جام‌جم ریشه‌های اقتصادی تغییر رویکرد سیاسی دبی نسبت به تهران را بررسی می‌کند

سایه رکود بر سر دبی

دبی که در دو دهه گذشته روابط تجاری حیاتی با ایران داشت، در چند سال اخیر به علت همراهی دولت امارات با عربستان در جنگ علیه مردم یمن و سپس پیروی از دستورات آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بتدریج در حال لطمه دیدن از این سیاست‌هاست. در دوره قبلی تحریم‌ها علیه ایران، دبی به یک کانال مقابله با تحریم‌ها تبدیل شد؛ اما در یک سال اخیر که آمریکا از برجام خارج شد، حاکمان دبی با کاخ سفید همراهی و مراودات تجاری و ارزی با ایران را مختل کردند. هرچند اقدامات سال گذشته دبی، در بحران ارزی ایران تأثیر گذاشت اما اکنون اقتصاد ایران در حال مدارا با تحریم‌هاست و از دوره بحرانی عبور کرده است. در مقابل، این اقتصاد دبی است که از منافع تجارت با ایران محروم مانده است. به همین دلیل است که حاکمان دبی اخیرا برای اصلاح روابط تجاری با ایران ابراز علاقه کرده‌اند. آن‌طور که شورای بازرگانان ایرانی در دبی اعلام کرده، تجارت بین ایران و امارات، بار دیگر ازسر گرفته شده و نتیجه مذاکرات با حاکمان دبی، موافقت آنها با دادن مجوز به تاجران ایرانی، برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در دبی است. از آنجا که نزدیکی دبی به ایران، بدون اجازه ابوظبی صورت نمی‌گیرد، مشخص است که نگرانی‌ها و دغدغه‌های امارات، اقتصادی است نه امنیتی. تغییر اخیر در سیاست امارات نیز در همین راستا تفسیر می‌شود، چرا که دبی همچنان به سرمایه‌گذاران ایرانی نیاز شدیدی دارد و تا سال گذشته حدود 600 هزار ایرانی در دبی سرمایه‌گذاری کرده یا زندگی می‌کردند. به همین دلیل دبی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاری هزاران ایرانی چشم‌پوشی کند. باید توجه داشت که دبی در نتیجه وجود امنیت توانسته در دهه‌های اخیر چنین رشدی کند و هزاران نفر از سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند؛ بنابراین تنها با یک زمین‌لرزه امنیتی کوچک در امارات تمام سرمایه‌ها از این کشور خارج ‌شده و به مکان امن‌تری منتقل می‌شود و در نتیجه همه شکوفایی و رشد و پیشرفتی که طی 50 سال برای امارات حاصل شده طی چند روز از بین می‌رود. ایران در سال‌های گذشته بزرگ‌ترین مقصد صادرات مجدد دبی محسوب می‌شد اما در سال گذشته روابط تجاری دبی با ایران به شدت کاهش یافت به طوری که واردات ایران از امارات بیش از 40 درصد کم شد. از سوی دیگر در یک سال اخیر به علت پیروی امارات از تحریم‌های آمریکا، شاهد مهاجرت بی‌سابقه شمار زیادی از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم امارات عربی متحده به سوی کشورهایی نظیر ترکیه، گرجستان و حتی عمان بودیم. روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرده که در مدت سه سال گذشته شمار ایرانیان مقیم امارات که بیشتر آنها در دبی سکونت داشتند به شدت کاهش یافته است. همچنین شمار گردشگران ایرانی در امارات عربی متحده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، نصف شده و از ۷۰۰ هزار نفر به ۳۵۰ هزار نفر رسیده است.
کد خبر: ۱۲۲۳۴۰۸

جنگ یمن و سیاست‌های اقتصادی غرب دامن دبی را هم گرفت
محمدرضا فیاض، سفیر سابق ایران در امارات در خصوص رکود اقتصادی حاکم بر این کشور و به‌خصوص دبی گفت: در وضعیت فعلی فشار اقتصادی زیادی کشور امارات را تهدید نمی‌کند، هرچند اوضاع اقتصادی این کشور مثل چهار، پنج سال قبل هم نیست و افت پیدا کرده است.
وی افزود: همه کشورهای منطقه و خاورمیانه با مشکل اقتصادی روبه‌رو شده‌اند که در این امر حضور انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها، سیاست‌های اقتصادی آنان و تأثیر آن بر کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه جنگ عربستان و یمن نقش پررنگی ایفا می‌کند. فیاض در ادامه تصریح کرد: تجارت ایران با امارات نسبت به سه سال قبل تغییری نکرده و همچنان تجار دو کشور در حال مبادله کالاهای خود با هم هستند. البته با توجه به شرایط سیاسی حاکم بر منطقه، امارات از این امر ضرر زیادی کرده است.

کاهش درآمد دبی از تحریم‌ها علیه ایران
عباس آرگون، فعال اقتصادی به جام‌جم گفت: اقتصاد دبی زیرساخت بسیار مناسبی دارد و با تکانه‌های کوچک آسیب زیادی نمی‌بیند اما از چند سال پیش که مالیات بر تراکنش تجار ایرانی در نظر گرفتند، نقل و انتقال پول به این کشور کم شد و همین موضوع باعث شده تا در زمینه تجارت با کاهش روبه‌رو شود. وی به جنگ یمن اشاره کرد و افزود: همکاری امارات با عربستان در جنگ یمن هزینه‌هایی را برای این کشور به‌دنبال داشت و از سوی دیگر نقل و انتقال پول تجار ایرانی که در گذشته در دبی انجام می‌شد اکنون با اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران از درآمدهای این شیخ‌نشین کاسته و این در حالی است که هزینه‌های این کشور به دلیل شرکت در جنگ افزایش یافته است. در تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل تجار ایرانی این امکان را داشتند که نقل و انتقال ارزی خود را در این کشور انجام دهند اما اکنون این امکان از تجار ایرانی گرفته شده است. آرگون اضافه کرد: هر کشوری که وارد جنگ نظامی می‌شود امنیت سرمایه‌گذاری در آن کشور از بین می‌رود. با ورود امارات به جنگ با یمن تراز تجاری این کشور که در دبی متمرکز است کاهش یافت.

رکود در دبی نتیجه عدم همکاری با ایران
عرفان شاکری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات با بیان این‌که فعالیت تجاری ایران و امارات در دو سال گذشته کاهش زیادی داشته، گفت: اعداد و ارقام نشان می‌دهد حجم تجارت ایران و امارات نسبت به گذشته 20 درصد کاهش یافته است و همین موضوع یکی از عوامل ایجاد رکود در اقتصاد دبی شده است. شاکری به مثبت بودن روند مذاکرات مقامات ایران و امارات اشاره کرد و افزود: تحرکات اخیر امارات در منطقه و باز شدن چشم این کشور نسبت به کشورهایی که سابق بر این با آنها همراهی می‌کرد، نشان‌دهنده این موضوع است که نگاه سیاسی امارات در حال تغییر است و این کشور نیز بسیار تمایل دارد با ایران روابط تجاری خود را افزایش دهد؛ لذا همین فضای ایجادشده می‌تواند موجب بهره‌برداری مثبت اقتصادی هر دو کشور شود. وی افزود: چند سال پیش دبی موضوعاتی حول بحث مالیات بر تراکنش را مطرح کرد که عواملی از این دست تأثیر بسیاری در ایجاد مشکلات اقتصادی داخلی این کشور داشت. ایران یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری امارات بود و کاهش همکاری با این شریک بزرگ بازرگانی که سطح بالایی از مراودات را نیز با هم داشتند طبیعتا باعث لطمه به اقتصاد این کشور شده است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات مشکلات اقتصادی را نشات گرفته از سیاست کشورها دانست و گفت: من کارشناس سیاسی و روابط بین‌الملل نیستم اما به‌عنوان یک تاجر می‌دانم زمانی که روابط سیاسی دو کشور سرد شود قطعا بر روند تجارت تأثیر می‌گذارد.

جنگ یمن اقتصاد دبی را به هم ریخت
مسعود دانشمند، رئیس هیات مدیره خانه اقتصاد ایران چرخش سیاسی امارات به سمت ایران را با هدف بهبود وضعیت اقتصادی این کشور دانست و تصریح کرد: کشورهایی که وارد جنگ می‌شوند در شرایط اقتصادی بدی قرار می‌گیرند و از آنجا که امارات در جنگ عربستان با یمن نقش اساسی ایفا کرد باعث کاهش امنیت اقتصادی شد و قصد دارد آن را جبران کند. وی ادامه داد: امارات یک کشور تولید محور نیست و اغلب درآمد آن از طریق تجارت به دست می‌آید. زمانی که تجارت خود را با ایران کاهش داد به این معنا بود که کالاهای کمتری به مرکز تجاری این کشور (دبی) وارد شود. دانشمند با بیان مثالی در این زمینه گفت: اگر یک تولیدکننده قصد عرضه کالا به ایران را داشته باشد محصول خود را با 10درصد سود راهی ایران می‌کند، اما این کالا زمانی که قرار است به دبی برسد قیمت تمام‌شده آن محاسبه و سود موردنظر دریافت می‌شود. از این سمت دبی برای ارسال کالا به ایران سود 20درصدی را دریافت می‌کند و کاهش همین موارد باعث پایین آمدن تراز تجاری و رکود اقتصادی در دبی شده است. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: امارات قصد دارد از جنگ با یمن خارج شود و به فکر افزایش تجارت با ایران است. اکنون رکود اقتصادی باعث شده تا قیمت شرکت‌های خدماتی و همچنین ساختمانی و املاک در این شهر به میزان قابل توجهی پایین بیاید.

بلندپروازی‌های آل مکتوم در دبی
سیدرضی حاجی‌آقامیری، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز گفت: رکود اقتصادی دبی و امارات چیز جدیدی نیست و همواره در ده سال اخیر امارات با این مشکل روبه‌رو بوده است که علت اصلی آن به بلندپروازی‌های حاکمان دبی و ابوظبی برمی‌گردد. وی افزود: به دلیل قرض‌های انباشته‌شده حاکمان دبی و رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا اوضاع اقتصادی این کشور با رکود روبه‌رو شد، البته دو سه سالی وضع بهتر شد، ولی هم‌اکنون نیز دبی با این مساله دست‌وپنجه نرم می‌کند. این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: از طرف دیگر فعالان صنعت برج‌سازی و هتلداری امارات همواره به دنبال ساختن برج و هتل بوده‌اند به‌طوری که در این زمینه تورم شدیدی اتفاق افتاد و مازاد بر نیاز به امور ساخت‌وساز توجه کردند. حاجی‌آقامیری گفت: روابط تجار ایرانی با تاجران اماراتی همچنان خوب بوده و نمی‌توان گفت که رابطه اقتصادی بین ایران و امارات کاهش یافته است چون اقتصاد این دو کشور همیشه به هم وابسته بوده و هر دو طرف از افزایش روابط سود خواهند برد. این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اذعان کرد: در افزایش یا کاهش نرخ ارز در سالیان اخیر در کشورمان، سیاست‌های امارات نقش پررنگی ایفا کرده است.

کاهش شدید ورود گردشگران خارجی
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل خاورمیانه درخصوص رکود اقتصادی حاکم بر این کشور و به‌خصوص دبی گفت: در حال حاضر کاهش ارزش سهام بورس در امارات بیش از گذشته خودنمایی می‌کند. وی گفت: در این امر کاهش خرید محصولات توسط دولت و بخش خصوصی کشورمان از امارات در این امر نقش به‌سزایی داشته است چون به نوعی می‌توان گفت دبی و ابوظبی توسط ایرانی‌ها رونق پیدا کرد. این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که بسیاری از ایرانی‌ها همواره خریدهای خود را از دبی انجام می‌دادند، بیان کرد: بخش خصوصی با توجه به افزایش قیمت دلار و بخش دولتی به‌دلیل مسائل سیاسی خرید محصولات از دبی را کاهش داده‌اند، همچنین بسیاری از محصولات کشورمان همچون سوخت و خاک با قیمت ارزانی از ایران به سمت دبی و امارات می‌رفت که خوشبختانه جلوی این امر گرفته شده است. قنادباشی یادآور شد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا، اماراتی‌ها هم خرید محصولات و خصوصا میوه از ایران را متوقف کردند، به همین دلیل این محصولات را با قیمت گران‌تری از سایر کشورها تأمین می‌کنند. وی افزود: اماراتی‌ها با درآمد حاصل از تجارت (قانونی و قاچاق) با ایران و از طریق تبلیغات گسترده گردشگران زیادی را به این کشور روانه کردند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری زیادی در بخش‌های مختلف در دیگر کشورها همچون کشورهای آفریقایی انجام دادند ولی با جنگ‌های منطقه‌ای و تنش این کشور با همسایگان گردشگران کمتری به امارات وارد شدند و اقتصاد این کشور از این امور بیشترین آسیب را دیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها