دبیر چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی از کمبودهای این حوزه گفت

دنیای نیمه جان اسباب بازی‌ها کمک می‌خواهد

اسباب بازی‌ها و دنیای رنگارنگ آنها جزو سازه‌هایی هستند که گذر هر کسی روزی به آنها می‌افتد، به همین دلیل این فضای جذاب همیشه حرفی برای گفتن داشته و دارد. اما در کنار میزان اهمیت این موضوع، کمتر در حوزه‌های مختلف از برنامه ریزی گرفته تا تولید، بودجه و تبلیغات به آن بها داده می‌شود، از همین رو صنعت اسباب بازی که هنوز حتی یک اتحادیه رسمی ندارد، با چالش‌های زیادی روبه‌روست.
کد خبر: ۱۱۷۷۷۰۶

در این بین کانون پرورش فکری برای چهارمین بار اقدام به برگزاری جشنواره‌ای کرده که با عنوان جشنواره ملی اسباب بازی، محلی را برای تولیدکنندگان و علاقه مندان به آن از پژوهشگران تا کودکان فراهم کرده است. در همین راستا محسن حموله دبیر چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، گفت‌وگویی با جام‌جم داشت که در آن ابتدا سراغ تغییرات و رویکردی رفت که در این دوره از جشنواره وجود دارد، او می‌گوید: ما امسال نسبت به سه دوره گذشته رویکرد متفاوتی داریم، چرا که در این دوره تصدیگری از بخش دولتی را کمتر کردیم و کار را به سمت اهالی صنعت اسباب بازی سوق دادیم. مسیری که در آن افرادی که در این صنعت حضور دارند با شرکت در اتاق فکر و شورای سیاستگذاری هر چه بیشتر در این رویداد دخیل شدند. کسب مجوز انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، از دیگر اقداماتی بود که او از آن گفت و در ادامه با بیان تخصصی شدن جشنواره عنوان کرد: امسال سعی کردیم جشنواره را به سمتی ببریم که تخصصی تر شود چرا که دست‌اندرکاران این حوزه همیشه مایل بودند در برنامه‌ریزی جشنواره دخیل باشد، از این‌رو امسال نمایشگاه دستاوردهای صنعت اسباب بازی‌های ایرانی برگزار شد که در آن دوستان انجمن حضور دارند. البته باید یادآور شد که متولی جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. یکی از نکاتی که در این‌باره وجود دارد این است که در نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب بازی برای اولین‌بار به این صورت 88 شرکت تولید‌کننده اسباب بازی دور هم جمع شده‌اند و این گردهمایی را با بیشتر از 1300 اسباب بازی شکل داده‌اند.

حموله اضافه کرد: اسباب بازیهایی که در این رویداد معرفی میشوند اغلب در بازار عرضه شدهاند، اما این که شرکت تولیدکننده آن جزئیاتش را معرفی کند با آنچه در بازار است، تفاوت دارد. این نمایشگاه هم محلی شده تا افراد و گروههای مختلف از فروشندگان گرفته تا کسانی که دست اندرکار این صنعت هستند مثل طراح، پژوهشگر، دانشگاهها و علاقهمندان بتوانند با تولیدکنندگان مذاکره و موارد مورد نظرشان را مطرح کنند. چنین فضایی تا الان در صنعت اسباب بازی کشور نبوده و کانون آن را ایجاد کرد.

اسباب بازی هم فرهنگ دارد

او همچنین درباره یکی دیگر از بخشهایی که در این جشنواره وجود دارد هم گفت: در بحث ترویج فرهنگ بازی و اسباب بازی در کشور ما کار چندانی صورت نگرفته، به همین دلیل نمایشگاه دوم ما به این بخش اختصاص دارد. در این نمایشگاه نهادهای دولتی و غیر دولتی حضور دارند و فعالیتهایی مثل مشاوره درباره بازیدرمانی، رویدادهای بازیمحور و طراحی آنها معرفی و مطرح میشوند. ضمن آن که فضایی را شکل دادهایم که خانوادهها و بچهها میتوانند در کنار هم بازیهای فکری، حرکتی، مهارتی، آموزشی و... را داشته باشند.

علاوه بر اینها ما در این جشنواره تشکلی با عنوان کمیته علمی داریم که در آن چهار نشست تخصصی و پنج کارگاه آموزشی را مرتبط با صنعت اسباببازی برگزار میکنیم. در روز اول جشنواره، همایش لزوم طراحی رشته اسباب بازی در دانشگاهها را با مشارکت خود آنها داشتیم. ما در کشورمان در سطح دانشگاهی رشته اسباب بازی نداریم، به همین دلیل با توجه به مصوبهای که دبیرخانه شورای نظارت براسباب بازیها از وزارت علوم گرفته، رشته طراحی اسباب بازی میتواند در مقطع کارشناسی ارشد تدریس شود. در این مسیر بهدنبال پذیرش دانشجو بودیم و صحبتهایی را با دانشگاه الزهرا داشتیم، اما همچنان منتظر تعیین دروس و سرفصلهای این دانشگاه هستیم.

معرفی برگزیدگان اسباب بازیهای ایرانی توسط کمیته داوری یکی دیگر از رویدادهایی است که در این جشنواره وجود دارد، بخشی که قرار است در سه بخش ایدههای نو، اسباب بازیهای ثبتی و اسباب بازیهایی که مجوز تولید دارند، برگزیدگانی را در 30 آبان معرفی کند. سه جایزه دیگر هم با عنوان فناوری از سوی ستاد فناوریها و معاونت علمی ریاست جمهوری به شرکتکنندگان اعطا میشود.

هفته کتاب و جایگاه این روزها در جشنواره اسباب بازی هم از مواردی بود که حموله به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به آن که در هفته کتاب و کتابخوانی هستیم، درصددیم از کتاب فناوریهای صنعت اسباببازیهای ایرانی رونمایی و شرکتهای توانمند در قالب کار پژوهشی که در آن صورت گرفته، معرفی کنیم. همچنین کتاب مجموعه «تئاتر اسباببازی» از دیگر آثاری است که توسط انتشارات کانون پرورش فکری منتشر
میشود.

همه باید کمک کنند

او با تأکید بر حمایتی که باید صورت بگیرد، اضافه کرد: کانون پرورش فکری به تنهایی در حد توانش از صنعت اسباببازی حمایت کرده است و برگزاری این جشنواره هم اهمیت خود را دارد. باز هم فکر میکنم هر یک از وزارتخانههایی که عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه نظارت به اسباب بازیها هستند، برحسب شرح وظایف و تکلیفی که به دوششان است، قدمی بردارند و این عرصه، آینده خوبی خواهد داشت. بهعنوان مثال، اگر وزارت صنعت و معدن همت کند و اتحادیه مستقل صنعت اسباب بازی را راه بیندازند، کار بزرگی صورت میگیرد یا در سوی دیگر اگر وزارت ارشاد اسباب بازی را به عنوان یک کالای فرهنگی معرفی کند و مالیاتهایی که تولیدکنندگان را نگران میکند بردارد، باری را از روی دوش فعالان این حوزه برمیدارد.

برپایی این جشنواره در استانهای دیگر در آینده از اقداماتی بود که حموله به احتمال آن در دورههای بعدی اشاره کرد. او در آخر یادآور شد: من فکر میکنم سازمان صدا و سیما با توجه به نقش و عضویتش در شورای سیاستگذاری دبیرخانه نظارت اسباببازی، اگر برنامههایی را با محوریت تولید اسباببازی برپا کند؛ کمک بزرگی برای تولیدکنندگان خواهد بود.

خروجی جشنواره چیست؟

هدف کلی جشنواره آن است که نهادها و سازمان‌های مرتبط با صنعت اسباب بازی به رونق این عرصه کمک کنند. معرفی دستاوردهای اسباب بازی ایرانی هم از دیگر اهدافی است که به واسطه آن می‌خواهیم جایگاه اسباب بازی ایرانی و چشم‌انداز آینده آن را برآورد کنیم. در کنار این بخش‌ها قسمتی وجود دارد که کارهای معرفی شده را به فروش می‌گذارد. خود تولیدکنندگان هم از برپایی این رویداد بسیار راضی هستند و همیشه از کانون قدردانی کرده‌اند.

صحبت‌ها و وعده‌های مسؤولان حاضر در این نمایشگاه، مثل برپایی ده هزار کلاس بازی در مدارس ده استان کشور توسط وزیر آموزش و پرورش یا تجاری سازی صنعت اسباب بازی با حمایت از شرکت‌های خلاق توسط معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور، موضوع دیگری بود که امیدوارم اجرایی شود.

فاطمه شهدوست

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها