به بهانه بیستمین سالگرد فعالیت شبکه قرآن سیما

تبلور عملی همراهی اخلاق، رسانه و مخاطب

با نگاهی به تاریخ پیشرفت‌های چهار‌دهه اخیر، نشانه‌های رشد و تفکر قرآنی و نگاه دینی در جای‌جای کشور اهل‌بیت(ع) یافت می‌شود. افزایش بی‌شمار قاریان و حافظان قرآن، علاقه‌مندان به تحصیلات دینی و همچنین حضور نوجوانان و جوانان در تمامی فعالیت‌های دینی همه و همه نمایانگر موفقیت تفکر دینی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۵۹

با توجه به گفتمان قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه ملی می‌توان با اتکا بر آیه 106 سوره اسراء که می‌فرماید «و قرآن را جزء جزء بر تو فرستادیم که تو نیز بر مردم به‌تدریج قرائت کنی» راه‌اندازی شبکه قرآن و معارف سیما را فرصتی مطلوب برای رسانه ملی دانست تا به این آیه و این گفتمان جامه عمل پوشاند و قدم در برنامه‌سازی دینی گذارد.

فرصتی که با همراهی و کمک نهادهای فرهنگی قرآنی کشور بنا گذاشته شد . با نگاهی به برنامه‌های پربیننده شبکه به عنوان یک رسانه اخلاق‌گرا، حضور قاطبه مردم را از یک طرف و نگاه وثیق نخبگان قرآنی، علما و مدرسین مراکز علمی پژوهشی را از سوی دیگر کنار هم جمع کرده است. به عنوان نمونه طرح فراگیر ملی بشارت با هدف تربیت حافظان قرآن 12 سال پیش بنیان گذاشته شد و همه نهادهای مرتبط این مهم را در دستور کار قرار دادند. این طرح در دوازدهمین دوره خود با استقبال بی‌نظیر نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها همراه بود و بار دیگر نشان داد که در عرصه قرآنی می‌توان پله‌های ترقی را با هم طی کرد .تولید برنامه‌هایی با مخاطب کودک و نوجوان مانند برنامه نوگلان قرآنی در این شبکه نشان می‌دهد که با محتوای دینی هم می‌توان در این عرصه گام‌های خوبی را برداشت. برنامه موفق «اسراء» تلاش کرد تا با شناسایی و معرفی استعدادهای تلاوت قرآن، افق روشنی پیش‌رو و در قالب مسابقه استعدادهای بی‌نظیری را به جامعه قرآنی معرفی کند.
شبکه قرآن از هنگام راه‌اندازی با نگاه وثیق و طلب استعانت از نخبگان قرآنی، علما، مدرسین مراکز علمی پژوهشی از سال 78 به تدوین برنامه‌های سراسری قرآن همت گمارد؛ به گونه‌ای که با کمک و همراهی کارشناسان نخبه و طراز اول حوزه و دانشگاه برنامه‌هایی در زمینه ترویج دقیق و صحیح مفاهیم از زبان راسخون علم اهل بیت(ع) پایه‌گذاری شد.نباید از یاد برد که نیمی از جامعه کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. شبکه قرآن بهره‌مندی از نخبگان بانوان و معرفی کارشناسان را در برنامه‌های خانواده‌محور نظیر برنامه «روزی بهتر» در دستور کار قرار داده و تلاش کرد، تا سبک زندگی اسلامی ایرانی را از نگاه و زبان دین به بینندگان خود آموزش دهد. در پایان تاکید می‌کنم با تلاش همکاران می‌توان آینده‌ای روشن و تأثیرگذار در عرصه فرهنگ و اندیشه برای شبکه قرآن و معارف سیما پیش‌بینی کرد.


حجت‌الاسلام محسن عرفاتی

سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها