روایت فاطمه گودرزی از سریال «رعنا» که این شب‌ها از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود

می‌دانستم «رعنا» جذاب خواهد شد

سریال «رعنا» یکی از مجموعه‌های ماندگار دهه 60 است که کارگردانی آن را داوود میرباقری به‌عهده داشت. در این سریال بازیگران متعددی حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به گلچهره سجادیه، سعید نیکپور، بهزاد فراهانی، رویا تیموریان، پرویز پرستویی و رسول نجفیان اشاره کرد. خوب است بدانید این سریال، دومین کار تلویزیونی میرباقری است. اولین کار وی سریال «گرگ‌ها» بود. رعنا روایتگر سرگذشت دختری به همین نام بود و توانست مخاطبان زیادی را با خودش همراه کند. داستان سریال از این قرار است که معلم جوانی به نام جواد به خواستگاری رعنا می‌آید و او با وجود مخالفت برادرش (منصور) با وی ازدواج می‌کند. جواد به علت مشارکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و کشته می‌شود. پس از گذشت چند سال، پسر رعنا نیز که در فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی فعالیت دارد، مفقود می‌شود. رعنا همراه دخترش به دنبال پسرش می‌گردند که در این اثنا مسائلی از گذشته رو می‌شود و بیننده را شوکه می‌کند. فاطمه گودرزی نیز یکی از بازیگران سریال رعناست. با توجه به پخش این مجموعه از شبکه‌ آی فیلم با او گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۴۰

رعنا یکی از مجموعه‌های ماندگار به شمار می‌رود که حدود 20 سال پیش ساخته شده است، این سریال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از شبکه ‌ آی فیلم در حال پخش بود، نظرتان درباره بازپخش سریال‌های قدیمی از آی فیلم چیست.
از طریق بینندگان و در فضای مجازی متوجه شدم سریال رعنا در حال پخش است. بازپخش سریال‌هایی مانند رعنا که قدیمی هستند، بسیار خوب است. برای برخی تجدیدخاطره می‌شود و بعضی از افراد هم برای اولین‌بار آن را از آی فیلم می‌بینند. آی فیلم بینندگان خاص خودش را دارد و بازپخش کارها از این شبکه به‌طور کلی ایده خوبی است. اما یک خواهش دارم و آن این که برای انتخاب کارها دقت بیشتری شود تا کارهای بازیگران به صورت همزمان پخش نشود. الان سریال «لحظه گرگ و میش» از شبکه سوم سیما در حال پخش است که من در آن حضور دارم و جزو بازیگران اصلی هستم. همزمان آی فیلم هم اقدام به پخش سریال رعنا کرده بود. به نظرم بهتر است سریال‌ها طوری انتخاب شود که این همزمانی اتفاق نیفتد.
از جذابیت‌های نقشی که در رعنا ایفا کردید برایمان بگویید.
بینندگان با دیدن این سریال حتما متوجه جذابیت‌هایش شده‌اند. این سریال جزو کارهای خوبی است که در تلویزیون ساخته شده و حرفه‌ای بودن کار دلیلی بر جذابیتش برای بازیگران است. من این کار را خیلی دوست داشتم و با نقشم ارتباط برقرار کردم. آقای میرباقری کارگردان خوبی هستند و همین که ایشان عهده‌دار ساخت رعنا بودند، کافی بود که نقش را قبول کنم. از اینها که بگذریم باید به متن خوب این سریال اشاره کنم که جذاب بود و بیننده را با خودش همراه می‌کرد.
مجموعه رعنا مربوط به دهه 60 است و تقریبا 30 یا 40 سال از زمان ساختش می‌گذرد، به نظر شما سریال‌سازی در آن دوران با الان چه تفاوت‌هایی داشت؟
به نظرم می‌رسد در حال حاضر شرایط برای بازیگران سخت‌تر شده است. در آن زمان یک قرارداد با بازیگر بسته می‌شد و اگر قرار بود هشت ماه سر کاری باشیم، عین هشت ماه را حقوق می‌گرفتیم و مهم نبود یک ماه سر کار نبوده‌ایم. در واقع در آن زمان وقت ما را می‌خریدند و در ازایش
حق‌الزحمه پرداخت می‌کردند. این شرایط باعث می‌شد بازیگر آرامش خاطر بیشتری داشته باشد و با فراغ بال بیشتری کار کند. اما الان ما فقط برای ماه‌هایی که سر کار هستیم حق‌الزحمه می‌گیریم و اگر مثلا یک ماه در پروژه‌ای وقفه بیفتد، بازیگر پولی دریافت نمی‌کند. این شرایط باعث شده بازیگران دغدغه کار داشته باشند و گاهی مجبور می‌شوند همزمان در آثار نمایشی مختلفی حضور پیدا کنند. این موضوع در واقع به معنای گرفتن آرامش از بازیگر است و در نتیجه از کیفیت کارها نیز کاسته می‌شود.
تفاوت دیگری که به وجود آمده این است که ما الان فضای مجازی را داریم که 30 یا 40سال قبل خبری از آن نبود. یک وجه مثبت فضای مجازی این است که مردم به صورت مستقیم با بازیگران در ارتباط هستند و واسطه‌ها حذف شده‌اند. بنابراین ما برای این‌که بازخورد کارهایمان را بگیریم به تلویزیون و نظرسنجی‌های مختلف وابسته نیستیم، بلکه خودمان مستقیما از مردم این بازخوردها را دریافت می‌کنیم. ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان از جمله تغییرات مثبتی است که در جامعه به وجود آمده است.
سریال رعنا را چطور می‌بینید و به لحاظ حرفه‌ای چقدر برایتان اهمیت دارد؟
رعنا یکی از سریال‌های زیبا و پرطرفدار است. مردم آن را خیلی دوست دارند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و بعد از گذشت 30 یا 40سال از زمان ساخت این سریال هنوز هم بیننده دارد و بازپخش می‌شود. بازیگران حرفه‌ای در این کار حضور داشتند و کارگردانی آن را هم فرد کاربلدی به‌عهده داشت. با توجه به تمامی این موارد می‌توانم بگویم که رعنا اهمیت زیادی برایم داشته و در سابقه کاری‌ام جایگاه خوبی دارد. من آقای میرباقری را می‌شناختم و وقتی کار به من پیشنهاد شد و فیلمنامه را خواندم مطمئن بودم کار خوبی قرار است ساخته شود.

شهربانو جمعه‌پور

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها