مجلس شورای جنبش النهضه تونس اعلام کرد، رئیس این جنبش را به عنوان رئیس پارلمان کشور نامزد کرده و همچنان به انتخاب نخست‌وزیر از داخل جنبش پایبند است.
کد خبر: ۱۲۳۶۶۰۳

به گزارش ایسنا، عبدالکریم الهارونی، رئیس مجلس شورای جنبش النهضه تونس با بیان این مطلب اضافه کرد: جنبش النهضه در عین حال به حق خود در نامزدی نخست‌وزیر جدید از داخل این جنبش تأکید دارد. وی اما نامی از فرد مورد نظر جنبش النهضه برای نخست‌وزیری تونس نبرد. در انتخابات اخیر تونس که 6 اکتبر گذشته برگزار شد، جنبش النهضه از مجموع ۲۱۷ کرسی پارلمان تنها با کسب ۵۲ کرسی بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کرد و به همین دلیل مامور تشکیل دولت ائتلافی شد.
در صورتی که النهضه در تشکیل دولت ظرف دو ماه شکست بخورد، رئیس‌جمهور تونس می‌تواند فرد دیگری را مامور تشکیل دولت طی دو ماه کند. وی همچنین می‌تواند در صورت عدم موفقیت النهضه در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، خواهان برگزاری انتخابات جدید شود.
گفتنی است که در انتخابات ریاست‌جمهوری تونس نیز برخلاف همه پیش‌بینی‌ها فردی به نام قیس سعید برنده شد.
فردی بدون وابستگی سیاسی مشخص به احزاب شناخته شده تونس و یک حقوقدان کهنه‌کار که به‌شدت مخالف عادی سازی روابط تونس با رژیم صهیونیستی است و عادی‌سازی را یک «خیانت بزرگ» می‌داند. وی معتقد است «مساله فلسطین در وجدان ملت تونس جا دارد» و به لحاظ سیاست خارجی نیز معتقد است اتحادیه عرب باید اتحادیه ملت‌های عرب باشد نه اتحادیه کشورهای عربی. جنبش اسلامگرای النهضه که ریشه‌های اخوانی دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری از نامزدی قیس سعید حمایت کرده بود. به هرحال اگر راشد الغنوشی به ریاست پارلمان تونس برسد و دولت نیز در دست این حزب باشد یک‌بار دیگر قدرت در تونس به‌دست گروه‌های ملی و اسلامگرای این کشور افتاده و سکولارها به حاشیه رانده شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها