جواد لاریجانی: با دیدگاه رئیس مجلس درخصوص FATF موافق نیستم

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با حضور در برنامه تلویزیونی دستخط به سوالات مختلفی در حوزه مسائل سیاسی و بین‌المللی و همچنین مباحث خانوادگی لاریجانی‌ها پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۰۶

لاریجانی در این برنامه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد لوایح FATF با رئیس مجلس موافق است یا نه، گفت: دقیقا نظر ایشان را به طور دقیق و حرفه‌ای نمی‌دانم چیست، اما به طور کلی احساس می‌کنم برهان دولت را ایشان تا حدی قبول کرده که علی‌الاصول امروز برای این که خرمان از پل بگذرد باید توصیه‌های FATF را بپذیریم؛ لااقل من با این جمع‌بندی کلا موافق نیستم، اما در خانواده لاریجانی‌ها ما نظرات خودمان را داریم.
وی درخصوص تاکید برخی مبنی بر ضرورت پذیرش شروط FATF گفت: به دو شکل می‌توان به این موضوع نگاه کرد. یک این که استیصالا این را بپذیریم که صددرصد غلط است و دیگر این که بگوییم ما با اینها می‌خواهیم کار کنیم، لازم نیست الان بپذیریم. لاریجانی افزود: اول باید دو سه مورد را انجام بدهیم. اینها همان اول می‌خواهند هر اطلاعاتی بدهیم و ما به عنوان یتیم آنجا بنشینیم و به ما دستور بدهند. چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختلافاتش با علی‌اکبر ولایتی در وزارت خارجه در دهه 60 و این‌که چگونه با وجود این اختلافات توانستند قطعنامه 598 را جلو ببرند، گفت: آقای ولایتی تا تصویب آن، پای این قطعنامه نبوده است، علاقه هم نداشت و مخالفت هم داشت، ولی تصویب این را خود حضرت امام (ره) مصلحت می‌دید. قطعنامه 598 یک تجربه بوده و صددرصد توفیق نیست، ولی تجربه‌ای است که خواسته‌های امام را داشت.
اروپایی‌ها ما را سر کار گذاشته‌اند
لاریجانی همچنین با بیان این‌که اروپایی‌ها هفت ماه است که ما را در خصوص برجام سر کار گذاشته‌اند، گفت: من حتی از لحاظ قانونی فکر می‌کنم رفرنس، ارجاع و استناد ما به برجام محمل قانونی ندارد؛ چون برجام قراردادی بود که اطراف داشت و حتی در برجام بندهای زیادی وجود دارد که دقیقا مخصوص آمریکا است.
وی افزود: از اشکالات این سند که بگذریم وقتی بخشی از یک قرارداد که هشت یا ده بند از آن خارج می‌شود آن دیگر قرارداد قبلی نیست. ما در قراردادهای بین‌المللی یک ویرگول را بالا و پایین می‌کنیم، دوباره باید این را تائید بگیریم. پس ما چیزی به عنوان برجام نداریم. یک جسد روی زمین قرار دارد و یک توافق دیگر به نام «برجام‌ پریم» است.
وی همچنین درباره دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره برجام گفت: دوستان ما در دفاع از برجام زمانی مرتب می‌گفتند رهبری از ابتدا تا آخر آن را تائید کرده است. من کاری به بحث‌های خصوصی ندارم. شما کافی است بیانات مقام معظم رهبری را مرور کنید. یک جا علامت خرسندی می‌بینید؟
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره فتنه 88 و برخی هشدارها مبنی بر احتمال تلاش دشمن برای ایجاد فتنه در ماه‌های آینده نیز گفت: در فتنه 88 آمریکا و رژیم صهیونیستی و اروپاییان با یک جناح سیاسی داخل کشور و عوامل می‌خواستند مردم را به خیابان بکشند و تحت این شرایط که رای من کو؟ هدف هم رای من نبود، دنبال دیکتاتوری سکولار بودند. در فتنه امروز اقتصادی باز هم می‌خواهند مردم را به خیابان بکشانند، اما به جای این‌که بگویند رای من کو، می‌گویند پول من کو؟ باز همان هدف را دنبال می‌کنند. پس این فتنه همان فتنه است. اتفاقا چیزی که جالب است، این که برخی کسانی که در فتنه 88 نقش کلیدی داشتند در این جریانات اقتصادی هم آدم‌های کلیدی بودند و شاید هم هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها