در پی شکایت ناصر محمدخانی با پخش‌کننده فیلم «یادم تو را فراموش» حرف زدیم

از این قطار خون می‌چکه*

محمد مایلی‌کهن با شماره 19، در میانه‌های زمین توپ سفیدپوشان راه‌آهن را قطع می‌کند و آن را برای شماره 8 پرسپولیس، ناصر محمدخانی در پشت محوطه جریمه می‌فرستد. گلزن سرخپوشان با یک دریبل خوب وارد محوطه جریمه می‌شود و شوت محکمی روانه دروازه حریف می‌کند اما توپ به دفاع راه‌آهن برخورد می‌کند و بلوکه می‌شود. ولی این پایان کار نیست و محمدخانی با سماجتی مثال‌زدنی و به قول گزارشگر با «تلاش بی‌امان» پرواز می‌کند و توپ را با سر و بالاتر از دست‌های دروازه‌بان به تور می‌رساند و گل. محمدخانی، در این دیدار، یک گل استثنایی هم می‌زند تا پرسپولیس، با نتیجه 4 بر صفر، تیم راه‌آهن را در فینال جام حذفی تهران شکست دهد و قهرمان شود؛ در زمین پرسپولیس و کمی قبل از محوطه جریمه، محمدخانی در حالتی نامتعادل توپی را از بازیکن راه‌آهن می‌گیرد و یک‌تنه به قلب دفاع حریف می‌زند و ابتدا دو بازیکن حریف را با دریبل از پیش رو برمی‌دارد و بعد هم از سد دروازه‌بان می‌گذرد و تمام. ناصر محمدخانی چنین اعجوبه‌ای در فوتبال بود و گل‌های درخشانی از او در مسابقات مختلف باشگاهی و ملی به یاد داریم، اما در زندگی شخصی، قطارش از مسیر درست خارج می‌شود و اوضاع طور دیگری برای این گلزن رقم خورد، بسیار بدتر از از دست دادن ضربه پنالتی در مقابل کره‌جنوبی و در مرحله یک‌چهارم پایانی بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶. حتما در جریان ماجراهای او و شهلا جاهد هستید که به قتل همسر اول محمدخانی (لاله سحرخیزان) و اعدام جاهد منجر شد. مدت‌ها بود که خبری درباره این پرونده پرسروصدا نبود تا این‌که به‌تازگی خود محمدخانی خبرساز شد و با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی، خواستار جلوگیری از اکران فیلم «یادم تو را فراموش» شد؛ فیلمی که با نگاهی به زندگی ناصرمحمدخانی و همسر دومش، شهلا جاهد شناخته شده است.
کد خبر: ۱۲۲۲۷۳۱

مملکت قانون داره!
اما آیا یادم تو را فراموش واقعا فیلمی درباره ناصر محمدخانی است؟ اگرچه فیلم اشاراتی به زندگی این فوتبالیست سابق و ماجرای ازدواج دوم و پنهانی او و قتل همسر اول او دارد، اما کاملا منطبق بر واقعیت زندگی این ورزشکار نیست و حتی اسم شخصیت‌ها هم چیز دیگری است. یادم تو را فراموش، قصه فردی به نام دامون، مربی برکنارشده یکی از باشگاه‌های پرطرفدار فوتبال است که با دختری که سال‌ها پیش با او ارتباط داشته، روبه‌رو می‌شود که این آشنایی ماجراهایی را در ادامه رقم می‌زند.
حبیب اسماعیلی، پخش‌کننده یادم تو را فراموش که این روزها پیگیر ثبت قرارداد اکران فیلم در شورای صنفی نمایش است، درباره اعتراض ناصرمحمدخانی به اکران این فیلم به جام‌جم گفت: «حدود دو سال از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و هنوز هم اکران نشده است، نمی‌دانم این اعتراض چرا در این زمان مطرح می‌شود. به نظرم کسی در این میان سنگ‌اندازی کرده است. ضمن این‌که هر فردی که نمی‌تواند دستور دهد جلوی اکران فیلمی را بگیرند یا نگیرند. مملکت قانون دارد. ضمن این‌که فیلم ارتباطی به زندگی ناصرمحمدخانی ندارد، چون در فیلم یادم تو را فراموش، اصلا به اسم او اشاره نمی‌شود. تا دلتان بخواهد مشابه این شخصیت در جامعه وجود دارد. »
بحث فرد مطرح نیست
این تهیه‌کننده سینما و مدیر پخش فیلم، درباره این‌که چرا ظرفیت ساخت فیلم‌های زندگینامه‌ای در سینمای ایران وجود ندارد و تولید این آثار همواره با حرف و حدیث و اعتراض، همراه است هم توضیح داد: «در این شرایط که مردم وضع معیشتی و اقتصادی مناسبی ندارند، بیشتر به فیلم‌های شاد و کمدی از نوع خوبش نیاز است، اما اگر فقط فیلم‌هایی از این جنس ساخته شود، فضای سینما تکراری می‌شود و سینما حتما به گونه‌های دیگری از فیلم نیاز دارد. چون تماشاگران سینما متفاوت هستند و سلیقه‌های مختلفی دارند. متاسفانه به دلیل همین برخوردهایی که با فیلم‌های زندگینامه‌ای و اجتماعی می‌شود، کمتر فیلمسازان سراغ ساخت این آثار می‌روند. اگر فیلم درباره یک ارگان باشد، آن ارگان معترض می‌شود، اگر درباره یک وزارتخانه باشد، آن وزارتخانه اعتراض می‌کند و ... »
اسماعیلی افزود: «در یادم تو را فراموش اصلا بحث فردی مطرح نیست، گاهی درباره یک فرد خاص فیلم ساخته می‌شود و آن شخص حق دارد به فیلم اعتراض و نظرش را درباره آن مطرح کند. اما یادم تو را فراموش، یک بحث اجتماعی کلی را مطرح می‌کند. اگر حالا کسی می‌آید به این فیلم اعتراض و فکر می‌کند فیلم براساس زندگی او ساخته شده، یک بحث دیگر است. اگر آن زندگی درست بوده که کسی نباید اعتراض کند. یادم تو را فراموش به زندگی شخص به‌خصوصی کار ندارد و درباره مشکلات خانوادگی و اجتماعی طرح سوال می‌کند؛ این‌که چرا یک قتل اتفاق می‌افتد؟ چرا به ناحق دو نفر در این زندگی‌ها از بین رفتند؟ ساخت یادم تو را فراموش چه اشکالی می‌تواند داشته باشد؟ این فیلم هشداری برای همه خانواده‌هاست. به نظرم این فیلم‌ها باید ساخته شود، تا بلکه از نابودی خانواده‌ها جلوگیری کند.»
این سینماگر ادامه داد:« باید فیلمسازان، برای ساخت این گونه فیلم‌ها آزادی عمل داشته باشند. اگر فیلمی ساخته می‌شود، هرکس و هر نهاد بلافاصله آن را به خودش نگیرد. اعتراضهای مدام باعث می‌شود سینمای اجتماعی با ملاحظه و احتیاط زیاد پیش برود و فیلم‌های تاثیرگذار کمی ساخته شود. البته معتقدم که باید در ساخت هر فیلمی، ضمن نقد و تلنگر، احترام اشخاص و خانواده و نهادها را لحاظ کرد. در این صورت است که می‌توانیم نسبت به حل مشکلات طرح شده در فیلم‌های اجتماعی امیدوار باشیم.»
موضوع برای ما مهم بوده
اسماعیلی در پاسخ به این سوال که به‌زعم محمدخانی، به شخصیت او در فیلم اجحاف بسیاری شده هم گفت:« من ضمن احترامی که برای آقای محمدخانی به عنوان یک قهرمان ملی قائلم، یادم تو را فراموش، بحثی کلی را مطرح می‌کند. مضاف بر این‌که خود آقای عطشانی خیلی خوب به موضوع و قصه فیلم پرداخته و سعی نکرده کسی را مقصر جلوه دهد. به نظرم حتی خود آقای محمدخانی هم باید از ساخت چنین فیلمی خوشحال باشد که به نسل جوان هشدار می‌دهد تا زندگی آنها از بین نرود.»
وقتی از مدیر شرکت رسانه فیلمسازان مولود می‌پرسیم که آیا اصلا ناصر محمدخانی، فیلم یادم تو را فراموش را دیده یا نه هم گفت:« فیلم که هنوز اکران نشده است و فقط در جشنواره فیلم فجر (و جشنواره فیلم سلامت) به نمایش درآمد. اگر هم آقای محمدخانی فیلم را همان زمان جشنواره فجر دیده یا کسانی که فیلم را دیدند و به اطلاع او رساندند، چرا همان زمان اعتراض نکرد؟ به نظرم این یک سنگ اندازی است که برخی در نزدیکی اکران این فیلم انجام دادند.»
واکنش کارگردان
علی عطشانی، کارگردان یادم تو را فراموش در مصاحبه‌ای نسبت به شکایت ناصرمحمدخانی واکنش نشان داد و گفت فیلمش درباره این بازیکن سابق فوتبال نیست. او به مهر گفت: «ممکن است هر فردی فیلمی را ببیند و با خود فکر کند که چقدر این فیلم شبیه سرنوشت من است، این امر دلیلی نمی‌شود که حتما فیلم از روی داستان زندگی آن فرد ساخته شده باشد. »
این فیلمساز همچنین توضیح داد: «فیلمنامه‌نویس زمانی که می‌خواهد یک اثر را خلق کند، تحقیق می‌کند و ممکن است پرونده‌های بسیاری را مطالعه کند، فیلمنامه‌نویس این فیلم هم نگاهی به پرونده ناصر محمدخانی و شهلا جاهد داشته است.»
سخنگوی شورای صنفی نمایش هم درباره احتمال جلوگیری از اکران یادم تو را فراموش در پی شکایت محمدخانی به ایسنا گفت: «جلوگیری از اکران هر فیلمی بنا به هر دلیل قضایی یا موارد دیگر، از طریق سازمان سینمایی که متولی صدور پروانه نمایش است اقدام می‌شود و شورای صنفی نمایش ارتباطی با این موضوع ندارد.»

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها