چرخ دنده‌های جنگ، سودای توقف ندارند

خط نگه‌دار

سری بازی‌های Gears of War از همان ابتدا با کسی سر تم و اتمسفر دنیایش شوخی نداشته و از آن دست نکشیده است؛ دنیای درگیر جنگ با موجودات عجیب که انسان‌های باقیمانده تلاش می‌کنند شهرهای‌شان را یکی پس از دیگری پس بگیرند. سربازهایی که با زره‌های فولادی و زمخت حرکات نرم و سریع انجام می‌دهند، ساختار گیم‌پلی تیراندازی مبتنی بر سنگرگیری و البته مدهای بسیار غنی و جذاب برای بخش چند نفره، طی این سال‌ها بخشی از هویت این فرنچایز بوده‌اند. Gears 5 نیز همین سنت را ادامه می‌دهد و در عین این‌که برای ما آشناست، همچنان سرگرم‌کنندگی خود را نیز حفظ کرده است. مکانیک تیراندازی بازی شاید الان کمی قدیمی به نظر برسد، ولی باعث نشده شاهد تعدادی از بزرگ‌ترین و پر تنش‌ترین درگیری‌های تیراندازی تاریخ این سری نباشیم. وقتی آتش درگیری و جنگ زبانه می‌کشد، متوجه می‌شویم Gears هیچ وقت بهتر از این نبوده است.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۲۶

پرده دوم
این دومین بار است که شرکت The Coalition مسؤولیت ساخت عنوانی از مجموعه Gears of War را به عهده گرفته و آنها هم آن‌قدر زرنگ هستند که امضای خود را هم در داستان و هم در گیم‌پلی بازی قرار دهند، به‌خصوص قسمت‌های پایانی بازی از نظر ریتم و اکشن گیم‌پلی بی‌همتا هستند. علاوه بر این، آنها تلاش‌هایی برای خارج کردن مجموعه از حریم امن همیشگی‌اش نیز انجام داده‌اند که نتیجه آن ترکیبی است؛ بعضی از ایده‌هایشان یک لایه استراتژی بیشتر به مبارزات اضافه کرده و بعضی دیگر به لذت اکشن بازی صدمه زده است.
Gears 5 ادامه مستقیمی بر نسخه‌های قبلی است و علاوه بر کلیات، جزئیات داستانی را که در انتهای Gears of War 4 نمایش داده شد هم بی‌اشاره نگذاشته است. قهرمان اصلی قصه Kait Diaz است که راز تاریکش در نسخه قبلی افشا شده است و حالا او و هم‌تیمی‌هایش باید به این نتیجه برسند که می‌خواهند با این موضوع چطور برخورد کنند. آیا Kait اصلا هنوز قابل اعتماد است؟ بازی با این سؤال، قصه و روایت را به پیش می‌برد و هر‌از‌گاهی هم که دفعاتش کافی نیست، تصاویری از درگیری‌های Kait نشان می‌دهد، ولی زمانی که به جواب قطعی می‌رسیم که بالاخره چه اتفاقی سر او خواهد آمد، این دستاویز جالب داستانی دیگر کارکرد خود را از دست داده و در سراشیبی سقوط می‌افتد.
با وجود این نمی‌خواهیم بگوییم داستان بازی کاملا از دست می‌رود، زیرا به هر حال مملو از صحنه‌هایی درگیرکننده به روش‌هایی غیر منتظره است که بیشتر آنها هم ربطی به ربات‌ها پیدا می‌کنند. یکی از این شخصیت‌ها که در زمره حیرت‌انگیزترین و خوش صدا‌ترین‌های کل مجموعه است در جایی از بازی، بازیکن را به یک تور در دل آزمایشگاه شگفت‌آور فرانکشاین گونه‌ای می‌برد که پر از شگفتی‌های گروتسک است. رابطه بین مارکوس‌فینیکس، پسرش جیمز و دیگر چهره‌های آشنایی که دوباره در این نسخه ظاهر شده‌اند نیز به‌خوبی پرداخت شده و کلی خاطره خوب را در ذهن زنده می‌کند.

جنگ، لوت، ارتقا و تکرار این چرخه
یکی از ویژگی‌های جدید بازی، بازگشت ربات کمتر ستایش‌شده این مجموعه یعنی JACK است. رباتی که در هوا شناور است و همیشه، هم از منظر روایت و هم گیم‌پلی، راه‌حلی پیش پای گروه قرار می‌دهد. حضور او در مبارزات بسیار تاثیرگذار است و حتی در صورتی که بخش داستانی را Co-Op تجربه کنید، دو بازیکن هدایت شخصیت‌های انسانی و بازیکن سوم هدایت JACK را به عهده خواهد داشت. تنها با فشار یک دکمه، او می‌تواند کارهای مختلفی برای شما انجام دهد؛ از جمله پرتاب نارنجک گیج‌کننده در میان گروه دشمنان یا ایجاد یک‌سپر حفاظتی برای گروه خودی. همچنین او می‌تواند برای‌تان مهمات و سلاح نیز جمع‌آوری کند. با گشتن در محیط می‌توانید آیتم‌هایی پیدا کنید تا توانایی‌های JACK را ارتقا دهید و مطمئن باشید نتیجه آن ارزش وقتی را که صرف جست‌وجوی محیط کرده‌اید، داشته است.
گرچه ساختار اصلی گیم‌پلی همچنان سنگر گرفتن و شلیک به دشمنان است، اما هر از گاهی تغییراتی تاکتیکی در آن ایجاد می‌شود، مثلا وزش بادهای سهمگین شما را نسبت به پرتاب نارنجک به فکر بیشتر وا می‌دارد یا باحال‌تر از آن یخ‌هایی هستند که می‌توانید زیر پای دشمنان شکانده و آنها را در آب غرق کنید یا حتی با همین کار موقتا منطقه امنی برای خود ایجاد کنید.
در مناطقی که ساختار دنیای باز دارند، گیم‌پلی بازی با افت شدیدی مواجه می‌شود. هم در دشت‌های قطبی و هم در صحرایی که شن‌های قرمز رنگ دارد یک وسیله نقلیه جالب به شما داده می‌شود تا در محیط تردد کنید، ولی متاسفانه هیچ درگیری‌ای بین مسیر وجود ندارد و فعالیت اصلی شما فقط رانندگی است. این موضوع به‌خصوص در تجربه Co-Op برای بازیکنانی که رانندگی نمی‌کنند خیلی آزاردهنده می‌شود، چراکه عملا کاری جز نگاه کردن ندارند که انجام دهند.

حرف آخر
مثل دیگر نسخه‌های مجموعه Gears of War در اینجا نیز کار شما با تمام کردن بخش داستانی می‌تواند تمام نشود، چراکه مدهای بخش چند‌نفره آنلاین و آفلاین بازی از جمله Horde و مد جدیدی به اسم Escape سهم زیادی در سرگرم نگه داشتن شما با بازی ایفا خواهند کرد. مد Versus نیز برای بازیکنان تازه‌وارد یک مقدار در دسترس‌تر شده است.
Gears 5 همان چیزی است که احتمالا خیلی از طرفداران می‌خواستند، قدیمی‌های کارکشته جنگ همچنان در کنار هم می‌درخشند و با وجود ضعف‌های قسمت‌های دنیای باز، میزان آسیب به حدی نیست که تجربه بازی را خراب کند. در انتهای بازی نیز به نظر می‌رسد وعده سازندگان برای دنباله‌ای دیگر جدی باشد!

Gears 5

سازنده The Coalition
ناشر Xbox Game Studios
پلتفرم PC، Xbox One
سبک تیراندازی سوم شخص

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها