به بهانه پخش «آرایشگاه زیبا» از شبکه‌آی فیلم

ساده و صمیمی اما جذاب

نوستالژی لزوما با خود جذابیت نمی‌آورد. هستند سریال‌هایی که در دهه‌های 60 و 70 جزو پربیننده‌ها بوده اما در پخش‌های بعدی و بخصوص با فاصله یکی دو دهه نتوانسته اند با مخاطبان امروزی رابطه برقرار کنند و در جذب تماشاگر ناکام مانده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۶۳۶۰

به تعبیر بهتر، این آثار نمایشی، فرزند زمانه خویش بوده‌اند و گذشت زمان زنگار ملال را بر چهره شان نشانده است.
مجموعه «آرایشگاه زیبا» اما از این نقصان مبرا است و هرگاه روی آنتن رفته، پرشمار مخاطبانی را روبه‌روی جعبه جادو نشانده و با خود همراه کرده است.
سریال ماندگار مرضیه برومند با وجود ساختاری ساده واجد ویژگی‌هایی است که برای همه نسل‌ها جذاب به نظر می‌رسد.

ماجرای ساده اما گیرای ازدواج یک پیرپسر به 50سال پهلوزده، با داستان‌های فرعی جذاب درهم آمیخته، محصولی قابل اعتنا و درخور توجه را به ارمغان آورده است. افرادی که به شکل یومیه روی صندلی سلمانی اسد خمارلو می‌نشینند، هریک به نوعی طیفی از جامعه را نمایندگی می‌کنند و خصوصیات اخلاقی و رفتاری خاص خود را دارند. جمع ثابت گردآمده در آرایشگاه شامل یک فرش‌فروش، دلال، کارمند، راننده آژانس و دستفروشی به نام اصلان و البته خود اسد خمارلو هم محفلی جذاب را برای مخاطب پدید آورده‌اند.
شخصیت‌پردازی‌های مناسب و منطقی کاراکترهای سریال آرایشگاه زیبا، آنها را ملموس و باورپذیر کرده است. شخصیت‌ها همه خاکستری هستند و خصوصیات مثبت و منفی به شکل توامان در آنها رویت می‌شود. حتی مادر اسد (با بازی فوق‌العاده پری امیرحمزه) نیز برای کنش‌های کلامی و رفتاری غیرمنطقی‌اش دلایل خود را دارد. هیچ مولفه‌ای در سریال رنگ و بوی اغراق ندارد و همه چیز واقعی به نظر می‌رسد و همین واقعی بودن است که همذات پنداری مخاطب را با کاراکترها در پی دارد.
آرایشگاه زیبا کلکسیونی از هنرپیشه‌های توانای فقید سال‌های نه چندان دور را در خود دارد؛ شادروانان حسین کسبیان، مرتضی احمدی، حمید مهرآرا، سروش خلیلی، مهین دیهیم، رقیه چهره آزاد و... . دیدار دوباره با این هنرمندان، به‌طور قطع برای بینندگانی که با آنها خاطره‌ها دارند، بسی دلپذیر و دل‌انگیز است.
تیم ثابت کارهای عروسکی مرضیه برومند شامل رضا بابک، فاطمه معتمدآریا، بهرام شاه‌محمدلو، مریم سعادت، حسن پورشیرازی، راضیه برومند و ... این‌بار به بهانه یک مجموعه تلویزیونی گردهم آمده و انصافا خوش درخشیده‌اند. رضا بابک در قامت مرد خجول وابسته به مادر که از سن ازدواجش سال‌ها گذشته، نقش‌آفرینی ماندگاری از خود برجای گذاشته است. بابک برای خوب درآوردن کاراکترش از همه امکانات بالقوه یک هنرپیشه از جمله بیان، لحن، زبان بدن و میمیک چهره کمک گرفته است تا اسد خمارلو همانی شود که باید.
آرایشگاه زیبا محملی است برای پرکشیدن مرغ خاطره به سال‌هایی که زندگی رنگ و بوی ساده تر و صمیمانه‌تر داشت و مردم، هنوز در چنبره مقتضیات زندگی امروز گرفتار نیامده بودند. اسد خمارلو، آقای ستون زاده، ناصر، آقای جعفری، مجید، اصلان غمخوار و شخصیت‌هایی از این دست، به نوعی مردمان آن روزگار را نمایندگی می‌کنند. آدم‌هایی که از پیچیدگی‌ها و مناسبات زندگی امروزی مبرا هستند و فعل زندگی کردن را به‌درستی صرف می‌کنند. با این حال، نوعی ساختارشکنی و عبور از خطوط قرمز و تابوهای اجتماعی هم در اثر برومند قابل رصد است. اسد خمارلو که دل در گروی زنی مطلقه دارد، برای وصال به محبوبش، محافظه کاری را کنار می‌گذارد و در برابر خواسته‌های غیرمنطقی مادر می‌ایستد، تا او را مجاب کند به خواسته فرزند تن دهد. مادر هم که در ابتدا از سر سوءظن و بدگمانی، زن جوان را با تهدید و ارعاب از خود دل چرکین کرده و نگران از دست دادن دردانه‌اش شده، از موضع خود کوتاه آمده و کنشی متعادل و منطقی را در پیش گرفته و حتی برای از سرگرفتن وصلت، پیشقدم می‌شود و محبوب فرزند را که از ترس آبرو به محله‌ای دیگر کوچیده، می‌یابد و او را بر سر سفره عقد با پسرش می‌نشاند. همین بار دراماتیک فیلمنامه در کنار شخصیت‌پردازی‌های درست و اصولی و داستان‌هایی ساده اما جذاب، سریال آرایشگاه زیبا را به اثری ماندگار تبدیل کرده است.
شبکه خاطره‌ساز آی‌فیلم، فرصت مناسبی را در شب‌های بلند پاییزی فراهم آورده است برای دیدار دوباره با آرایشگاه زیبا، اسد خمارلو و خانواده و دوستانش. سریال آرایشگاه زیبا این شب‌ها روی آنتن شبکه‌ آی‌فیلم است؛ هر شب ساعت 19.

رضا دقیقی
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها