بار دیگر جنگ تجاری آمریکا و چین

در واکنش به تصمیم ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش ۱۰درصدی تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی از چین که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، رهبران چین وعده واکنش فوری و قاطعانه داده و اعلام کردند این اقدام کاخ سفید را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.
کد خبر: ۱۲۲۱۹۶۲

رئیس‌جمهور آمریکا در حالتی از سردرگمی به‌دلیل ناکامی در بسیاری از سیاست‌هایش به‌سر می‌برد. به‌ویژه در رویارویی با ایران، آمریکا گرفتار نوعی انزوا شده و بیشتر کشورهای اروپایی با ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز مخالفت کرده‌اند. به این دلیل آمریکا در شرایط کنونی مانند پلنگی است که از هر سو حمله کرده و در شرایط هجوم قرار دارد.
تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا که نوعی نبرد تجاری با پکن محسوب می‌شد، بازارهای مالی جهان را تحت‌الشعاع قرار داد و بر رقم بورس نیز تاثیرگذار بود. از جمله بورس توکیو که از این جنگ تجاری بیشترین تاثیر را پذیرفت، 2درصد کاهش یافت و قیمت نفت ۸ درصد در بازارهای جهانی ارزان شد.
رئیس‌جمهور آمریکا گمان می‌کرد چین پس از شروع این جنگ تجاری از سوی واشنگتن، پرچم سفید را به نشانه تسلیم بالا برده و به سرعت شرایط آمریکا را خواهد پذیرفت، اما چین اهمیت چندانی به این اقدام آمریکا نداد و تنها بر استمرار مذاکرات تاکید کرده و هرگز نخواهد پذیرفت این اقدام آمریکا عملی شده و ایالات متحده از این حربه برای وارد آوردن فشار اقتصادی بر مردم چین بهره جوید. به نظر می‌رسد چین خود را آماده روزهای سخت کرده و برای ایجاد نظامی اقتصادی در سطح جهان به‌دور از هژمونی آمریکا خود را مهیا می‌کند.
چین نیز به نوبه خود در جریان این نبرد تجاری، جنگی کامل علیه دلار آمریکا به راه انداخته و روسیه، هند و برخی دیگر از کشورها را با خود همراه کرده است. اکنون چین هیچ یک از بشکه‌های نفت خریداری شده از منطقه خلیج فارس را با واحد دلار معامله نمی‌کند.
در این نبرد تجاری میان آمریکا و چین، ایران بیشترین بهره را می‌برد؛ چرا که چین خود را ملزم به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندانسته و ممکن است واردات نفت از ایران را به همان میزان پیش از تحریم از سر گیرد.
ترامپ با شروع مجدد جنگ تجاری علیه چین خطای راهبردی و بزرگی مرتکب شد و نتایج این اقدام تحریک‌کننده بر دولت آمریکا و واحد پولی این کشور طی هفته‌ها و ماه‌های آینده آشکار خواهد شد.
به نظر می‌رسد چین شرط خواهد کرد در صورت تمایل آمریکا به مذاکره ابتدا باید این جنگ تجاری را پایان دهد و پذیرش این شرط از سوی ترامپ به کاهش محبوبیت وی در ایالات متحده در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا منجر می‌شود.
کشورهای خاورمیانه و از جمله سرزمین‌های عربی نیز می‌توانند از شرایط به‌وجود آمده و جنگ تجاری میان آمریکا و چین بهره جسته و خود را از هژمونی دلار در روابط تجاری و اقتصادی‌شان رها سازند. شاید این مساله به پایان دوران امپراتوری اقتصادی آمریکا در جهان انجامیده و نظام مالی جدیدی را بر جهان آینده حاکم کند.


منبع: رای الیوم

دکتر محمدجواد گودینی

مترجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها