روایت تلخ شهروندان ونزوئلایی از بحران نبود برق در این کشور

سایه بازی در کاراکاس

مردم شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا و دیگر شهرهای این کشور طی پنج روز گذشته اوضاع سخت و دور از انتظاری را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر بحران به وجود آمده توسط مخالفان دولت و حمایت کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا، از روز پنجشنبه یک معضل تازه به زندگی آنها وارد شده است. روز گذشته مردم این شهر پنجمین روز در خاموشی و نداشتن برق را پشت سر گذاشتند. آن‌طور که مقامات دولتی می‌گویند شبکه‌های خارجی سعی دارند با این روش مردم ونزوئلا را تحت فشار قرار داده و بر تعداد مخالفان بیفزایند.
کد خبر: ۱۱۹۷۰۲۷

در این میان، روزنامه گاردین با انتشار گزارشی نشان داد مردم این کشور روزها و شب‌های سختی را در پایتخت این کشور سپری می‌کنند. الخاندرو گوژمن، وکیل 26 ساله و یکی از میلیون‌ها ونزوئلایی که طی پنج روز گذشته این شرایط را تجربه کرده، می‌گوید: با تاریک شدن هوا، سکوتی عجیب در بیشتر مناطق شهر حکمفرما می‌شود. انگار ما داریم در شهر سایه‌ها زندگی می‌کنیم. او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه می‌دهد: کاملا از این وضعیت خسته و عصبانی هستیم، اما متاسفانه هر روز شرایط سخت‌تر می‌شود.
او در صحبت‌هایش به افرادی همچون مادربزرگ 80 ساله‌اش اشاره می‌کند که این وضعیت باعث شده بیماری‌اش وخیم‌تر شود؛ اما واقعیت تلخ اینجاست که نه تنها افراد سالخورده بلکه بیماران نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. بنابر گزارش منابع محلی، دست‌کم
15 بیمار دیالیزی به دلیل قطعی برق در ونزوئلا و نبود برق در بیمارستان‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز می‌گوید در شهر غربی ماراکابو طی چند روز گذشته چند نوزاد تازه به دنیا آمده به دلیل نبود برق جان خود را از دست دادند. مرگ حداقل 13 بیمار در بیمارستان‌های شهر ماتورین در 540 کیلومتری شرق پایتخت نیز گزارش شده است.
علاوه بر این، مردم که نگران ادامه این بحران هستند، شروع به ذخیره آب و غذا کرده‌اند. البته مشکل اینجاست که با تداوم این بحران، مغازه‌ها و فروشگاه‌های اندکی در سراسر ونزوئلا روی مردم باز است و همین تامین مایحتاج زندگی را هم سخت کرده است. مارلین مارکز که ساعات زیادی از چند روز گذشته را در صف تهیه همین مواد صرف کرده، می‌گوید: والدین من در چند روز اخیر در طبقه شانزدهم آپارتمان خود حبس شده‌اند، زیرا به دلیل سن بالا نمی‌توانند از پله‌ها استفاده کنند. از سوی دیگر، نبود برق باعث شده مواد غذایی و همچنین داروهای موجود در یخچال خانه‌شان غیر قابل استفاده شود.
بنابر گزارش منابع خبری، ادامه این وضعیت موجب شد تا دولت روز گذشته به دلیل ادامه قطع برق، فعالیت تمامی مدارس و شرکت‌ها را تعطیل اعلام کند.
آمریکا، نقش آفرین پشت پرده
در این میان، دولت ترامپ سعی می‌کند به روش‌های مختلف دولت قانونی نیکلاس مادورو را تحت فشار بگذارد. در تازه‌ترین این اقدامات، الیوت آبرامز، نماینده آمریکا در امور ونزوئلا گفت: واشنگتن هند را تحت فشار قرار داده است تا از دولت مادورو نفت خریداری نکند. او در مصاحبه با رویترز در این باره اظهار کرد: ما می‌گوییم نباید به این نظام کمک کنید. باید طرفدار مردم ونزوئلا باشید.
هند در ماه ژانویه 2/4 درصد نفت موردنیاز خود را از ونزوئلا وارد کرد. چین نیز از ونزوئلا نفت می‌خرد، اما پول آن صرف بازپرداخت وام‌هایی می‌شود که کاراکاس از پکن دریافت کرده است.
آبرامز افزود دولت ترامپ این پیام را به دیگر دولت‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های خارجی که با ونزوئلا همکاری می‌کنند، رسانده است. فشار واشنگتن بر هند درحالی است که آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در آمریکای لاتین تهدید کرده‌اند تحریم‌های بیشتری علیه ونزوئلا اعمال کرده و او را وادار به کناره‌گیری از قدرت می‌کنند.
با توجه به همین کارشکنی‌های علنی است که مقامات دولتی ونزوئلا می‌گویند عوامل خارجی در پشت صحنه بحران اخیر برق در این کشور هستند. در همین رابطه، مادورو چند روز پیش گفت پس از خاموشی سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه، نزدیک به 70 درصد شبکه توزیع برق ترمیم شده بود که موج دیگری از حملات سایبری، تلاش‌ها را ناکام گذاشت. وی انگشت اتهام در این زمینه را به سمت عوامل نفوذی گرفت و افزود: افرادی از داخل کشور، شرکت برق ونزوئلا را هدف حمله قرار داده‌اند. او این خاموشی را نتیجه جنگ برقی دانست که امپریالیسم ایالات متحده آمریکا علیه ونزوئلا به راه انداخته است.
رسانه‌های محلی نیز بر همین اساس علت قطعی گسترده برق در اکثر ایالت‌های ونزوئلا را کارشکنی عمدی در نیروگاه برق آبی گوری می‌دانند که انرژی بیشتر بخش‌های این کشور را تامین می‌کند. موتا دومینگز، وزیر برق ونزوئلا نیز اعلام کرد خرابکاران احتمالا از عاملان اپوزیسیون تحت حمایت آمریکا بوده‌اند.

ادامه اقدامات غیرقانونی گوآیدو

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها