گمنه، غذای راحتی است و در مدت زمان کمی هم طبخ می‌شود

غذای خوزستانی برای روزهای تابستان

درست است که همه، استان‌های جنوبی را به ماهی و خرما می‌شناسند و همین دو مولفه هم در طبخ غذاهای محلی نقش مهمی دارد، اما گندم هم یکی از دیگر مواد غذایی است که در استان‌های جنوبی و به‌خصوص خوزستان و بوشهر شناخته شده است. در استان خوزستان غذاهایی طبخ می‌شود که مهم‌ترین و اولین مواد غذایی‌شان، گندم است. گمنه خوزستانی هم یکی از آن غذاهایی است که بلغور گندم (للک) در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۴۱۱۴

گمنه یا گِوِنه یکی از غذاهای محلی استان بوشهر و خوزستان است. این غذا از لَلَک که درواقع همان بلغور گندم است، تهیه می‌شود. گمنه یکی از خوراک‌های قدیمی جنوبی است. گمنه همراه خورش یا قلیه جنوبی سرو می‌شود. گمنه در عین این‌که خوراکی بسیار مقوی و خوشمزه است، دستور تهیه بسیار آسانی دارد.

دستور شماره یک
مواد لازم:
لَلَک/ پیاز/ آب یا آب مرغ/ روغن/ نمک
طرز تهیه:
للک را داخل تابه بریزید و روی حرارت تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. وقتی رنگ للک به قهوه‌ای روشن رسید آن را از روی حرارت بردارید. پیاز را خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود. حل زمان آن است که آب مرغ را به پیازها اضافه کنید. اجازه دهید مخلوط به جوش بیاید. بعد از این که آب به جوش آمد، للک تفت داده شده را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی آن را مدام هم بزنید تا آب مرغ داخل آن جذب للک شود. در ظرف را ببندید. شعله را کم و صبر کنید تا غذا ده دقیقه‌ای دم بکشد. مراقب باشید للک نسوزد.
ترفند:
برای این‌که للک شما لطیف در بیاید باید میزان آب مرغش را بیشتر کنید و بعد از این که للک به آب اضافه شد و جذب للک شد، آن را از روی حرارت بردارید. در صورتی که هنوز مقداری از آب روی للک باقی مانده در دیگ را ببندید. بعد از
ده تا 15 دقیقه دوباره حرارت را روشن کنید و بگذارید یک‌ربع للک دم بکشد، در این حالت دیگر ته‌دیگ آن نمی‌سوزد. همیشه باید میزان آب و للک مساوی باشند. اگر به آب مرغ دسترسی ندارید، می‌توانید از آب معمولی استفاده و از همان اول به آن نمک و زردچوبه اضافه کنید.

دستور شماره دو
مواد لازم:
للک/گوجه رنده شده یا خرد شده/رب‌گوجه/
پیاز/لوبیا چشم‌بلبلی/شوید خرد‌شده/نمک، فلفل و ادویه
طرز تهیه:
این شکل از طبخ گمنه شبیه دمپختک، اما مزه آن کاملا متفاوت است. بلغورها را در یک تابه تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. پیازها را تفت دهید تا طلایی شود، بعد از طلایی شدن پیازها، گوجه‌های رنده‌شده را به پیازها اضافه کنید. رب، نمک، ادویه، فلفل و شوید خرد‌شده را به آن اضافه کنید. در صورت داشتن آب مرغ یا آب گوشت آن را اضافه کنید و بعد بلغورها را اضافه کنید و چند بار به هم بزنید. در صورتی که آب گوشت ندارید از آب معمولی استفاده کنید. لوبیاهایی را که از قبل پخته‌اید، به مواد اضافه کنید. بعد از نرم شدن دانه‌های بلغور آن را دم کنید.
ترفند:
رمز خوشمزگی این غذا هم مانند دمپختک در استفاده از پیاز و گوجه فراوان است.
جنوبی‌ها گمنه را در هر شرایطی طبخ و سرو می‌کنند.

رازهای یک غذای سالم
غذای صددرصد جنوبی

گمنه غذای جنوبی‌هاست و فرقی ندارد به چه نامی صدا می‌شود. مهم این است که آنها از این غذا در هر شرایطی استفاده می‌کنند.
خوزستانی، گمنه را به عنوان غذای پشت پای مسافر درست می‌کنند. درست مانند تهرانی‌ها که برای پشت پای مسافرانشان، آش رشته درست می‌کنند. البته آنها برای خانه نو گمنه می‌پزند.
دزفولی‌ها به غذای گمنه، درشته می‌گویند و همراه زردچوبه، پیاز و للک، کشمش هم می‌ریزند. درشته دزفولی‌ها درست شبیه گمنه درست می‌شود.
للک به جای برنج و نان همراه با غذا مصرف می‌شود. مردم بوشهر، للک را معمولا با غذاهایی همچون ماهی، میگو یا قلیه ماهی، میگو یا بادمجان مصرف می‌کنند.
این غذا طبع گرمی دارد و برای کسانی که مزاج گرم و تر دارند، مناسب است.
در روان‌شناسی غذا هم باید گفت رنگ غالب این غذا، زرد است. رنگی که به فرد، امیدواری به زندگی می‌دهد. در ضمن گمنه مقوی است و در کنار امیدواری، نیروبخش است و همه اینها باعث شده غذای مناسبی برای کشاورزان باشد.
گمنه به عنوان پیش غذا، میان‌وعده و غذای اصلی قابل طبخ است. هرچند جنوبی‌ها گمنه را برای ماه رمضان هم طبخ و در زمان سحری سرو می‌کنند.

لیلا شوقی
روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها