اتهام، مفسدفی‌الارض

براساس تعریفی که سال 1914 در سازمان ملل از قاچاق انسان شده، قاچاق انسان به هر عبوردادن انسانی که از مرزها برای بردگی جنسی و کاری و پناهندگی و مواردی که برای سوءاستفاده انجام می‌شود و کرامت انسانی را زیر پا می‌گذارد، گفته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۳۸۸۸

یکی ازموارد قاچاق انسان، بردگی جنسی است. در گزارش منابع غیر رسمی قاچاق انسان با 35میلیارد دلار گردش مالی،سومین تجارت بزرگ جهان پس از قاچاق اسلحه و موادمخدر است.‌ سال 1381در ماده 3 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، به این مهم و آزار و اذیت و قاچاق کودکان اشاره شد و دو سال بعد قانون مبارزه با قاچاق انسان با تشدید مجازات تا ده سال حبس و جزای نقدی معادل دوبرابر مبلغ ماخوذه از مجنی علیه به تصویب رسید. در بحث قاچاق انسان برای بردگی جنسی نیز عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دخالت دارند. درخصوص جرم‌شناسی وآسیب شناسی جرم و مجرم نیز با دو حوزه روبه‌رو هستیم. یکی پیشگیری و دیگری مجازات‌های بازدارنده است. برای پیشگیری باید زمینه‌های ابتدایی برای ارتکاب جرم، شناسایی وسیاست‌های فرهنگی و قانونی متناسب با آنها اتخاذ شود. از عواملی که در عرصه ملی نقش به‌سزایی دارد اشتغال‌زایی و کاهش فشارهای اقتصادی بر افراد است، والبته سیاستگذاری‌های فرهنگی مناسب و بهبود وابستگی‌های خانوادگی و سرزمینی از عوامل کرامت بخش به روح عمومی جامعه و شهروندان است. باید توجه داشت قریب به اتفاق زنانی که به عنوان برده جنسی به کشورهای عربی قاچاق می‌شوند، از این وضع راضی نیستند و با رضایت خاطر یا آگاهانه، دست به این عمل نزده‌اند.

در بعد مجازات و بازدارندگی نیز می‌توان برای مقابله با مجرمان این حوزه از مصادیق مجرمانه مفسد فی‌الارض استفاده کرد و شدیدترین مجازات را هم درنظر گرفت.

حسن تردست
قاضی بازنشسته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها