تعهد مادورو به ادامه گفت‌وگو با مخالفان

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سخنانی تاکید کرد احتمالا تا پایان سال 2019 میلادی توافقی بزرگ میان دولتش و مخالفان این کشور حاصل خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۵۵۴۸

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین بر آمادگی دولتش برای ادامه مذاکرات با مخالفان در نروژ تاکید کرد و گفت: مایلم تا بر آمادگی دولت برای گفت‌وگو در نروژ برای دستیابی به ساز و کار دائم برای مذاکرات و یافتن راهکارهایی تاکید کنم. این هدف است و می‌توانم بگویم که این روند به روش خوبی در حال پیشرفت است. او افزود، دولت آماده گفت‌وگو با تمام نیروهای مخالفان است.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، وضعیت ونزوئلا از ماه ژانویه عرصه اعتراضات خیابانی بود و زمانی که خوآن گوایدو، رهبر مخالفان کاراکاس خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت اعلام کرد، این وضعیت تنش‌آلود شد. مادورو اعلام کرد گوایدو به دستور ایالات متحده دست به چنین اقدامی می‌زند. در پی اوج گرفتن تنش‌ها که به برگزاری تظاهرات میلیونی درکاراکاس پایتخت ونزوئلا از سوی هردو طیف دولت و مخالفان منجر شد و ناتوانی مخالفان در برکناری مادورو مقرر شد با میانجی‌گری برخی کشورهای اروپایی روند تازه‌ای برای گفت‌وگوی بین دولت و مخالفان شکل گیرد. تاکنون طبق این روند دولت و مخالفان سه نوبت با میانجیگری نروژ گفت‌وگوهایی را در این کشور برگزار کرده‌اند. دولت کاراکاس از نتایج این گفت‌وگو‌ها راضی بوده و خواستار تداوم آنهاست، اما مخالفان نسبت به آن ابراز بی‌اعتمادی می‌کنند.
چندی پیش خوآن گوایدو نسبت به ادامه مذاکرات ابراز بی‌علاقگی کرده بود‌. به گزارش رویترز، گوایدو به‌تازگی نیز در جدیدترین اظهارات خود گفته است: «اکنون زمان خوبی برای مذاکره با دولت مادورو نیست». هرچند تاکنون جزئیات اندکی از مذاکرات پیشین میان نمایندگان مخالفان با دولت کاراکاس منتشر شده است، اما درعین حال گفته می‌شود قرار است دور بعدی مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان از سر گرفته شود. کارشناسان ابراز امیدواری کردند که ادامه گفت‌وگوها بتواند به تنش‌ها در این کشور آمریکای لاتین که به‌شدت تحت تحریم‌های سختگیرانه آمریکاست خاتمه دهد‌. به گفته آنها مشکلات اقتصادی ماه‌هاست ونزوئلا را به سوی بحران سیاسی کشانده است. تحریم‌های علیه این کشور موجب کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دست‌کم سه میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته‌اند.
دی سال گذشته بود که خوآن گوایدو، رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع به کار مجدد دولت نیکلاس مادورو، صحت انتخابات ریاست‌جمهوری را زیر‌سؤال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد. به دنبال آن چند کشور اروپایی در کنار آمریکا و برزیل از ریاست‌جمهوری خوآن گوایدو حمایت کردند. دخالت قدرت‌های خارجی بحران داخلی ونزوئلا را وخیم‌تر کرد و این کشور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها