یک تیزر عجیب اینترنتی در مورد شرکت در حرا‌جمعه یا Black Friday ما را به سمت گفت‌وگو با یکی از مسؤولان فروشگاه آنلاین بامیلو هدایت کرد

حراج از زندگی مهم‌تر است؟

بازار تبلیغات با سرمایه و رقابت سر و کار دارد و شوخی‌بردار نیست. یک تبلیغ خوب می‌تواند حتی تا سال‌ها ماندگار شود و یک تبلیغ بد چه بسا که تجارتی را به زمین بزند. به همین دلیل ساده در دنیای تبلیغات گاهی مرزهای احترام و اخلاق هم زیر پا قرار گرفته یا اصول متعارف فرهنگ جوامع مختلف نادیده گرفته شده‌، اما تبلیغات در کشور ما به مرزها و چارچوب‌های خاصی متعهد مانده و حتی رشد چندانی نداشته که نمود و بروز متفاوتی داشته باشد، اما این روزها تبلیغی از شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که کمی عجیب است؛ در این تبلیغ مردم به خرید کردن از حراجمعه یا حراجی جمعه سیاه Black Friday ترغیب می‌شوند و خرید از این بازار به هر چیزی اولویت دارد حتی جان یک موتور سوار یا یک نوزاد و حتی آینده یک زوج جوان که بر سر سفره عقد نشسته‌اند. البته لحن کمدی، کمی پیام تند و قاطعانه این تیزر را تلطیف کرده اما از عجیب بودنش نکاسته است. به این بهانه گفت‌وگویی داشته‌ایم با سحر افاضلی، مدیر روابط‌عمومی بامیلو که قرار نبود یک گفت‌وگوی اقتصادی باشد، اما لاجرم راهش را به این مسیر گشوده و جریان تازه‌ای را معرفی کرده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۱۷۷۸۵۷

در یکی از تیزرهای تبلیغی که یک مادر، یک داماد و یک موتورسوار را به موازات هم نشان میدهد، از تکنیک ضدتبلیغ برای تبلیغ استفاده کردهاید و با لحن کمدی تلاش دارد توجهها را به حراجمعه یا حراجی جمعه سیاه شما دعوت کند. چرا برای این تبلیغ سراغ چنین رویکردی رفتهاید؟

نکتهای که میفرمایید، کاملا برداشت شخصی شماست به عنوان یک مخاطب که ویدئو را دیده. میدانید که همیشه در تبلیغات و همین طور در این تیزر که به آن اشاره دارید، نگاه هنری اهمیت دارد و در این اثر، از جلوههای ویژه استفاده شده، اجرای آن بسیار تمیز است و باورپذیر و پیغامی را منتقل می‌کند.همچنین تمامی استانداردها و حدود نیز در آن رعایت شده. با این حساب چرا برداشت شما این است که رویکرد این تیزر ضدتبلیغ است. البته متوجهم که در حال تحلیل اثر هستید اما هر کسی می‌تواند بر اساس نگرش خودش تحلیل کند. چیزی که برای ما اهمیت داشته ساخت یک تیزر کمدی بوده که مردم با دیدن آن لبخند بزنند، توجهشان جلب شود و تعجب کنند از این‌که چرا در این تیزر روایت برعکس شده، چون آنچه در انتهای تیزر می‌بینیم، در واقع همان ابتدای آن است.

من متوجه این بازگشت به عقب نشدم؟!

اگر دقت کنید، متوجه خواهید شد انگار حرکت‌ها برمی‌گردد! در آخرین پلان می‌بینم همه موفق شده و خریدشان را کرده‌اند. اگر یک بار دیگر ببینید، متوجه خواهید شد اما حالا سوالتان را بپرسید تا من به شما پاسخ بدهم.

سوال من دقیقا به محتوای تیزر شما برمی‌گردد و رویکردی که برای تبلیغ در نظر گرفته‌اید. بله؛ حق با شماست، اجرای خوب و تمیزی دارد و افکت‌های تصویری درست اجرا شده‌اند. رنگ و نورپردازی و فضاسازی هم مورد دقت سازنده بوده اما رویکرد محتوایی اثر را درک نمی‌کنم. ماجرا این است که یک مادر فرزندش را رها می‌کند، یک داماد عروس و مراسم عقد را فراموش می‌کند و یک موتورسوار دقت و کنترل در رانندگی را از دست می‌دهد برای این‌که به حراجی بامیلو برسد! در واقع هر سه نفر، خیلی جدی خطر می‌کنند و در نهایت به خریدشان می‌رسند. این چیزی است که در روایت تیزر می‌بینیم...

این چیزی است که شما برداشت می‌کنید.

نه من داستان تیزر را گزارش دادم و در ادامه می‌خواهم بگویم برداشت من این است که این حراجی بامیلو آن‌قدر اهمیت دارد که یک مادر فرزندش را رها می‌کند، یک داماد همه زندگی مشترکش را زیر سوال می‌برد و یک موتورسوار جانش را برای آن به خطر می‌اندازد؟! عملکرد و تاثیرگذاری چنین تبلیغی چگونه است و آیا مخاطب ایرانی با فرهنگ ایرانی پذیرای آن هست یا نه!؟

مبالغه در ادبیات ایرانی بسیار مرسوم است. این تیزر دقیقا از تکنیک اغراق استفاده کرده است و زیبایی اغراق در این است که غیرممکن را به گونه تصویر می‌کند که ممکن به نظر برسد . در واقعیت هم هیچ مادری فرزندش را رها نمی‌کند و هیچ کودکی هم به لوستر گیر نمی‌کند و هیچ دامادی سر عقد موبایلش را چک نمی‌کند در اصل با این تکنیک تنها به جنبه طنز آن پرداخته شده است! اما اجازه بدهید من توضیح کلی‌تری به شما بدهم و درباره کمپین‌های بامیلو به شما اطلاعات بدهم، شاید راحت‌تر بتوانید این تیزر را تحلیل کنید. این چهارمین سالی است که بامیلو حراجمعه را برگزار می‌کند. هدف اصلی ما از این کمپین معرفی فروش آنلاین به مردم ایران است. می‌دانید که سهم فروش آنلاین در بازار خرده‌فروشی ایران کمی بیش از یک درصد است.

یعنی بسیار کم است در حالی که تعداد کاربران اینترنت در کشور ما کم نیست اما مردم ما به دلایل مختلف ساختارهای ذهنی را نمی‌پسندند. ما سعی داریم این فرهنگ را برای مردم جا بیندازیم. می‌توانید به جای آن‌که ساعت‌ها در ترافیک معطل بمانید، هوا را آلوده کنید و وقتتان هدر برود از پلتفرم‌های آنلاین خرید کنید. جالب است بدانید هر سال که کمپین را برگزار کرده‌ایم، بیشتر مشتریان ما کسانی بودند که برای اولین بار داشتند از بامیلو خرید می‌کردند. یعنی هدف ما این بود که امکانی به مردم بدهیم که حراج اینترنتی را تجربه کنند و با آن آشنا شوند.

کسانی که برای اولین بار در کمپین‌های شما خرید می‌کنند با همین تیزرهای تبلیغاتی جذب شده‌اند؟

بله. تیزرها و سایر فعالیت‌های تبلیغاتی. چون در کشور ما بیشتر از دو فروشگاه اینترنتی بزرگ وجود ندارد. بامیلو هم یک بازار است نه فروشنده اینترنتی. در واقع بامیلو پلتفرمی است که به فروشنده‌ها و تامین‌کننده‌های کالا کمک می‌کند تا از بستر اینترنت برای فروش استفاده کنند.

پس بامیلو فروشنده نیست!

نه. ما یک بازاریم و تمام این تبلیغات و تمام این تلاش برای این است که فروشندهها کالای خودشان را بفروشند.

این فروشندگان داخلی هستند یا خارجی؟

بیشترشان داخلی هستند. بندرت برندهای خارجی در بازار ما حضور دارند؛ چند مورد از شرکتهایی که کالاهایشان را به بازار ایران وارد میکنند. بنابراین با ایرانیها همکاری داریم و امسال به خاطر بازار پرنوسان هدف ما این بوده که مردم بیایند و کالای مورد نیازشان را خریداری کنند. امسال کالای اساسی و روزمره داریم مثل مواد غذایی و مواد شوینده و مانند آن.

این تیزر هم هدفش این است که با مبالغه و چاشنی طنز بیشتر جلب توجه کند. از زیبایی بصری و ایجاد کنجکاوی در مردم استفاده می‌کند تا آنها نظرشان به بازار ما جلب شود که این چه اتفاقی است که عده‌ای همه زندگی‌شان را رها می‌کنند که خرید اینترنتی را امتحان کنند. از نظر ما خرید اینترنتی می‌تواند خیلی مهم باشد چون می‌تواند سبک زندگی مردم را عوض کند، از طرف دیگر می‌تواند روی فروشنده‌های ایرانی هم تاثیر داشته باشد که بتوانند در یک بستر مناسب کالاهای خود را بفروشند بدون گرفتار شدن در تبلیغات و حواشی ماجرا. از نگاه ما بازار آنلاین فرصت خوبی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران است.

حراجی Black Friday معمولا بعد از جشن شکرگزاری برگزار می‌شود و تقریبا به پایان سال میلادی نزدیک است. در کشورهای آمریکایی و اروپایی از این بازار برای فروش باقیمانده انبارها استفاده می‌کنند تا پیش از فرارسیدن سال نوی میلادی برای عرضه محصولات سال نو آماده باشند. این حراجی در کشور ما که نوروز آغاز سال نو است و هنوز چند ماهی به نوروز مانده چه کارکردی دارد؟

تمرکز ما به صورت خاص روی Black Friday نبوده است. بامیلو اولین فروشگاهی است که کمپین‌های حراج اختصاصی متناسب با مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کند. برای اولین بار، بامیلو کمپین حراج شب یلدا را برگزار کرد. کمپین نوروز را هم داشته‌ایم و کمپین حراجمعه که اوایل آذرماه برگزار می‌شود، به حراج شب یلدا وصل می‌شود که آن را خواهید دید. این تاریخ اگر چه یک مناسبت میلادی است ولی برای حراج در کشور ما هم زمان مناسبی است. چون اول فصل است و مردم می‌توانند خرید‌های زمستانی خود را انجام بدهند. اول ماه است و خیلی‌ها حقوق گرفته‌اند و قصد خرید دارند. فارغ‌ از این‌که یک رویداد بین‌المللی است و بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کشورهای مسلمان از جمله هند، ترکیه، پاکستان، عربستان، امارات، اندونزی آن را برگزار می‌کنند. ما فقط داریم از این فرصت استفاده می‌کنیم که فرصت خرید را برای مردم فراهم کنیم.

برای کشوری که در آستانه جشن سال نو این بازار را برگزار می‌کند، حراجی‌های آن با رقم‌های زیادی حتی تا 90 درصد هم منطقی است اما برای بازار ایران که در اول فصل قرار دارد، این حراجی به‌صرفه است؟ و آیا اصلا فروشندگان می‌توانند تخفیف‌های قابل توجه بدهند؟ و این بازار واقعا حراجی به حساب می‌آید؟

در بازار بامیلو هم اجناس با تخفیف‌های خیلی خوب ارائه می‌شود. طی این چهار سال سعی کرده‌ایم به فروشندگانی که با ما همکاری دارند، آموزش بدهیم که بدانند روی فروش آنها تاثیر دارد و آن‌قدر هر سال موفق بوده‌ایم که سال بعد هم ترغیب شده‌ایم آن را برگزار کنیم. کالاهایی داریم که در شکن ((Doorbustre هستند و با تخفیف‌های خیلی خوب عرضه می‌شوند. امسال فروشنده‌های ما چند کالای خوب و جذاب آماده کرده‌اند که شاید تعدادشان به اندازه جمعه سیاه، محدود نباشد، اما حتما برای مردم جذاب خواهند بود. فروشندگان به این توجه نمی‌کنند چه موقع از سال است به این نگاه می‌کنند آیا فروشش بالا می‌رود یا خیر. وقتی میزان فروش رشد می‌کند، حاشیه سود هم افزایش مییابد.

درصد تخفیف‌های شما چقدر است؟

بستگی به انواع کالا دارد. ممکن است کالایی را با 90 درصد تخفیف عرضه کنیم یا کالایی داشته باشیم که فقط 15 درصد تخفیف خورده باشد. کاملا به نوع کالا و میزان استقبال بستگی دارد. در مجموع تعداد کالاهایی که تخفیف قابل توجه دارند، زیاد است.

قبل از شما کمپین‌های فروش اینترنتی بوده؟

ما یک استارت‌آپ هستیم و اولین کمپین‌های حراج اینترنتی را بامیلو راه انداخته است. کمپین شب یلدای ما بسرعت جا افتاد و خیلی از بازار‌ها و فروشگاه‌ها نحوه فروش ما را اجرا کردند.

فکر می‌کنید حراجمعه هم موفق شود؟

بله از کمپین‌های موفق ما بوده است. به قدری استقبال زیاد بوده که همیشه و هر سال از پیش‌بینی‌های ما عبور کرده است.

چه نوع فروشنده‌هایی می‌توانند با شما همکاری کنند و قوانین و قواعد حضورشان در حراجی‌های شما چیست؟

تمام فروشنده‌ها می‌توانند با ما همکاری کنند اما قوانینی داریم که باید از آنها تبعیت کنند. مثلا لازم است فروشندگان، کالای اصل بفروشند. یعنی اگر اظهار می‌کنند کفش برند می‌فروشند باید همین کالا را بفروشند و مثلا اگر می‌گویند کفش بدون برند می‌فرشند باز لازم است همین محصول را عرضه کنند نه چیز دیگری.

بنای کارمان بر این است که با مشتری صادق باشیم و همه چیز بر اساس اصولی که در قرارداد ما با فروشندگان به امضا می‌رسد، پیش برود.

کیفیت کالاها چطور ارزیابی می‌شود؛ خود بازار نظارت دارد و شما به عنوان برگزارکننده این بازار یا نهاد خاصی این وظیفه را به عهده دارد؟

منظور شما از کیفیت چیست؟

اینکه کالاها بی‌کیفیت و بنجول نباشند. درست قیمت‌گذاری شده و ارزش عرضه داشته باشند.

نمی‌دانم چقدر با خرید اینترنتی آشنا هستید. بامیلو یک بازار است، درست مانند هر بازار دیگری در فضای واقعی. شما وقتی وارد یک پاساژ هم می‌شوید ممکن است یک فروشنده اجناس لوکس و گران به شما بدهد و فروشنده‌ دیگر اجناس معمولیبا کیفیت معمولی. بامیلو بستری است که فروشنده بتواند محصولاتش را عرضه کند و این خریدار است که براساس اطلاعات منتشر شده در سایت، کالای مورد نظرش را انتخاب می‌کند.

پس نظارتی روی این بازار نیست!

چرا ما قواعدی برای حضور فروشنده‌ها در بازار داریم و در عین حال به خریدار کمک می‌کنیم بتواند انتخاب درست انجام بدهد؛ مثلا فروشنده‌ها را امتیازگذاری کرده‌ایم. اطلاعات کامل کالاها را گذاشته‌ایم و اگر خریداری کالایی بخرد ولی مطابق با اطلاعات درج شده در سایت نباشد، می‌تواند تا یک ماه آن را برگرداند. مواردی را که احساس کردیم مشتری نیاز به حمایت دارد، انجام داده‌ایم که خرید راحت‌تر و مطمئن‌تر داشته باشد.

افرادی هستند که کالاهای خارجی وارد می‌کنند و معمولا از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی می‌فروشند. از این فروشنده‌ها می‌توانند در بازار شما شرکت داشته باشند؟

بستگی به این دارد که شرایط لازم برای حضور در بازار را دارند یا خیر. مهم‌ترین نکته این که کالای مورد نظر باید به صورت قانونی وارد شده باشد و اگر جز این باشد اجازه حضور در بازار را نمی‌دهیم. لازم است فروشندگان اطلاعات موید واردات قانونی محصولاتشان را عرضه کنند و کسی که قاچاق می‌کند برایش راحت‌تر است در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند.

کلکل تبلیغاتی

دنیای تبلیغات، قواعد خاص خودش را دارد و این قواعد بسرعت روزآمد میشوند، اما لزوما نمیتوان چارچوب مشخصی برای آن تعیین کرد. به عنوان نمونه گاهی از ضد تبلیغ به عنوان تبلیغ استفاده میشود و از مهمترین و ماندگارترین نمونهها تبلیغ سیگار ماربروست که شعارش این است: سیگار نکشید حتی ماربرو.

یکی دیگر از نمونههای متفاوت تبلیغات، برهم زدن قواعد انصاف و اعتدال و عبور از مرزهای اخلاق و احترام در تبلیغ دو محصول کوکاکولا و پپسی است. این دو رقیب سالهای دور، بارها تیزرهایی ساختهاند که در آنها به رقیب تاخته و خودشان را برتر از رقیب معرفی کردهاند. در یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها پسربچه‌ای در حال خرید از یک دستگاه فروش اتوماتیک است. قدش اجازه نمی‌دهد از طبقه بالای این دستگاه قوطی پپسی بردارد. بنابراین چند سکه در دستگاه می‌اندازد و دو قوطی کوکاکولا می‌خرد. آنها را روی زمین قرار می‌دهد و روی قوطی‌ها می‌ایستد تا دستش به قوطی پپسی برسد! این تبلیغ را شاید بتوان از نمونه رجزخوانی یا کل‌کل تبلیغاتی بین دو غول نوشابه‌سازی دانست.

آذر مهاجر

هنر و ادبیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها