آمار و ارقام از درخشش قایقرانان برای حضور در پاریس خبر می‌دهد

جاور: برای تاریخ‌سازی به المپیک می‌رویم

بیراه نیست اگر بگوییم خانواده قایقرانی ایران برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با تمام توان جنگیدند و حالا در فاصله کمتر از ۱۵روز مانده تا حضور در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان، مشغول تمرینی فشرده و سخت هستند.
کد خبر: ۱۴۶۴۶۶۳
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
جاور: برای تاریخ‌سازی به المپیک می‌رویم
 
درابتدا فاطمه مجلل موفق به کسب مدال برنز رقابت‌های انتخابی المپیک و سهمیه شد و پس از آن زینب نوروزی و مهسا جاور موفق به تاریخ‌سازی شدند و برای اولین بار سهمیه روئینگ دو نفره را کسب کردند تا با احتساب محمد نبی رضایی و علی آقامیرزایی که در کانو و کایاک ۱۰۰۰ متر مردان سهمیه المپیک را بدست آوردند، تعداد قایقرانان ایران در المپیک پاریس پنج نفر باشد. پنج نفری که کاری بسیار سخت پیش رو دارند. مهسا جاور در گفت‌وگو با «جام‌جم» از آخرین روزهای تمرین پیش از حضور در المپیک گفت:
 
اردوی روسیه چطور بود و چقدر به تیم کمک کرد؟
اردوی خیلی خوبی در روسیه داشتیم. وجود پیست استاندارد و پاروهای خوب بسیار به ما کمک کرد. شرایط جوی هم خوب بود و ما را یاری کرد. ما این شرایط را در ایران نداریم و داشتن پیست استاندارد و تمرین کردن در آن برای حضورمان در المپیک برای ما موضوع بسیار مهمی بود چون باید در مسافت بالا پارو بزنیم و ما چنین پیستی را در ایران نداشتیم.
 
اوضاع و شرایط خودت چطور است؟ ما در شرایطی با هم صحبت می‌کنیم که کمتر از چهارده روز تا شروع بازی‌های المپیک باقی مانده است.
خوشبختانه شرایط خوبی داریم.خدا را شکر تمرینات هم خیلی خوب جلو می‌رود و به نظر خودم نسبت به زمان کسب سهمیه الان شرایط بهتری داریم و حالا تمام تلاش‌مان بر این است که در پاریس رکوردهای بهتری ثبت کنیم. 

شما با تاریخ‌سازی به المپیک رسیدید و حالا آمار رکوردها و موفقیت‌های شما و زینب نوروزی نشان می‌دهد که یک شگفتی بزرگ خیلی دور از دسترس نیست. پیش‌بینی تان چیست؟ 
حقیقتش این است که ما صد خودمان را گذاشته‌ایم و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم. مدت‌ها از خانه و خانواده‌هایمان دور بودیم . من از دخترم دورم و زینب هم دوری از خانواده و همسرش را تجربه می‌کند. ما یک ماه در روسیه بودیم و تمرینات فشرده داشتیم و بعد از آن وارد مراحل اعزام و حضور در المپیک خواهیم شد. اما من و زینب نوروزی همه این سختی‌ها را به جان می‌خریم تا نتیجه‌ و عملکردی خیلی خوب در پاریس به ثبت برسانیم. می‌خواهیم با هم و در کنار هم رکوردهای بهتری را ثبت کنیم و باز هم با تاریخ‌سازی پاریس را ترک کنیم. حقیقتا ناامید نیستیم و تمام تلاشمان را می‌کنیم. من یاد گرفتم وقتی تصمیمی می‌گیرم بهای آن را بپردازم. این سختی‌ها، دوری از دخترم و خانواده‌ام، رژیم‌های سخت غذایی و زدن از بسیاری از تفریحات و ... شاید بهایی است که من برای این روزها و حضورم در المپیک می‌دهم اما هیچ وقت پشیمان نمی‌شوم چون تصمیمی است که از ته قلبم گرفتم، دوستش دارم و از همه مهم‌تر برای تصمیمم می‌جنگم چون به مهسایی قوی نیاز دارم؛ چه به عنوان یک مادر برای دخترم و چه عنوان یک انسان و یک زن. من همیشه جنگیدن در شرایط سخت را انتخاب کرده‌ام و از آن کوتاه نمی‌آیم. 

تاریخ‌سازی در آمار
قایقرانی ایران امسال باپنج ورزشکار درالمپیک شرکت می‌کند که از نظر تعداد نماینده در بازی‌های المپیک بی‌سابقه است. باید اضافه کرد که نادر عیوضی اولین المپین قایقرانی ایران بود و این رشته از المپیک ۲۰۰۸ پکن به صورت متوالی در این بازی‌ها حضور داشته است. این رشته کم‌ترین تعداد ورزشکار را در المپیک ۲۰۰۰سیدنی تنها با یک نماینده داشت و حالا بیشترین تعداد نماینده را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهد داشت. امسال قایقرانی برای اولین بار در قایق دونفره سهمیه گرفته است و همچنین با سه ورزشکار زن، بیشترین حضور زنان را در تاریخ بازی‌های المپیک دارد. در بین نفرات اعزامی ایران به المپیک پاریس، علی آقامیرزایی با حضور در دو المپیک ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۴ پاریس و مهسا جاور با حضور در دو المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۴ پاریس باتجربه‌ترین‌ها به شمار می‌روند. 

افتخارآفرینی ادامه دار
برهیچ‌کس پوشیده نیست که رسیدن به مدال برای قایقرانان ایرانی کار بسیارسختی است وهیچ‌کس از آنها چنین انتظاری ندارد، اگرچه با زوج جاور-نوروزی همیشه به شگفتی عادت داریم. با این حال باید گفت قایقرانان در رشته رویینگ تاکنون به فینال A نرسیده‌اند و در کانو و کایاک نیز تاکنون به فینال نرفته ایم. پس اگر آنها در پاریس بتوانند به فینال A برسند، دست به تاریخ‌سازی زده اند. در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، علی آقامیرزایی در کایاک در یک‌چهارم نهایی چهارم شد و به نیمه‌نهایی صعود نکرد. و در رویینگ نازنین ملایی برای اولین بار به فینال B صعود کرد و ششم شد و در مجموع یازدهم المپیک شد تا تاریخ سازی کرده باشد. ملایی این بار در المپیک حضور ندارد و با شرکت نکردن در انتخابی، سهمیه المپیک را از دست داد. این در حالی است که دختران رویینگ ایران چند روز پیش از اردوی روسیه بازگشتند و شرایط تمرینی آنها خوب است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها