گزارشی از سفر متفاوت فعالین حوزه سفر به استان کرمانشاه

عملیات نجات برای جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه

مدتی قبل عده‌ای از فعالین حوزه سفر و گردشگران داخلی به دعوت سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه راهی این استان شدند و در مسیرهای خاص اما از پیش تعیین شده به گردش در این استان پرداختند. اعضای این گروه از بین چند مسیرهای مشخص شده یکی را انتخاب می‌کردند و طی یک سفر دو روزه به گشت و گذار در آن می‌پرداختند. تمامی مسیرهای طراحی شده از مناطق بکر استان کرمانشاه می‌گذشت. مناطقی که شاید گردشگران عادی آن‌ها را نشناسند یا تبلیغات مناسبی برای آن‌ها صورت نگرفته باشد. برای آگاهی از جزئیات این ایده جذاب به سراغ یکی از مسئولین برگزاری آن یعنی نرگس کاظمی رفتیم تا در مورد جزئیات طرح و نحوه برگزاری‌اش با او صحبت کنیم.
کد خبر: ۱۲۱۸۱۲۷

در ابتدا درباره این ایده و بازخوردهایی که از آن دریافت کرده‌اید صحبت کنید.
من در پایان‌نامه‌ام روی بحث «گردشگری کم‌شتاب» کار کردم که در آن به سفر کردن با تعداد نفرات کم، به طوری که آسیبی به جامعه محلی هم زده نشود، می‌پرداختیم. در این موضوع ما سعی کردیم به این بپردازیم که افراد در کنار این‌که آسیبی به جامعه و افراد محلی نمی‌زنند، بتوانند نکات مختلفی را هم به مردم آنجا آموزش بدهند. افرادی که در این نوع گردشگری حضور دارند معمولا افرادی هستند که به تجربه‌کردن علاقه دارند؛ به‌طور مثال دوست دارند وقتی فردی را در حال دوشیدن شیر یا کارهای محلی دیگر می‌بینند، بروند و به او کمک کنند.
فکر می‌کنید گردشگری در این استان آن‌طور که انتظار می‌رود مورد توجه قرار گرفته است؟
گردشگری استان کرمانشاه با این‌که جاذبه‌های زیاد و ناشناخته زیادی دارد اما چندان مورد توجه گردشگران قرار نگرفته بود. همین موضوع باعث شد تا با شکل‌گیری این برنامه، مردم را با جاذبه‌های گردشگری این استان آشناتر کنیم. یک‌سری از این جاذبه‌ها حتی برای توریست‌های داخلی و خارجی هم جالب بود.
آیا مردم این استان آن‌طور که باید، ارزش گردشگری این منطقه را می‌دانند؟
متاسفانه خیر. خیلی از این جاذبه‌ها فراموش شده است و از طرفی خیلی از مردم هم چندان ارزش فرهنگی این منطقه را نمی‌دانند و به همین دلیل دارند این مساله را از دست می‌دهند. خیلی از اهالی کرمانشاه دیگر لباس این منطقه را نمی‌پوشند و حتی در بعضی از مناطق، به فارسی صحبت می‌کنند و خبری از زبان مخصوص آن منطقه نیست.
برگردیم به بحث شگل‌گیری این ایده. این بلاگرها را از کجا پیدا کردید؟
من به دلیل این‌که رشته‌ام گردشگری بود، افراد مختلفی را در این حوزه می‌شناختم و همین موضوع باعث جذب این افراد شد. این بلاگرها هیچ‌کدام کرمانشاهی نیستند؛ بلکه بلاگر سفر بودند و هرکدام به نحوی در حوزه گردشگری مشغول فعالیت هستند.
آیا گزینه‌های خاصی برای انتخاب این افراد داشتید؟
بله، ما چند گزینه و ویژگی برای انتخاب این افراد داشتیم. اول این که تعداد خیلی کمی از این افراد را می‌توانستیم به این سفر ببریم که دلیل آن هم شرایط خاص این منطقه بود. دومین گزینه هم این بود که کسانی به این سفر بیایند که سبک سفر درستی داشته باشند و بدانند باید با جامعه محلی چگونه رفتار کنند. این نکته را هم بهتر است یادآور شوم که صرفا تعداد مخاطبان بالا در شبکه‌های اجتماعی برای ما مهم نبود.
در کل چند نفر را برای این سفر انتخاب کردید و نحوه قرارگیری آنها در مسیرها به چه شکل بود؟
در کل 15 نفر را انتخاب کردیم که به کرمانشاه بیایند. آنها را در هفت مسیر تقسیم کردیم. قبل از آغاز سفر این هفت مسیر را با جاذبه‌های آن در اختیار بلاگر‌ها گذاشتیم و به آنها این اختیار را دادیم که هر فردی آن مسیری را که علاقه دارد انتخاب کند تا مساله اقامت آنها را انجام بدهیم.
بحث سکونت این افراد به چه شکل بود؟
این سفر‌ها دو روزه بود و با توجه به آن از اقامتگاه‌های بوم گردی استفاده می‌کردیم. در هر مسیر این اقامتگاه‌ها مشخص بود و با توجه به مسیر هر بلاگر، این مکان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.
آیا تا به امروز تیم مستند سازی برای تهیه گزارش از این نوع گردشگری سراغ شما آمده است؟
متاسفانه خیر. هیچ تیم مستندی تا به حال برای تهیه مستند سراغ این سوژه نیامده، اما امیدوارم در روزهای آینده این اتفاق رخ بدهد، چون به‌نظرم این سوژه‌ها قابلیت پرداختن دارند.
واکنش‌های مردم محلی به این نوع گردشگری به چه شکل بود؟ آیا بازخورد منفی هم در این موضوع داشتید؟
این نکته برای من خیلی جالب بود که مردم کرمانشاه حتی تصور هم نمی‌کردند فرهنگشان تا این میزان مورد پسند گردشگر‌ها قرار بگیرد و خیلی غافلگیر شدند.
اما درباره سؤال دومتان باید بگویم مثل همه برنامه‌ها این برنامه هم دچار ناهماهنگی‌هایی هرچند اندک شد که خوشبختانه این موضوع در نهایت به نارضایتی مردم و بلاگرها منجر نشد.
واکنش بلاگرها به چه شکل بود؟ با توجه به این‌که آنها سفرهای متعددی را تجربه کرده‌اند آیا این سفر هم آنها را شگفت‌زده کرد؟
این نکته‌ای که می‌گویید دقیقا اتفاق افتاد. خیلی از این بلاگرها با این‌که تجربه سفر به شهرها و کشورهای مختلف را داشتند، ولی باز هم از جذابیت‌های این استان غافلگیر شده بودند. خیلی از آنها حتی از این‌که مردم کرمانشاه اهمیت زیادی به محیط‌زیست می‌دهند هم متعجب شده بودند.
هدف از شکل‌گیری این ایده چیست و در نهایت قرار است به کجا ختم شود؟
این ایده مرحله اول خود را سپری ‌کرده و سعی می‌کنیم در مراحل بعد به مساله آموزش به مردم محلی بپردازیم. نتیجه این برنامه توسعه گردشگری کرمانشاه است و ما سعی در جذب گردشگری محلی در این استان داریم و صرفا به جذب گردشگر فکر نمی‌کنیم. ما پنج مدل بعد از این مرحله را هم آماده داریم و منتظر بازخوردهای مردمی هستیم تا با توجه به آنها مراحل بعد را برنامه‌ریزی کنیم.
به نظرتان برای رونق گردشگری کم شتاب چه کاری می‌توان کرد؟
به‌نظرم این موضوع گردشگری کم شتاب جایش در کشور خیلی است و باید بیشتر به آن پرداخت. به شخصه امیدوارم این مدل گردشگری در قسمت‌های مختلف ایران اجرا شود و در قسمت‌های بعدی حتی ضعف‌هایی که ما الان داریم هم برطرف شود. این ایده برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود و طبیعتا مشکلاتی دارد. لازم است این را هم بگویم که تمام هزینه‌های این برنامه برعهده میراث فرهنگی و یک شرکت خصوصی بوده است که البته تعداد افراد و روزهای کم باعث این شد تا هزینه آنچنانی صرف این ماجرا نشود.

صادق پریدری
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها