بعد از چند روز تاخیر و سردرگمی، بالاخره زمان قرعه‌کشی لیگ برتر فوتبال فرا رسید

قرعه با چه تیم‌هایی مهربان است؟‌

مراسم قرعه‌کشی نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از ساعت 19 امروز آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۲۱۷۲۴

تالار شورای شهر مشهد از قرعه‌کشی تورنمنتی پذیرایی خواهد کـــرد که امسال حواشی بسیاری برای فوتبال ما ایجاد کرد. فدراسیون فوتبال تلاش بسیاری انجام داد تا این طور وانمود کند که قید برگزاری لیگ این فصل را زده است، در حالی که همه مدیران فدراسیون می‌دانستند امکان لغو این بازی‌ها را ندارند.
فدراسیون فوتبال می‌خواست تیم‌ها را بترساند تا بلکه کمی از مشکلات ورزشگاه‌های ما از بین برود. اگرچه تیم‌ها تلاش کردند به ظواهر ورزشگاه‌ها بپردازند؛ اما این طور به نظر می‌رسد که ریشه مشکلات همچنان پابرجاست.
2 بازی پرحاشیه فصل قبل
دو بازی خطرناک انتهای فصل (سپاهان ـ پرسپولیس و داماش ـ پرسپولیس) و حواشی فاجعه‌باری که برای فوتبال ما داشت و دامنه آن تا شورای تامین کشور هم پیش رفت، موجب شد مدیران فعلا به صرافت بیفتند که بخشی از مشکلات را کم کنند. گرچه بعد از آن بازی‌ها برای بازی با اذهان، احکامی صادر شد و افرادی از فوتبال محروم شدند (که بعدها همه حکم‌ها وتو شد)؛ اما در نهایت هیچ اتفاقی نیفتاد که به تکرار نشدن این فجایع امید داشته باشیم.
در هفته‌های اخیر، تمرکز مدیران روی تامین امنیت ورزشگاه‌ها، فروش الکترونیکی بلیت، شماره‌دار شدن صندلی‌ها و گیت‌های ورودی بود؛ اما به همه اهداف خود دست پیدا نکردند. اصرار فدراسیون برای ایجاد همه بسترهای مناسب در شهرها به این دلیل به بن‌بست خورد که همواره در فوتبالمان، بزرگ‌ترین مشکلات را با ریش‌سفیدی و کدخدامنشی حل کرده و با پاک کردن صورت‌مساله، بی‌اعتنا به حل مشکل، تنها آن را از جلوی چشم برداشته‌ایم. به این دلیل، همه مشکلاتی که در طول این سال‌ها ایجاد شده، در عرض چند هفته برطرف نخواهد شد و این بار هم فدراسیون با اغماض، به آغاز لیگ برتر تن داد. چون خود مدیران فدراسیون (که می‌گفتند هر زمان استانداردهای ورزشگاه ایجاد شد، بازی‌ها آغاز می‌شود) هم می‌دانند که هنوز هیچ یک از ورزشگاه‌های غیر استاندارد ما، به طور کامل موانع اصلی در راه برگزاری بازی‌ها را رفع نکرده‌اند.
فدراسیون کوتاه آمد
فدراسیون فوتبال که ادعا می‌کرد تا امنیت همه ورزشگاه‌ها تامین نشود، بازی‌ها آغاز نخواهد شد، یکباره کوتاه آمد تا سازمان لیگ به طور ناگهانی اعلام کند بازی‌ها در روز سه‌شنبه (امروز) قرعه‌کشی می‌شود و شب عید غدیر (28 مرداد) آغاز خواهد شد. شتاب عجیب برای تعیین این دو تاریخ یعنی این بار هم ریش‌سفیدی در این فوتبال جواب داده است و باز هم چشم‌مان را روی بعضی چیزها بسته‌ایم تا مشکلی به مشکلاتمان اضافه کنیم.
شرایط قرعه‌کشی
تنها شرطی که در قرعه کشی لیگ برتر اعمال می‌شود، این است که تیم‌های هم استانی در یک هفته به‌صورت همزمان مهمان یا میزبان نشوند به همین دلیل ابتدا از بین هشت جفت عدد متناظر برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران، تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز، پارس جنوبی جم و شاهین شهرداری بوشهر، ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان، سایپا و پیکان تهران و همین طور نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان قرعه کشیده می‌شود.
بعد از قرعه‌کشی اعداد متناظر، برای چهار عدد باقیمانده قرعه‌کشی می‌شود. این تیم‌ها شامل شهر خودروی مشهد، گل گهرسیرجان، نساجی مازندران و فولاد خوزستان است. به این ترتیب حتی این امکان وجود دارد که تیم‌های همشهری و اعداد متناظر در هفته اول با هم دیدار کنند؛ یعنی شاید پرسپولیس و استقلال در هفته اول برابر هم قرار بگیرند که این به قرعه‌کشی مربوط است.
آغاز لیگ؛ عید غدیر
فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، زمان آغاز لیگ برتر را هم تعیین کرد: به احتمال زیاد روز عید غدیر بازی‌ها آغاز می‌شود. او تبصره‌ای هم قائل شده است: البته آغاز بازی‌ها بستگی به روند آماده‌سازی ورزشگاه‌ها دارد. ما چند فصل است برنامه ۳۰ هفته را ارائه می‌کنیم و خدا را شکر تاکنون هیچ تاخیری نداشته‌ایم. امسال هم شرایطی به خاطر وضعیت ایمنی و امنیتی ورزشگاه‌ها به وجود آمده که سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تمام توان‌شان را برای فراهم‌شدن حداقل شرایط ایمنی که فروش الکترونیکی بلیت، گیت‌گذاری، شماره‌گذاری صندلی‌ها و نصب دوربین‌های مداربسته است، انجام این‌طور نیست که ما یک هفته، ده روز پیش به باشگاه‌ها اعلام کرده باشیم. لیگ برتر که ۲۶ اردیبهشت به اتمام رسید، دو روز بعد به باشگاه‌ها نامه زدیم که باید این موارد را رعایت کنند. او درباره تاریخ احتمالی آغاز لیگ برتر گفت: ما پیش‌بینی‌های مختلفی برای شروع لیگ برتر داریم. قرار بود 10 مرداد شروع شود که نشد، بعد هم 17مرداد و بیستم، شب عید قربان اعلام شد که باز هم استانداردها رعایت نشد. احتمالا نتوانیم لیگ برتر را 23 مرداد هم آغاز کنیم ولی ان‌شاءا... در صورت آماده شدن حداقل پنج‌ورزشگاه، شب عید غدیر لیگ برتر را شروع خواهیم کرد.

پخش مستقیم قرعه‌کشی
سعید فتاحی، مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اعلام کرد قرعه‌کشی امروز از ساعت19 در تالار شورای شهر مشهد آغاز می‌شود و خداداد عزیزی، رضا عنایتی و حسین بادامکی سه بازیکن پیشین فوتبال مشهد، مهمانان ویژه مراسم خواهند بود که به برگزاری قرعه‌کشی کمک خواهند کرد. این مراسم به‌صورت مستقیم از شبکه ورزش سیما پخش خواهد شد.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها