تظاهرات سودانی‌ها به خون کشیده شد

روز یکشنبه همان‌طور که وعده کرده بودند معترضان سودانی تصمیم گرفتند یک تظاهرات میلیونی برگزار کنند. پیش از آن، شورای نظامیان حاکم نسبت به این مساله هشدار داده و خواستار لغو تظاهرات شده بود .
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱۸

با این حال جمعیت بزرگی روز یکشنبه به خیابان‌ها ریختند و بر اثر تیر اندازی افرادی ناشناس دست کم هفت نفر کشته و 181 نفر مجروح شدند .
به گزارش بی.بی.سی، روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر از مردم با سرپیچی از حضور سنگین نیروهای امنیتی، خواستار انتقال قدرت از شورای نظامی به یک دولت غیرنظامی شدند. پلیس با گاز اشک‌آور معترضان را در خیابان‌های خارطوم متفرق کرد. کمیته مرکزی پزشکان سودان گفت چهار نفر در شهر ام‌درمان در مجاورت خارطوم کشته شدند، یک نفر نیز بر اثر اصابت گلوله به سینه در شهر عطبره جان باخته و دو نفر دیگر نیز در دیگر نقاط سودان کشته شده‌اند. درهمین حال ژنرال داگالو، نایب‌رئیس شورای انتقالی نظامی ادعا کرد: تک تیراندازانی هستند که به سوی مردم شلیک می‌کنند، آنها سه عضو نیروی پشتیبانی سریع و پنج یا شش شهروند عادی را هدف قرار داده‌اند. نفوذی‌هایی هستند که می‌خواهند اختلال ایجاد کنند. اعتراضات مردم سودان بهمن سال گذشته در اعتراض به گرانی نان شروع شد و بعد مردم معترض خواستار کناره‌گیری عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور شدند‌. عمر البشیر که سال 1989 با کودتا به قدرت رسیده بود، سرانجام مجبور شد دوماه پیش از قدرت کناره‌گیری کند‌. پس از او یک شورای نظامی کنترل اوضاع را در سودان به‌عهده گرفت‌. تاکنون چند بار بین شورای نظامیان و رهبری معترضان، نشست‌هایی برای تشکیل یک دولت غیر نظامی تشکیل شده، اما به نتیجه نرسیده است‌. گروه‌های آزادی و تغییر در سودان نظامیان را متهم می‌کنند که قصد دارند با کمک امارات و عربستان انقلاب‌شان را مصادره و دوباره حکومتی نظامی را بر کشور مسلط کنند‌. آنها خواستار کناره گیری نظامیان و تشکیل یک دولت مردمی و غیر نظامی هستند.
در تازه‌ترین اظهار نظر، شمس‌الدین کباشی، سخنگوی رسمی شورای نظامی سودان گفته است: ما آماده مذاکره هستیم و پیشنهاد اتحادیه آفریقا در این خصوص یک پایه و اساس برجسته و خوبی برای مذاکرات به شمار می‌رود. وی در ادامه افزود: امیدواریم به یک راهکار سیاسی با حضور همگان زیر نظر اتحادیه آفریقا دست پیدا کنیم. در همین حال، گروه‌های آزادی و تغییر نظامیان را به عدم پایبندی به تعهدات‌شان متهم می‌کنند و می‌گویند نظامیان قرار بود بعد از میانجیگری دولت اتیوپی حاضر به تشکیل شورایی انتقالی با اکثریت غیر نظامیان شوند اما به این تعهد خود پایبند نماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها