رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که با رعایت سبک زندگی سالم می‌توان عوارض ناشی از آن را کاهش داد.
کد خبر: ۱۲۳۲۴۲۵
نکات طلایی درباره پوکی استخوان

به گزارش جام جم آنلاین، احمد مؤذن‌زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره استئوپروز (پوکی استخوان) اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از بیماری‌های اغلب خاموش و بدون علامت است، این عارضه می‌تواند مشکلاتی مانند شکستگی استخوان‌ها یا درد مفاصل و استخوان‌ها را در افراد ایجاد کند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: از دوران نوزادی تا سن حدود ۳۰ ساگی قوام استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند، ولی از سن ۳۰ سالگی به بعد به طور طبیعی و به تدریج استخوان‌ها قوام خود را از دست می‌دهند به طوری‌که پس از سن ۳۰ سالگی سالیانه یک درصد از میزان قوام استخوان‌ها کاسته می‌شود.

مؤذن‌زاده افزود: کاهش قوام استخوان‌ها در زنان به ویژه در سنین حدود ۵۰ سالگی و در دوران یائسگی و پس از آن به علت کاهش میزان هورمون‌ها رشد بیشتری دارد به همین دلیل زنان بالای ۵۰ سال نسبت به آقایان ۲ تا ۳ برابر بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

ابتلا چه بیماری‌هایی در کاهش قوام استخوان‌ها نقش دارد؟

او تأکید کرد: ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند چاقی، دیابت، کم‌کاری تیروئید و کم‌خونی می‌تواند در کاهش قوام استخوان‌ها نقش داشته باشد، رژیم غذایی مناسب، مصرف لبنیات کم چرب، سبزی‌ها و میوه‌ها و به طور کلی مواد غذایی تازه، در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای ساخت ویتامین D، ورزش‌های هوازی و فعالیت‌های فیزیکی روزانه از جمله عواملی هستند که به حفظ قوام استخوان‌ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان کمک می‌کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: افراد بالای ۵۰ سال به ویژه زنان باید مراقب خطر ابتلا به پوکی استخوان باشند، زیرا این عارضه اغلب بدون علامت است، تا زمانی که به واسطه کاهش قوام استخوان فرد به شکستگی استخوان دچار و در این صورت عوارض بسیار زیادی برای شخص ایجاد می‌شود.

مؤذن‌زاده گفت: برای حفظ قوام استخوانی سبک زندگی مناسب، رژیم غذایی صحیح و ورزش‌های روزانه بسیار اهمیت دارند؛ تستی به نام تست چگالی‌سنجی استخوان وجود دارد که اگر میزان کاهش قوام استخوان در این تست بیش از ۲۰ درصد باشد فرد به درمان نیاز دارد؛ مصرف ویتامین D به شکل مکمل‌های دارویی، در معرض نور خورشید قرار گرفتن و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم مانند پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نقش مؤثری در حفظ قوام استخوانی دارند.

او اظهار کرد: ابتلا به چاقی، مصرف زیاد مواد قندی و نشاسته‌ای و بالا بودن قند خون در کاهش میزان قوام استخوان‌ها مؤثر هستند. متأسفانه امروزه در نوجوانان و جوانان به علت مصرف زیاد فست‌فود‌ها و نوشابه‌های گازدار و ابتلا به چاقی کاهش قوام استخوان‌ها کم‌و بیش دیده می‌شود که این امر عوارض خود را در سنین بالاتر نشان می‌دهد.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: انجام تست چگالی‌سنجی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال ضروری است؛ مبتلایان به فشار خون و دیابت نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند همچنین کسانی که به علت ابتلا به چاقی و سائیدگی مفاصل، تحرک آنها کاهش پیدا کرده است هم احتمال بیشتری وجود دارد که به پوکی استخوان دچار شوند.

مؤذن‌زاده یادآوری کرد: افراد برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از پوکی استخوان باید با فیزیوتراپیست خود مشورت کنند و ورزش‌های مناسب را جهت حفظ قوام استخوان و تقویت عضلات و همچنین ورزش‌های ایزومتریک را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها