نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزید‌گانش را شناخت

فناوری در خدمت جشنواره رضوی

پایان هفته گذشته، برگزیدگان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، در مراسمی با حضور بنیانگذاران و برگزارکنندگان و همراهان این جشنواره در مشهد برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند. نکته قابل توجه درباره این دوره از جشنواره، ایجاد یک بخش جدید در سایت جشنواره بوده و نیز ارائه امکاناتی به نابینایان که بتوانند در این دوره از جشنواره شرکت کنند.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۱۲

برگزارکنندگان این جشنواره فناوری، را به خدمت گرفته‌اند تا گروه‌ها و اقشار بیشتری بتوانند در این جشنواره شرکت کنند و به جمع کتابخوان‌ها بپیوندند. بر‌اساس گزارش مبسوطی که فارس از اختتامیه این جشنواره منتشر کرده، دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفته است: این دوره از جشنواره در سال جاری با تفاوت‌های بارزی نسبت به دوره‌های گذشته همراه بود که تنوع دو برابری کتاب‌های جشنواره، افزودن منابع با موضوع امام جواد(ع) به‌عنوان بخش ویژه، افزودن کتاب دلخواه مرتبط با موضوع رضوی به منابع جشنواره و دسترسی آسان به نسخه الکترونیک و گویای منابع در سایت و نرم‌افزار موبایلی جشنواره برخی از این تفاوت‌ها بودند.
مهدی رمضانی توضیح داده است: به منظور دسترسی آسان به منابع، نسخه پی.دی. اف کتاب‌ها در سایت جشنواره و نرم‌افزار موبایلی قرار گرفت. ضمن این‌که امسال نرم‌افزار موبایلی جشنواره کتابخوانی رضوی نیز طراحی و در سایت جشنواره بارگزاری شد تا علاقه‌مندان بتوانند از این طریق هم در جشنواره شرکت کنند.
دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حضور فعال گروه‌های خاص در این دوره از جشنواره، گفت: برای روشندلان عزیز منابع بریل و کتاب‌های گویای جشنواره را تولید کردیم و منابع بریل جشنواره در بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور قرار گرفت و کتاب‌های صوتی جشنواره نیز روی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره بارگذاری شد تا این عزیزان با استفاده از این امکانات بتوانند در جشنواره شرکت کنند.
به گفته رمضانی، چند اقدام در این دوره از جشنواره به صورت ویژه پیگیری شد. یکی این‌که با تصمیم این شورا مقرر شد هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به کتاب‌های جشنواره اضافه شود و در جشنواره نهم منابع مرتبط با حضرت امام جواد(ع)، به موضوعات جشنواره اضافه شد. درنظر داریم هر دوره علاوه بر حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع)، آثار مربوط به یکی دیگر از ائمه را هم به موضوع جشنواره اضافه کنیم. ایجاد بخش «معرفی متنی آثار جشنواره» و «تعمیم پویش مجازی از بخش کودک به تمام سطوح سنی جشنواره» نیز از دیگر اتفاقات ویژه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بوده که در آمار شرکت‌کنندگان هم رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. گویا تعداد منابع در این جشنواره به ۱۲ عنوان کتاب رسیده که در رده سنی کودک چهار عنوان، نوجوان، سه عنوان و در بخش بزرگسال، پنج عنوان کتاب انتخاب شده و پس از انتخاب کتاب‌ها، از هر عنوان 5000 نسخه و در مجموع ۶۰هزار جلد کتاب، ویژه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر و در فهرست کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ثبت شده است.
در این مراسم علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز حضور داشت و از مشارکت بیش از ۳۷۰ دستگاه فرهنگی در این جشنواره خبر داد.
چه کسانی جایزه بردند
در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از پدر شهید مدافع حرم، شهید جواد محمدی مفرد تقدیر شد. در این برنامه، برگزیدگان کودک و نوجوان نهمین دوره جشنواره در حوزه‌های نقاشی کودک (۴ تا ۱۲ سال)، پویش کودک (۴ تا ۱۲ سال)، نقاشی نوجوان(۱۳ تا ۱۷ سال) و پویش نوجوان(۱۳ تا ۱۷ سال) معرفی شدند. همچنین کتابداران مشارکت‌کننده در جشنواره در سه بخش کتابدار فردی، خانوادگی کتابدار و بخش چهارگزینه‌ای خانوادگی تقدیر شدند.
شرکت‌کنندگان بزرگسال نیز در این جشنواره شامل ده نفر در بخش پویش، ده نفر در بخش چهارگزینه ای و ده نفر در بخش معرفی متنی کتاب، و همچنین ده برگزیده نوجوان در بخش چهارگزینه‌ای بودند.
تازه‌ترین سیاست‌های جشنواره
معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد و دبیر نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مراسم اختتامیه با ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام حدود ۱۷ سال قدمت دارد؛ رشته کتابخوانی حدود ۹ سال است به این جشنواره اضافه شده و پیش از این به صورت استانی برگزار می‌شد که از چهار سال قبل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری کشوری جشنواره کتابخوانی رضوی شد.
رمضانی با اشاره به تصمیمات شورای سیاست گذاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی عنوان کرد: به منظور بهبود سطح برگزاری در این دوره از جشنواره، شورای سیاستگذاری عملکرد جدیدی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله می‌توان به «بررسی و نهایی سازی سطح کیفی و کمی جشنواره»، «تعیین شاخص‌های انتخاب، ارزیابی و داوری منابع و مسابقات»، «اخذ گزارش از سطح کیفی اجرای فرآیندها»، «کاستن نقایص دوره‌های قبل» و «ارزیابی و بررسی سئوالات» اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها