از همان روزی که دونالد ترامپ با سفر به ریاض موفق شد یک قرارداد 10 میلیارد دلاری را به امضای مقامات عربستان سعودی برساند روابط بین واشنگتن و ریاض وارد مرحله‌ای جدید شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۶۷۱

مرحله‌ای که درآن از یک سو عربستان سعودی برای ترامپ به مثابه یک گاو شیرده بود و از سوی دیگر این کشور به جاده صاف کن سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی درمنطقه تبدیل شد. این بازی اما فقط تا زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد که دونالد ترامپ در کاخ سفید باقی مانده باشد چون به محض این‌که دموکرات‌ها در آمریکا کاخ‌سفید را به تصرف خود درآورند محمد بن سلمان دیگر آن نورچشمی سابق نخواهد بود و حتی ممکن است او مجبور شود پاسخگوی عملکرد جنایت بار خود در گذشته بخصوص درجنگ یمن و مساله پرونده خاشقچی نیز باشند.
سایت تحلیلی دفنس وان در مقاله‌ای با قلم «یوری فریدمن» ضمن بررسی روابط آمریکا و عربستان سعودی در دوره ترامپ می‌نویسد: در صورت انتخاب رئیس جمهور دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، روابط واشنگتن - ریاض بر لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت.
به نوشته این منبع هم اکنون نیز تقریبا هر هفته دموکرات‌های آمریکا دولت ترامپ را به خاطر همکاری با رژیم سعودی مورد سرزنش قرار می‌دهند. درهمین حال کاخ سفید تلاش می‌کند اقدامات کنگره را دور زده و همچنان از شاهزاده سعودی محمد بن سلمان حمایت کند یا او را در برابر ایران قرار دهد. تقریباً تمام قانونگذاران دموکرات، همراه چند نماینده جمهوریخواه کنگره و لابیگران، تحلیلگران و مقامات سابق، رابطه با سعودی‌ها را به نقطه‌ای سوق می‌دهند که سفر احتمالی محمد بن سلمان و خانواده اش را به واشنگتن غیرقابل تصور کنند. آنها به طور مداوم تلاش می‌کنند فروش اسلحه به پادشاهی سعودی را محدود کنند و محمد بن سلمان و دیگر مقامات ارشد دولت عربستان را به علت مرگ جمال خاشقچی محاکمه کنند. در حال حاضر عربستان به حمایت دولت ترامپ تکیه کرده اما از موقعیت متزلزل خود نیز خبر دارد.
در کنار تلاش بی‌وقفه دموکرات‌ها باید از افکار عمومی اکثر آمریکایی‌ها صحبت کرد که از زمان حملات ۱۱ سپتامبر نسبت به عربستان سعودی نگاهی منفی داشته و همواره بر پاسخگو کردن مقامات سعودی در این باره تاکید داشته‌اند. بعضی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دوسوم مردم آمریکا در حال حاضر مخالف ارتباط با رژیم سلطنتی عربستان سعودی هستند. بسیاری از خانواده‌های قربانی حوادث 11 سپتامبر خواستار دریافت غرامت از عربستان سعودی به خاطر مشارکت تعدادی از جوانان این کشور در حوادث یادشده هستند. قتل فجیع جمال خاشقچی در مهرماه سال گذشته و دست داشتن مستقیم محمد بن سلمان در این جنایت نیز مزید بر علت شد و نه تنها افکار عمومی مردم جهان که به‌خصوص افکار عمومی مردم آمریکا را علیه عربستان تحریک کرد. از آن پس اکثر سیاستمداران و مردم آمریکا مخالف ارتباط با رژیم سعودی شدند و حتی بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی گفتند دیگر حاضر به پذیرش سرمایه‌های عربستانی‌ها نیستند.
تحلیلگران آمریکایی می‌گویند «قتل جمال خاشقچی بسیار بیشتر از حادثه ۱۱ سپتامبر بر دیدگاه مردم و سیاستگذاران آمریکایی نسبت به عربستان سعودی تاثیر گذاشت.» در این میان سعودی‌ها مبالغ هنگفتی را صرف ترمیم چهره خود در جهان و آمریکا کرده و کوشیدند از طریق لابی‌های مختلف و به‌خصوص از طریق ارتباط با افرادی در درون کابینه ترامپ و کاخ سفید ازجمله از طریق ارتباط با جارد کوشنر، داماد ترامپ بتوانند همچنان موقعیت خود را در واشنگتن تثبیت کنند. دموکرات‌ها می‌گویند ایالات متحده آمریکا در صورت ادامه اتحاد با عربستان هزینه‌های زیادی را مجبور است پرداخت کند.
یکی از این هزینه ها بی‌ثبات کردن خاورمیانه و احتمال وقوع جنگی تمام‌عیار با ایران است. سناریویی که شاید مورد پسند ریاض یا تل‌آویو باشد اما به صورت مستقیم و درازمدت منافع ملی آمریکا را برای یک دوران نامعلوم به خطر خواهد انداخت.
همه این عوامل موجب شده تا تحلیلگران به این باور برسند که اتحاد ترامپ و محمد بن سلمان نیز مانند آفتاب لب بام ممکن است تا یک‌سال دیگر به خط پایان خود برسد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها