز را در دنیای امروز دوباره احیا کنند و در ادامه از نظر فرهنگی و اقتصادی بهره‌مند شوند.
آیا برای جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان در عرصه‌های هنری صرف معرفی خوب و گسترده از طریق طرح شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کفایت می‌کند؛ فکر نمی‌کنید یکی از مهم‌ترین مسائل برای سرمایه‌گذاری، ثبات سیاستگذاری است؟
از آنجا که طرح شهر خلاق نوعی طرح ترویجی و آموزشی و تسهیل‌گری از جانب دولت است، در واقع رویدادی شتاب‌دهنده است که به دست خود شهرها اتفاق می‌افتد. شهرها فکر کنند با چه شیوه‌ای می‌توانند سرمایه جذب کنند و با فعال‌کردن ظرفیت‌ها، داشته‌هایشان را به عرصه بیاورند و همه‌ این‌ها را در خدمت زندگی مردم قرار دهند. بحث این نیست که دولت برای جذب سرمایه برای آنها اقدام کند، بحث این است که مشارکت مردمی در سیاست‌گذاری فرهنگی اتفاق بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها