آیا آمریکا برای حمله مجدد به سوریه بهانه تراشی می‌کند ؟

بهانه مسموم!

دقیقا یک ماه پیش بود که روسیه نسبت به توطئه جدیدی برای اجرای سناریوی شیمیایی، این‌بار در ادلب هشدار داد. حال پس از این یک ماه و پس از پیروزی‌های جدید ارتش سوریه علیه بقایای گروه‌های تروریستی در ادلب و حماه یک بار دیگر دولت آمریکا، سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم و تهدید کرده که در صورت صحت این دعاوی « فورا و به طور مناسب » به آنها واکنش نشان خواهد داد. آیا آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌های جدیدی برای ارسال موشک‌های شان به سوریه هستند؟
کد خبر: ۱۲۰۷۹۱۶

درست یک ماه پیش بود که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: تروریست‌های وابسته به جبهه‌النصره و کلاه سفیدها در تدارک اقدامات تحریک‌آمیز جدید با استفاده از مواد سمی در ادلب هستند تا به این وسیله ارتش سوریه را متهم کنند. وزارت خارجه روسیه تاکید کرد اطلاعاتی دال بر ورود مزدورانی از سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه و بلژیک به استان ادلب دریافت کرده است.ارتش سوریه بارها اسناد و مدارک کشف شده درباره همکاری میان کلاه سفیدها با سازمان‌های تروریستی در مناطق آزاد شده از اشغال تروریست‌ها را فاش کرده است.تروریست‌ها پیشتر نیز در ادلب و دیگر مناطق سوریه از جمله «غوطه شرقی دست به حملات شیمیایی زده و تلاش کرده بودند دمشق را مسؤول این حملات معرفی کرده تا از این طریق بهانه‌ای برای حمله نظامی غرب به سوریه مهیا کنند. اکنون نیز بسیاری از کارشناسان متهم کردن ارتش‌های سوریه و روسیه به استفاده از سلاح شیمیایی را تلاشی برای گمراه کردن افکار عمومی و وارونه نشان دادن واقعیت‌ها به موازات پیروزی‌های اخیر دمشق در مقابل تروریست‌ها عنوان می‌کنند. به گفته این کارشناسان حملات چند روز پیش صهیونیست‌ها به سوریه نیز درهمین راستا بوده و هربار که دولت سوریه حملاتش را علیه تروریست‌ها تشدید می‌کند با چنین واکنش‌هایی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه می‌شود.
ادعای آمریکا
روز گذشته وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرد و مدعی شد: «دولت بشار اسد در حمله‌ای که ۱۹ می ۲۰۱۹ در شمال غرب سوریه انجام شده از گاز کلرین استفاده کرده است» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این حادثه هستیم ولی هشدارمان را تکرار می‌کنیم که اگر رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ایالات متحده و متحدان ما فوراً و به نحو مناسب پاسخ خواهند داد.»
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سوریه سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح‌های شیمیایی خود را داوطلبانه زیر نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یا امحا کرده یا به خارج از سوریه ارسال کرده است. مقام‌های سوری بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.
آمریکا و متحدانش تاکنون دو بار به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کرده‌اند. نخستین‌بار فروردین ۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص حملات موشکی کرد. دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و در ۲۵ فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها در مجموع صد موشک به سوریه شلیک کردند.
افشای حقایق
با این حال چند روز پیش کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل پس از گذشت یک سال، به ساختگی بودن حمله شیمیایی «دوما» اعتراف کردند. آنها گفتند حمله شیمیایی 7 آوریل(۱۸ فروردین) سال گذشته به شهر دومای سوریه کار ارتش سوریه نبوده، بلکه ساختگی بوده است.نیروهای ارتش سوریه 7 آوریل ۲۰۱۸ شهر دوما را از تروریست‌های تکفیری پس گرفتند. در این میان، گروه وابسته به دستگاه جاسوسی انگلیس موسوم به «کلاه‌سفیدها» مدعی شده بود که شهر دوما از سوی ارتش سوریه هدف حمله شیمیایی با گازهای «کلر» و «سارین» قرار گرفته و ۴۰ نفر بر اثر استنشاق گاز کشته شده‌اند.
همزمان با انتشار این خبر، رسانه‌های غربی و عربی دست به کار شده وعلیه دمشق جنجال زیادی راه انداختند. از جمله این رسانه‌ها، شبکه‌های بی.بی‌.سی و سی.ان.ان بودند؛ این دو شبکه که در همراهی با سیاست‌های امپریالیستی آمریکا و انگلیس پیشینه سیاهی دارند، قبل از این‌که در ارتباط با ماجرای حمله شیمیایی دوما تحقیقات رسمی صورت بگیرد، دمشق را به این حمله متهم و در میان افکار عمومی جهان، زمینه را برای حمله هوایی آمریکا و متحدان غربی‌اش به سوریه فراهم می‌کردند.اما اکنون کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌گویند هیچ اثری از گازهای کلر و سارین در شهر دوما مشاهده نشده است.
ادامه حملات
این خبرها درحالی منتشر می‌شود که نیروهای ارتش سوریه همچنان درحال پیشروی بوده و مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهند. گروه‌های تروریستی نیز می‌کوشند با ضدحملات شبانه ارتش سوریه را مجبور به عقب نشینی کنند. درهمین رابطه گفته می‌شود روز دوشنبه «جبهه النصره، جیش العزه و الحزب الترکستانی» به همراه عناصر «ارتش ملی» ـ وابسته به ترکیه ـ به مواضع ارتش سوریه در استان حماه حمله کردند، اما در نهایت نیروهای سوری موفق به دفع این حملات شدند. منابع سوری می‌گویند در این درگیری‌ها دست‌کم 80 تروریست نیز کشته شده‌اند.
یک منبع بلندپایه نظامی سوری در توضیح جزئیات این حمله گفت: «با آغاز حمله، نیروهای ارتش سوریه توانستند یک نفربرزرهی بمب‌گذاری شده را در اطراف کفرنبوده منهدم کنند. پس از این انفجار، حمله شدیدی از سوی صدها عنصر مسلح در محور الهبیط ـ کفرنبوده آغاز شد». این منبع سوری تأکید کرد که حملات مذکور بیش از چهار ساعت طول کشید و ارتش سوریه توانست پس از دفع این حمله، به مواضعی حمله کند که تروریست‌ها توانسته بودند پیشروی کنند. همزمان با عملیات زمینی ارتش، جنگنده‌های سوری و روس نیز مسیرهای امدادرسانی تروریست‌ها را در «خان شیخون، القصابیه، عابدین» و الهبیط بمباران کردند.
سوریه عملیات بزرگ ادلب را از دو هفته پیش شروع کرد و هدفش پایان دادن به حضور تروریست‌ها در این شهر است. ادلب هم اکنون به کانونی از بقایای داعش، هیات تحریر الشام، احرار الشام، جنبش موسوم به نورالدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق الشام، جیش العزه و برخی گروه‌های کوچک‌تر تبدیل شده است. سناریوی حمله شیمیایی در ادلب سناریویی نخ نما شده برای توقف این عملیات است و آمریکایی‌ها می‌خواهند به این بهانه اقدام به نجات تروریست‌ها کرده و با حملاتی ایذایی نگذارند به حیات آنها در خاک سوریه پایان داده شود تا به این وسیله بتوانند همچنان حضور نامشروع خود در این کشور را برای سال‌های آینده تضمین کنند.

کشته شدن 2 نظامی آمریکایی
دو نظامی آمریکایی در حمله انتحاری به یک خودروی گشتی ائتلاف در شمال شرق سوریه کشته شدند. گفته می‌شود تعدادی نظامی آمریکایی نیز زخمی شده‌اند. منابع محلی به الوطن چاپ سوریه گفتند دو نظامی آمریکایی در این حمله انتحاری کشته شدند. آمریکا و چند کشور محدود همپیمان آن از مرداد 93 به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، خارج از چارچوب سازمان ملل متحد و بدون هماهنگی با دولت سوریه، ائتلافی به اصطلاح بین‌المللی تشکیل داد. دولت سوریه بارها از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواسته است برای پایان دادن به حضور نیروهای متجاوز در خاک این کشور اقدامی صورت دهد، اما تاکنون پاسخی نگرفته است.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها