در جایی از این جهان بزرگ، کودکانی زندگی می‌کنند که تصوری از روز جهانی کودک ندارند و اصلا معنایش را هم نمی‌دانند. روز کودک؟ روز جهانی کودک؟ یعنی چه؟ در آن روز چه‌کار می‌کنند؟
کد خبر: ۱۲۳۲۱۱۹

براساس گزارش یونیسف «یمن بدترین جای جهان برای کودکان است و هیچ جای امنی در یمن برای کودکان وجود ندارد.» درست آن وقتی که ما هر سال روزی به نام روز جهانی کودک برگزار می‌کنیم و آن را برای بچه‌هایمان جشن می‌گیریم، کودکانی هستند که در بدترین جای جهان، زندگی می‌کنند که اولین و ابتدایی‌ترین نیاز بچگی‌شان، یعنی امنیت را ندارند.
کودکان حقوقی دارند؛ حقوقی که خیلی وقت است در فلسطین و یمن و غزه و سوریه و... به‌راحتی نقض شده است. امکانات بهداشتی، آموزشی، آرامش، خانواده و... که همه از بدیهی‌ترین حقوق زندگی آدم‌ها در اولین سال‌های زندگی‌شان است و کودکان فلسطینی سال‌ها است که از دانه به دانه آنها محروم هستند. خانواده‌شان را در طول این جنگ‌های تمام نشدنی از دست داده‌اند، فقیرند، از همه خوشی‌های کودکانه محرومند، جایی برای درس خواندن ندارند، چیزی برای خوردن ندارند، از این خانه به آن خانه آواره‌اند؛ البته اگر خانه‌ای وجود داشته باشد. این زندگی همان دوران کودکانه‌ای نیست که در حقوق بشر و یونیسف برای بچه‌ها قائل شده‌ و برایش روز جهانی ثبت کرده‌اند.
آمار 90 درصدی کودکان زیر خط فقر در فلسطین یعنی دغدغه غذا، دغدغه لباس، یعنی دغدغه مرگ در اثر آلودگی و نبود امکانات بهداشتی و درمانی؛ اما این آماری نیست که بشود برای آن جشن روز جهانی کودک گرفت.
نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه کودکان در بحران گفته است شمار قابل توجهی از کودکان در یمن و در جریان حملات هوایی، درگیری‌های زمینی، انفجار مین و بمب یا حملات انتحاری کشته شده‌اند، بیشتر از هشت میلیون کودک، دسترسی کافی به آب ندارند و دو میلیون از کودکان هم به‌شدت دچار سوءتغذیه هستند.
این همه آن چیزی است که در روز جهانی کودک برای کودکانی در جایی از همین جهانی که روز کودک را به آن نسبت داده‌اند اتفاق می‌افتد و در حال تکرار است؛ یمن و فلسطین و غزه هم جایی از همین جهان است که روز جهانی‌شان را به طور خاصی جشن می‌گیرند، حتی اگر بدترین و نا‌امن‌ترین جای جهان برای کودکان باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها