مقاومت ونزوئلا در برابر توطئه جدید آمریکا

بیش از 13 میلیون نفر از مردم ونزوئلا با امضای طوماری از دولت و حاکمیت ملی این کشور در برابر تحریم‌های اقتصادی و سیاست‌های امپریالیستی آمریکا حمایت کردند. این درحالی است که بعد از شکست پروژه انقلاب مخملی در داخل، آمریکا و برخی کشورهای غربی تلاش می‌کنند کلمبیا را به جنگ با ونزوئلا تشویق کنند تا شاید به این وسیله بتوانند دولت نیکلاس مادورو را در کاراکاس سرنگون سازند.
کد خبر: ۱۲۲۹۷۱۷

به گزارش فارس، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در حساب توییتری خود نوشت: «من به این مردم ضد‌امپریالیسم تبریک می‌گویم که با حضور میلیونی خود در خیابان‌ها، صحنه‌های زیبایی از عشق به ونزوئلا و میهن‌پرستی خلق کردند تا طوماری با ۱۳ میلیون امضا برای صلح و حاکمیت ملی ونزوئلا جمع‌آوری کنند.» امضا‌کنندگان این طومار از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستند به درخواست‌شان توجه کند. این طومار از روز ده آگوست (۱۹ مرداد) و بعد از اعمال بسته تحریمی آمریکا علیه دولت و مردم ونزوئلا برای جمع کردن امضا تهیه و تدوین شد. براساس آخرین آمارها کشور ونزوئلا حدود ۳۱ میلیون جمعیت دارد که از این تعداد بیش از ۱۳ میلیون نفر تا‌کنون این طومار را امضا و مورد تایید قرار داده‌اند.

آمریکا برای ساقط کردن حکومت مشروع و برآمده از انتخابات ونزوئلا علاوه بر تحمیل تحریم‌های اقتصادی سنگین در‌صدد محاصره دریایی این کشور بوده و از طریق همسایگان به‌خصوص دولت کلمبیا می‌کوشد فشارهای بیشتری را بر دولت مادورو وارد کند. واشنگتن و متحدانش در این راستا زمستان سال گذشته در اقدامی غیرقانونی خوآن گوآیدو، رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند و کوشیدند با یک انقلاب مخملین او را به قدرت برسانند، اما در این توطئه شکست خوردند. به‌دنبال این شکست بود که دولت نروژ فضایی را برای گفت‌وگوی طرفین در ونزوئلا آماده کرد و مخالفان با مقامات دولت مادورو چند دور مذاکره کردند. این مذاکرات اما نتوانست به نتیجه‌ای برسد و سرانجام مخالفان اعلام کردند از این پس در مذاکرات شرکت نخواهند کرد. در پی این تحولات تلاش‌ها به رهبری آمریکا برای بیرون کردن رئیس‌جمهور ونزوئلا وارد مرحله جدیدی شد. به این معنا که اعضای «معاهده کمک متقابل درون آمریکایی» موسوم به معاهده ریو طی نشستی توافق کردند به این بسته مصوب ۱۹۷۴ رجوع کنند. بر اساس این معاهده، اقدامات مشترک از تحریم‌های اقتصادی تا استفاده از نیروی نظامی و توقف راه‌های ارتباطی و حمل و نقل علیه یک کشور خاص اعمال خواهد شد. به دنبال همین مصوبه دولت کلمبیا، نیکلاس مادورو، را به اسکان و تسلیح چریک‌های کلمبیایی متهم کرد و یک‌بار دیگر منطقه را در آستانه یک جنگ احتمالی قرار داد. مقام‌های دولتی آمریکا نیز با اذعان به این مساله که معاهده ریو شامل رویکردهای استفاده از نیروی نظامی می‌شود، گفتند هدف نهایی آنها افزایش تحریم‌ها شامل متوقف کردن نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا و ارائه یک چارچوب حقوقی برای سایر کشورهای نیمکره غربی برای پیوستن به این اقدامات است. این درحالی بود که نیکلاس مادورو، حضور چریک‌های کلمبیایی را در کشورش تکذیب کرده بود و تاکید داشت «کورش قصد درگیری مرزی با کلمبیا را ندارد». مادورو گفت: ونزوئلا تاکنون قلمرو ملت دیگری را تهدید نکرده است.
یک هفته پیش نیروهای مسلح ونزوئلا مانورهای نظامی خود را در طول مرز با کلمبیا برگزار کرد و گفت هدف از این مانور «مقابله با هرگونه تجاوز و اشغال خارجی» است. دولت نیکولاس مادورو می‌گوید تاکنون با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مقابله کرده و حاضر است با هرگونه جنگ تحمیلی از سوی کلمبیا یا آمریکا نیز مقابله کند. مادورو می‌گوید به پشتیبانی از ملت ونزوئلا قادر است همه توطئه‌های دشمن را خنثی کند. حمایت گسترده مردم از مادورو نیز به صورت نمادین همین امر را نشان می‌دهد و آشکار می‌کند که ملت ونزوئلا همچنان در برابر توطئه‌های آمریکایی ایستاده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها