درخواست وزیر آموزش و پرورش از وزرای ارشاد و صمت برای ساماندهی به انتشار کتاب‌های کمک‌درسی چه نتیجه‌ای داشت؟

فشردن دست آقای وزیر

اگر نخواهیم بگوییم وزیر آموزش و پرورش شمشیر را از رو بسته، می‌توانیم بگوییم برنامه جدی و همه جانبه‌ای برای ساماندهی به نشر کتاب‌های کمک‌درسی در دست دارد. نشر کتاب‌های کمک‌درسی در مجموع آمار صنعت نشر کشور چنان نقشی ایفا می‌کند که وزیر آموزش و پرورش آستین همت بالا بزند و وارد میدان شود چه رسد به این‌که این ناشران به روش‌های خاص برای حفظ کسب و کارشان روی بیاورند! ماجرا از جایی شروع شد که برنامه حذف تکالیف درسی و مشق شب، ناشران کمک‌آموزشی را به تکاپو واداشت؛ این ناشران نتوانستند با شخص وزیر جدید آموزش و پرورش که کارش را تازه آغاز کرده بود، دیداری داشته باشند و دیدار با معاون وزیر هم آنها را قانع نکرد و سراغ علما رفتند. حضور آنها در قم و دیدار با آیت‌ا... حسینی بوشهری واکنش رسانه‌ها را در پی داشت و ما هم به سهم خودمان به این مقوله پرداختیم و سعی کردیم بدون قضاوت نگاهی به ابعاد مختلف این ماجرا داشته باشیم.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۶۷

دیروز محمدصادق علیزاده، دبیر بخش فرهنگی روزنامه که سخت پیگیر ماجراهای مرتبط به نشر است، گزارشی از توییت‌های وزیر آموزش و پرورش منتشر کرد و تک تک آنها را تشریح و تبیین کرد. در ادامه گزارش دیروز که با تیتر «کمک‌درسی‌ها در گوشه رینگ»در صفحه 9 منتشر شده بود، سراغ مسؤولانی رفتیم که مورد خطاب وزیر ارشاد قرار گرفته‌اند و تلاش کردیم درباره اقدامات صورت گرفته در راستای اظهارات وزیر آموزش و پرورش اطلاعاتی کسب کنیم. خوشبختانه وزارت ارشاد در این زمینه پاسخگو بود، در وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاعاتی از یک منبع آگاه دریافت کرده‌ایم و انجمن فرهنگی ناشران آموزشی که مختص ناشران کتاب‌های کمک‌درسی است علاقه‌ای به اظهارنظر درباره صحبت‌های وزیر نشان نداد.

حمایت از ناشران کتاب‌های کمک‌درسی قطع خواهد شد؟
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از اقداماتش در ارتباط با ناشران کتاب‌های کمک‌درسی، به وزیر صنعت، معدن و تجارت هم نامه نوشته و به رضا رحمانی اعلام کرده که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک‌درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط باید صرف تامین سایر اقلام شود.

پیگیری از وزارت صنعت
مدیران وزارت صمت، نامه وزیر آموزش و پرورش را دریافت کرده‌اند، اما تمایلی به گفت‌وگو در این باره نشان نمی‌دهند. یک منبع آگاه در این وزارتخانه به جام‌جم گفته است که دلیل خودداری مسؤولان صمت این است که تخصیص ارز دولتی برای واردات کاغذ در اختیار این وزارتخانه نیست و کارگروه کاغذ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند. به عبارتی وزارت صمت صرفا توزیع‌کننده ارز است و فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار وزارت صمت قرار می‌گیرد.

از آنجا که ارز دولتی برای واردات کاغذ در اختیار ناشران قرار نمی‌گیرد، بعید است که ناشران کتاب‌های کمک‌درسی سهمی در این زمینه داشته باشند؛ مگر این‌که علاوه بر نشر کتاب در زمینه واردات کتاب هم فعالیت داشته باشند. دسترسی به همایون امیرزاده، سخنگوی کارگروه کاغذ فراهم نشد تا در این باره از او بپرسیم و مطمئن شویم که وزارت ارشاد، ارز دولتی در اختیار ناشران کتاب‌های کمک‌درسی قرار می‌دهد یا قبلا این کار را می‌کرده یا نه، اما مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی این وزارتخانه به جام‌جم می‌گوید: بعید است ناشران کتاب‌های کمک‌درسی ارز دولتی برای واردات کاغذ دریافت کنند. این ناشران حتی از حمایت خرید کتاب وزارت ارشاد هم برخوردار نیستند و سال‌هاست که وزارت ارشاد از ناشران کتاب‌های کمک آموزشی کتاب خریداری نمی‌کند.

انجمن فرهنگی ناشران آموزشی چه می‌گویند؟
ناشران کتاب‌های کمک‌درسی انجمنی دارند به نام انجمن فرهنگی ناشران آموزشی. در تماس با این انجمن خواستار شنیدن پاسخ ناشران کتاب‌های کمک آموزشی شدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم. تلاش برای گفت‌وگو با ابوالفضل جوکار، یکی از ناشران نام‌آشنای کتاب‌های کمک‌درسی هم به نتیجه نرسید.

آیا ناشران کمک آموزشی در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت؟
وقتی بازار نشر کتاب‌های کمک‌درسی با عبارت «بازار لجام‌گسیخته» توصیف می‌شود، این احتمال مطرح می‌شود که آیا وزارت ارشاد به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه کتاب محدودیتی برای حضور ناشران کمک‌درسی در نمایشگاه کتاب ایجاد خواهد کرد؟ سیدمحمد طباطبایی در این باره به‌صراحت جواب منفی می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: بر اساس قوانین، هر ناشری که مجوز انتشار کتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته باشد این حق را دارد که در نمایشگاه شرکت کند و ناشران کتاب‌های کمک‌درسی هم از این قاعده مستثنی نیستند. وی تاکید می‌کند در امر برگزاری نمایشگاه، وزارت ارشاد با ناشران سر و کار دارد و بر اساس آیین‌نامه نمایشگاه اقدام می‌کند.

وزارت ارشاد در این باره چه نظری دارد؟

سیدمحمد بطحایی از دکتر صالحی، وزیر ارشاد خواسته است که صدور مجوز برای کتب کمک‌درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش کند. در این باره گویا نامه‌ای به وزارت ارشاد ارسال کرده است و به گفته سیدمحمد طباطبایی، روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد این نامه به‌تازگی دریافت شده است. طباطبایی درباره درخواست وزیر آموزش و پرورش به روزنامه جام‌جم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این ناشران بر اساس آیین‌نامه و قوانین موجود مجوز داده است و بر‌اساس قوانین بر محتوای تولیدات این ناشران نظارت دارد. بنابراین حالا که وزارت آموزش و پرورش برای صدور مجوز به محتوای کتاب‌های کمک‌درسی اعلام آمادگی کرده، وزارت ارشاد هم استقبال می‌کند و آماده است که کارگروه‌هایی به این منظور برگزار شود که کارشناسانی از وزارت آموزش و پرورش هم در آن حضور داشته باشند و برای تصمیم‌گیری در زمینه تایید محتوای کتاب‌های کمک‌درسی و اعطای مجوز به این دسته از کتاب‌ها، کارشناسان وزارت ارشاد را یاری کنند.
مدیران وزارت ارشاد از این خواسته وزیر آموزش و پرورش استقبال کرده‌اند و آماده هر نوع همکاری هستند. در همین خصوص مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا اعلام کرده که به همکاری با وزارت آموزش و پرورش علاقه‌مند است. محمد‌جواد مرادی‌نیا در این باره توضیح داده است: دغدغه وزیر محترم آموزش و پرورش دغدغه ما هم هست و ما علاقه‌مندیم، بازار کتاب‌های کمک‌درسی که به‌طور لجام‌گسیخته‌ای گسترش یافته سامان پیدا کند و شکلی منطقی به خود بگیرد. برای رفع دغدغه وزیر محترم آموزش و پرورش و تحقق این هدف آمادگی همکاری داریم.
مرادی‌نیا البته در همین زمینه به وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اشاره کرده و توضیح داده است که وظایف خاصی به‌ عهده وزارت ارشاد است که قابل واگذاری به دستگاه‌های دیگر نیست، اما امکان همکاری وجود دارد. به گفته مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، یافتن راهکار قانونی و چارچوب همکاری بین این دو دستگاه اهمیت داد.
مرادی‌نیا نیز مانند طباطبایی تاکید کرده که منتظر دستور وزیر ارشاد هستند تا هر اقدامی در این باره لازم است را انجام بدهند و زمینه را برای همکاری دو وزارتخانه درجهت سامان دادن به نشر کتاب‌های کمک‌درسی فراهم کنند.

مروری بر اظهارات وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش درباره نامه‌نگاری به رهبر انقلاب در مورد تبلیغات موسسات کنکور و دستور ایشان، در یک رشته توییت نوشت: برای اضطراب زدایی از کودکان و بازگرداندن شادی و نشاط به مدارس:
چندی پیش نامه‌ای را به محضر رهبری معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانه‌ها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات موثری در این خصوص صادر کردند.
از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی خواسته‌ام تا صدور مجوز برای کتب کمک‌درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش کند.
به برادر عزیزم مهندس رحمانی، وزیر محترم صمت نیز اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک‌درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تامین سایر اقلام شود.
در نامه‌ای به برادر عزیزم دکتر علی‌عسکری با استناد به نص صریح قانون خواسته‌ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش و پرورش انجام پذیرد.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها