وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های کوتاه و میان‌برد اعلام کرد: جهان به یاد داشته باشد این پیمان به دست آمریکا پایان یافت. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در یک پیام توییتری مسؤولیت پایان یافتن این پیمان را تنها متوجه روسیه دانست. به این ترتیب پیمانی را که هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس‌جمهور وقت آمریکا امضا کرده بودند به تاریخ پیوست.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۱۵

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای کوتاه و میان‌برد به استثنای موشک‌های دریایی ممنوع شده بود. خروج آمریکا و روسیه از این پیمان به معنای از سرگرفتن آزمایش‌های هسته‌ای در زمینه موشک‌های کوتاه‌برد خواهد بود. این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته‌ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می‌آمد که با توجه به این‌که در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار بود. براساس این قرارداد، موشک‌های میان‌برد از یک هزار تا 5۵۰۰ کیلومتر و کوتاه‌برد از ۵۰۰ تا هزار کیلومتر باید نابود می‌شد. آمریکا پاییز پارسال با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد اعلام کرد از این پیمان خارج می‌شود و روسیه نیز اجرای این پیمان را به تعلیق درآورد.
آمریکا دلیل اصلی خروج خود از این پیمان را عدم تعهد دیگر قدرت‌ها از جمله چین به آن معرفی کرد و روس‌ها هم که ظاهرا با این نظر موافق بودند گفتند آمریکا به جای از بین بردن پیمان‌ها می‌تواند زمینه افزایش طرفین تعهدات را به‌وجود آورد و نیازی به زدن زیر میز نیست. چینی‌ها تا امروز هیچ اهمیتی به درخواست آمریکا برای پیوستن به مذاکرات موشکی نداده‌اند و درخواست روسیه برای حضور در چنین نشست‌هایی را هم رد کرده‌اند.
هم اکنون باید شاهد دور تازه‌ای از خط و نشان‌ها میان دو طرف بود که اوج آن بر سر قاره سبز خواهد بود و نگرانی رهبران اروپایی را به دنبال خواهد داشت. قدرت‌های اروپا پیشتر از روسیه خواسته بودند در مقابل آمریکا سکوت کند و با وجود خروج ایالات متحده، همچنان به تعهدات خود در پیمان موشکی با آمریکا (به صورت یکطرفه) عمل کند، موضوعی که خشم روس‌ها را در پی داشت و اعلام کردند هر موشک آمریکایی کوتاه یا میان‌برد در خاک اروپا را یک هدف موشکی برای خود قلمداد خواهند کرد و از این پس سمت موشک‌های روسیه را به طرف اروپا خواهند گرفت.
پیش از این فدریکا موگرینی، مسؤول امنیت و سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن نگران‌کننده خواندن تصمیم آمریکا جهت خروج از پیمان منع استفاده از موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، لغو آن را برای امنیت اروپا خطرناک برشمرد. وی گفت: اگر این پیمان لغو شود امنیت اروپا به خطر می‌افتد. نمی‌خواهیم اروپا مانند گذشته به میدان جنگ نیروهای خارجی تبدیل شود؛ لذا این پیمان باید حفظ و اجرا شود.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این پیمان را «یک عامل بازدارنده ارزشمند» در برابر جنگ هسته‌ای توصیف کرده و از روسیه و آمریکا خواسته بود نسبت به آن متعهد باشند. گوترش با شنیدن تصمیم دو کشور برای خروج از این پیمان گفته بود: این مساله «احتمالا، تهدید موشک‌های بالستیک را افزایش خواهد داد.»‌تحلیلگران نیز می‌گویند فروپاشی این توافق، شکل‌گیری یک رقابت تسلیحاتی جدید میان آمریکا، روسیه و چین را به دنبال خواهد داشت. پاول فلگنهاوئر، یک تحلیلگر مسائل نظامی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفته است با پایان یافتن این پیمان «ما شاهد تولید و توسعه سلاح‌های جدید خواهیم بود.» گفته می‌شود آمریکا در نظر دارد با خروج از این پیمان ضمن نوسازی زرادخانه خود، با سلطه تسلیحاتی چین در آسیا مقابله کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها