رسانه و دیپلماسی/ 17

چهره‌های ضدایرانی در رسانه‌های عربی را بشناسید

این یادداشت به‌طور گذرا به معرفی چهره‌های شاخص طیف سیاسی رسانه‌ای عرب در حوزه خلیج فارس می‌پردازد که با محوریت فعالیت در رسانه‌های مجازی به جریان‌سازی و انتشار محتواهای بی‌مایه و سخیف ضدایران می‌پردازند. در یادداشت بعدی چهره‌های وزین رسانه‌ای همسو با ایران معرفی و سپس راهکارهایی برای مقابله با شبهات و تفرقه افکنی‌های این طیف ارائه می‌شود:
کد خبر: ۱۱۸۹۰۰۶

محمد السلمی: رئیس موسسه بین‌المللی مطالعات ایران در جده است، به زبان فارسی تسلط دارد و برنامه تلویزیونی همسایه را در شبکه الاخباریه در مورد تحولات ایران روی آنتن می‌برد. در توییتر به زبان‌های عربی و فارسی فعالیت جدی دارد. به‌طور مستمر نیز در مورد وقایع ایران در رسانه‌های مرتبط یادداشت می‌نویسد. به نظر می‌رسد او ابلاغ‌کننده و هماهنگ‌کننده سیاست‌های سران سعودی در قبال ایران با گروه‌های رسانه‌ای مرتبط با منافقین و تجزیه‌طلب است. دسامبر ۲۰۱۵ در روزنامه الوطن راه‌اندازی یک تلویزیون فارسی زبان توسط عربستان سعودی را مطرح کرد. ایده‌ای که درنهایت با تلویزیون ایران اینترنشنال به تحقق پیوست.
عبدالخالق عبدا...: علاوه بر این‌که مشاور ولیعهد امارات است؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات، عضو شورای فرهنگی دبی و ستون‌نویس روزنامه الخلیج‌تایمز است. او در حال سندسازی با رویکرد علمی در مورد نام مجعول خلیج ع.ر.ب.ی است. وی در توییتی پس از حمله تروریستی اهواز به حرف‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره کشاندن معرکه به داخل ایران اشاره کرد و نوشت: حمله به هدف نظامی اقدام تروریستی نیست و کشاندن جنگ به داخل ایران گزینه‌ای اعلام شده است که طی مرحله آینده افزایش می‌یابد. عبدا... در کنار اندیشه ایران‌ستیزی؛ ترک‌ستیزی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
عبدا... النفیسی: نماینده سابق مجلس کویت و استاد علوم سیاسی در این کشور است. او معروف به چرخش‌های زیکزاکی در سیاست به قصد دیده شدن در رسانه‌هاست. دکترای خود را در دانشگاه کمبریچ با موضوع رساله نقش تشیع در تاریخ معاصر سیاسی عراق اخذ کرده و در این خصوص با امام خمینی در نجف نیز ملاقاتی داشته و در دوره تحقیقات دانشجویی خود مدتی در ایران زندگی کرده است. مدتی نیز کمونیست شد و در قیام ظفار در عمان مشارکت کرد، سپس تحت تاثیر انقلاب ایران گرایش اسلامی پیدا کرد و در عربستان به زندان رفت. ویدئوی مناظره‌ای از او با عبدالرحمان راشد، سردبیر سابق و ضدایرانی العربیه از سال 98 میلادی در برنامه معروف اتجاه‌المعاکس الجزیره به مجری‌گری فیصل قاسم در دسترس است. او در آنجا راهبرد تعامل با ایران را پیشنهاد داد و از کشورهای عرب خواست بابت حمایتشان از صدام از ایران عذرخواهی کنند.
ضاحی خلفان تمیم: این ژنرال نظامی اماراتی درباره هر چیز اظهارنظر می‌کند. او به دلیل توییت‌های خنده‌دارش تعداد فالوئر زیادی را جذب خود کرده است.
وی در ۱۷مهر ۱۳۹۶ در توییتی اعلام کرد، بحران دیپلماتیک قطر می‌تواند پایان یابد اگر دوحه میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را به کشور دیگری واگذار کند. در شروع تجاوز به یمن خطاب به سران عرب در توییتر نوشت: اگر ایران را در یمن شکست ندهید در هیچ‌جای دیگری موفق به این کار نخواهید شد.در توییتی دیگر نوشته است: با یهودی‌ها پسرعمو هستیم؛ باید با اسرائیل هم‌پیمان شویم. او ضد اردوغان و ترکیه نیز است.

محمد ولوی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها