امروزه تصرف خاک دیگر کشورها برای قدرت‌های بزرگ دشوار است، زیرا احساسات ناسیونالیستی اجازه نمی‌دهد قدرت‌های دیگر در سرزمین‌های اشغال شده ادامه حیات دهند، لذا این قدرت‌ها بعد از تحمل هزینه‌های سنگین ناچار به ترک خاک کشور اشغال شده هستند. بر همین اساس دولت‌های بزرگ برای دستیابی به اهدافشان تجزیه خاک را مورد توجه قرار داده‌اند، زیرا با تجزیه کشورها به جای این‌که با یک کشور قدرتمند سرو کار داشته باشند با کشورهای ریز قدرت سر و کار دارند و طبیعی است تحمیل سلطه بر این کشورها آسان‌تر از قدرت‌های متوسط و بزرگ است.
کد خبر: ۱۲۲۳۴۰۴

در این ارتباط چالش جدی این است که اگر تجزیه‌ای اتفاق بیفتد به‌صورت دومینو وار بسیاری از کشورها را دربرمی‌گیرد. به همین دلیل به‌عنوان مثال نسبت به تجزیه کردستان عراق، واکنش منفی نشان داده شد، زیرا جهان از آسیب‌پذیری آن مصون نخواهد ماند.
به همین دلیل امروزه الگوی رایج در رفتار قدرت‌های بزرگ، آسیب‌پذیر کردن یک کشور از طریق نیروهای داخلی آن کشور است. به‌عنوان مثال آنچه در هنگ‌کنگ می‌گذرد طراحی
آمریکایی-انگلیسی است که البته قصد آنها تجزیه این کشور نیست بلکه تحت فشار قرار دادن چین است.البته قدرت‌های بزرگ باید بدانند تجزیه کشورها به ضرر خود آنها هم خواهد بود، زیرا دامنگیر همه کشورها از جمله آمریکا نیز خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد که آمریکا در سال‌های اخیر از قومیت‌ها و مذاهب برای تحت فشار قرار دادن کشور هدف استفاده می‌کند.
با این حال همان‌طور که شاهد بوده‌ایم آمریکا تاکنون در دستیابی به اهدافش در این زمینه ناموفق بوده است، چرا که حکومت‌های مقتدر در کشورهای هدف همچنین ملاحظات منطقه‌ای موانعی در مسیر دستیابی آمریکا به اهدافش ایجاد کرده است.زمانی که کردستان عراق به سمت همه‌پرسی حرکت کرد ملاحظات منطقه‌ای بیشترین فشار را به کردستان وارد کرد. ترکیه، سوریه و ایران به صورت غیر مستقیم به کمک دولت مرکزی عراق رفتند و با تقویت دولت عراق، توان نیروهای واگرا در عراق دچار رکود شد .
در مورد یمن نیز باید به این موضوع اشاره کرد که در گذشته تلاش‌های گسترده‌ای در این کشور در جهت تجزیه صورت گرفت، اما آنچه مشخص است این است که تمایل مردم این کشور به سمت وحدت است بنابراین مهم‌ترین موضوع این است که مردم تعارضات داخلی خود را کنار گذاشته و با تفکرات تجزیه‌طلبانه مقابله کنند و در مرحله بعد تمامیت ارضی این کشور در اولویت اصلی باشد و ملت یمن باید در برابر گرایش‌های تجزیه‌طلبانه بایستند.

نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها