7 باوری که درباره جراحی بینی مطرح است

قصه تیغ و دماغ

روزبه‌روز بر طرفداران جراحی بینی افزوده می‌شود و در برخی موارد، افرادی‌که واقعا نیازی به این نوع جراحی ندارند نیز به چشم می‌آیند و به نظر می‌رسد که جراحی بینی و بسیاری از جراحی‌های زیبایی تبدیل به مد شده است. البته نباید این مساله را از یاد برد که جراحی بینی برخلاف تصور بسیاری از افراد، صرفا با هدف زیبایی انجام نمی‌شود و هدف درمانی نیز می‌تواند داشته باشد. از همه اینها که بگذریم هدف این نوع جراحی هر چه که باشد، نگرانی‌هایی را برای برخی از افراد، به وجود می‌آورد که معمولا ناشی از ناآگاهی است. از همین رو باورهایی شکل می‌گیرد که برخی از آنها درست و برخی نادرست است. سامان خرمی‌نژاد، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی به برخی از این باورها می‌پردازد.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۸۹

احتمال چسبندگی وجود دارد؟

برخی از افراد بر این باورند که جراحی بینی می‌تواند منجر به چسبندگی داخل بینی شود، این باور در شرایطی که جراحی به‌خوبی صورت نگیرد، کاملا درست است؛ به همین دلیل در انتخاب جراح باید دقت کافی داشت. در صورتی که حین جراحی مخاط‌های بینی خوب ترمیم و دوخته نشو‌د، داخل بینی مستعد چسبندگی می‌شود. علاوه بر این، برداشتن خون مردگی‌ها و تمیز کردن داخل بینی توسط جراح، ضروری است و همچنین بیمار برای پیشگیری از چسبندگی باید حدود دو تا سه ماه، بینی خود را به خوبی با سرم مخصوص شست و شو دهد.
در صورت بروز چسبندگی، اصلاح و از بین بردن آن کار بسیار سختی است و احتمال چسبندگی مجدد حین جراحی وجود دارد. چسبندگی بینی، مشکلات زیادی را به‌وجود می‌آورد و در تنفس اختلال ایجاد می‌کند.

گوشت اضافه در کار است؟

آن دسته از افرادی که پوست ضخیم و بینی گوشتی دارند، تصور می‌کنند بعد از جراحی، بینی‌شان گوشت اضافه می‌آورد. در این دسته از افراد، گوشت اضافه‌ای به‌وجود نمی‌آید ولی ساختار بینی به‌گونه‌ای است که نتیجه جراحی مثل افراد دارای پوست نازک نخواهد شد. به‌طور‌کلی، این دسته از افراد نباید انتظار یک نتیجه ایده‌آل از جراحی‌بینی داشته باشند. معمولا مدت زمانی از بین رفتن ورم بینی در پوست ضخیم و گوشتی، طولانی‌تر است، در نتیجه به افراد توصیه می‌شود که در صورت تمایل به جراحی دوباره، حداقل یک‌سال صبر کنند چون جراحی سریع‌تر از این زمان، آسیب‌ها و عوارضی را در پی دارد.

جراحی باز یا بسته؟

برخی از افراد تصور می‌کنند جراحی به شکل بسته، مزیت بیشتری نسبت به جراحی باز دارد که این باور نادرست است. این‌که نوع جراحی به چه شکل باشد، کاملا به متد جراح بستگی دارد و هیچ‌کدام نسبت به دیگری ارجحیت نداشته و تنها تفاوتی که این دو نوع جراحی با هم دارد این است که در جراحی بسته، ورم و بی‌حسی تا حدودی کمتر است، اما تصمیم‌گیری برای انتخاب نوع جراحی، کاملا به مشکل بیمار و تصمیم جراح بستگی دارد.

خر و پف و جراحی بینی

خیلی از افراد تصور می‌کنند با جراحی بینی، می‌توانند خر و پف خود را از بین ببرند، در حالی‌که این باور نادرست است چون خر‌و‌پف تنها به‌دلیل انحراف تیغه بینی به‌وجود نمی‌آید و عوامل دیگری چون لوزه‌های کامی، گردن، دهان، مشکلات دیگر بینی و... در آن نقش دارد. علاوه بر این، افراد تصور می‌کنند آلرژی با جراحی بینی از بین می‌رود که این باور نیز اشتباه است چون آلرژی غالبا زمینه ژنتیکی دارد. گاهی علائم برخی بیماران با انجام جراحی بینی بهبود پیدا می‌کند و برخی دیگر تشدید می‌شود که علت این مساله به لحاظ علمی مشخص نیست و برخی افراد تصور می‌کنند با وجود داشتن آلرژی نمی‌توانند جراحی بینی انجام بدهند که این باور نادرست است و منعی برای این مساله وجود ندارد. فقط باید توجه داشت که در برخی موارد، احتمال تجویز دارو برای کنترل آلرژی و بهبود علائم آن، قبل از جراحی بینی ممکن است وجود داشته باشد.
چنانچه بیمار دارای پولیپ بینی باشد، حین جراحی این پولیپ نیز برداشته می‌شود، چون پولیپ، یکی از عواملی است که در تشدید آلرژی نقش دارد.

پایین آوردن سر و جراحی

یک باور دیگر در رابطه با جراحی بینی وجود دارد که افراد تصور می‌کنند با انجام این کار دیگر تا آخر عمر نمی‌توانند به راحتی سرشان را پایین بگیرند، در حالی‌که این باور نادرست است. پایین‌بودن طولانی‌مدت سر فقط در اوایل جراحی اهمیت دارد و می‌تواند منجر به طولانی‌تر شدن دوره ورم بینی شود. افرادی که کارشان به گونه‌ای است که سرشان را به سمت پایین نگه می‌دارند، باید در بین کار کمی استراحت کنند البته بعد از گذشت چند ماه از جراحی، همه چیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

بارداری و ورم بینی

این تصور در بین افراد وجود دارد که بارداری می‌تواند باعث افزایش ورم و بزرگ شدن ظاهر بینی شود که این باور درست است و بین بارداری و جراحی بینی، باید یک فاصله در نظر گرفت. در دوران بارداری به‌دلیل تغییرات هورمونی، ورم ایجاد می‌شود که این ورم پس از بارداری و با گذشت زمان از بین می‌رود.
افرادی که قصد دارند جراحی بینی انجام بدهند و باردار هم شوند، باید بین این دو، یک‌سال فاصله در نظر بگیرند، یعنی اگر بینی خود را عمل کردند، سعی کنند یک‌سال بعد باردار شوند چون بینی‌شان در آن دوران بزرگ‌تر خواهد شد. همچنین اگر بعد از زایمان قصد جراحی بینی خود را دارند، باید تا زمان کاهش و از بین رفتن ورم بینی خود صبر کنند.

گول تبلیغات را نخورید

به‌ندرت در برخی از تبلیغات، کوچک‌شدن بیش از اندازه بینی با جراحی و بدون آسیب، تبلیغ می‌شود و برخی از افراد روی کوچک‌شدن بیش از حد بینی تاکید می‌کنند. کوچک‌شدن بیش از حد بینی نه‌تنها برای بیمار مفید نیست، بلکه می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد و منجر به بد‌فرم‌شدن بینی شود؛ در نتیجه افراد نباید نسبت به این مساله اصرار کنند و فریب تبلیغات را نخورند. یکی دیگر از تبلیغاتی که اخیرا به وفور دیده می‌شود، تغییر در اندازه بینی بدون انجام جراحی است. روش‌هایی چون بهره‌گیری از نخ، آنزیم، هورمون، ژل و... برای این منظور تبلیغ می‌شو‌د که همگی غیر‌علمی و مخرب بوده و عوارض جدی به همراه دار‌د.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها