احتمال راهیابی «قیس سعید» به کاخ ریاست جمهوری تونس

اعلام حمایت حزب اسلامگرای النهضه از قیس سعید گمانه‌زنی‌ها را در باره احتمال ورود او به کاخ قرطاج افزایش داد. این خبر درحالی اعلام می‌شود که زین العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهور سابق تونس سرانجام بعد از یک دوره بیماری در عربستان سعودی درگذشته است.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۱۲

به گزارش فارس، حزب اسلامگرای النهضه که عبدالفتاح مورو، نامزد آن در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد، اعلام کرد از قیس سعید در دور دوم حمایت می‌کند. حزب‌النهضه گفته است سعید به «روح انقلاب و دستان پاک» نزدیک‌تر است. قیس سعید، حقوقدان بازنشسته است که در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری تونس 4/18 درصد آرا را کسب کرد و همراه نبیل القروی از حزب قلب تونس که 6/15 درصد آرا را کسب کرده بود به دور دوم راه یافت. به نوشته العربیه، شش نامزد شکست خورده در دور نخست انتخابات نیز حمایت خود از سعید را اعلام کرده‌اند‌. که عبارتند از: الصافی سعید، سیف‌الدین مخلوف، لطفی المرایحی، محمد عبو، المنصف المرزوقی اولین رئیس‌جمهور تونس بعد از انقلاب سال 2011 و حمادی الجبالی نخست‌وزیر سابق تونس. قرار است دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در نهایت تا ۱۳ اکتبر (۲۱ مهر) برگزار شود.
روزنامه الشروق تونس در شماره دیروز خود با چاپ گزارش و عکس‌هایی از شروع تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس قانونگذاری دراین کشور خبر داد. درهمین حال، یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس به خانواده زین العابدین بن علی درگذشت او را تسلیت گفت و اعلام کرد: در صورتی که خانواده بن علی تمایل داشته باشد او در تونس دفن شود، این دولت آمادگی همکاری در این زمینه را دارد. هفته گذشته دختر بن علی گفته بود حتی جسد پدرش را هم به تونس نخواهند آورد. بن علی 83 سال داشت و سرانجام در عربستان سعودی درگذشت. زندگی او فراز و نشیب‌های فراوانی داشت و از مقابله با استعمار فرانسه در سنین جوانی تا دیکتاتوری بلامنازع ۲۳ ساله را شامل می‌شد. او در جریان یک کودتای بدون خونریزی در سال ۱۹۸۷ قدرت را از دستان حبیب بورقیبه گرفت، اما با قیام مردم تونس در سال 89 بن علی مجبور به ترک کشور گردید. اعتراضات تونس موجی از اعتراضات در سایر کشورهای عرب را هم به دنبال داشت که به بهار عربی موسوم شد. در دوران بن‌علی آزادی‌های مدنی در تونس به شدت محدود شده بود و همسرش لیلا طرابلسی نیز دستی گشاده در زمینه فساد داشت و تمام اقوام خود را بر مصادر کارهای مهم دولتی نشانده بود. بانک جهانی در گزارشی از اختلاس میلیاردی زین‌العابدین بن‌علی و نزدیکانش خبر داد و گفت بن‌علی و نزدیکانش در طول بیش از ۲۰ سال تا ۵۰ میلیارد دلار پول اختلاس کرده‌اند. در این گزارش اسامی ۲۲۰ شرکت فهرست شده که تحت کنترل زین‌العابدین بن‌علی و خانواده‌اش بوده‌است. از جمله آنها می‌توان شرکت‌های خودروسازی، مخابرات، ساخت و ساز و مواد غذایی را نام برد.
مردم تونس طی یک ماه پس از خودسوزی بوعزیزی با شعار «الشعب یرید اسقاط النظام» (ملت خواهان سقوط نظام است) به تظاهرات سراسری خود علیه سیستم حاکم ادامه دادند تا این‌که پس از کشته شدن ده‌ها نفر از معترضان سرانجام در ۱۴ ژانویه (۲۴ دی ۸۹) بن‌علی با انحلال دولت و پارلمان از قدرت کناره‌گیری کرد و همراه خانواده خود ابتدا به فرانسه رفت، اما به دلیل پذیرفته نشدن از سوی دولت این کشور به عربستان سعودی گریخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها