تشکیل 3800 پرونده مشاوره طلاق

مدیرکل بهزیستی استان تهران، گفت: در شش ماهه ابتدایی امسال 3800 پرونده در قالب مشاوره برای کنترل و کاهش طلاق تشکیل شده که به 5/8 درصد سازش منجر شده است. به گزارش فارس، داریوش بیات‌نژاد گفت: در راستای عملیاتی کردن تقسیم کار ملی سامانه کنترل و کاهش طلاق افتتاح می‌شود و در 31 استان کشور ما تنها استانی هستیم که این برنامه را با محوریت بهزیستی و قوه قضاییه اجرا می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۷۷۴۲۵

وی ادامه داد: بیش از یک سال است دبیرخانه این سامانه در بهزیستی شکل گرفته، کمیته علمی تشکیل شده، نیازسنجی، آمار و جلسات کارشناسی برگزار شده و اکنون وقت اجرای آن در دادگاههای خانواده است. مدیرکل بهزیستی استان تهران تأکید کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، اعتیاد، طلاق و ساماندهی کودکان کار و خیابان در یک برنامه عملیاتی طراحی و تدوین شده و امیدواریم به صورت یک سند جامع در کل کشور عملیاتی شود. بیاتنژاد با تأکید بر پیشگیری از بروز آسیبهای مرتبط با طلاق عنوان کرد: رضایتمندی زوجین از زندگی مشترک، افزایش دانش افراد برای اداره و استحکام زندگی، نهادینهسازی ازدواج، توانمندسازی افراد برای انتخاب همسر موضوعی است که اکنون بسیار کمرنگ شده است.

۴۰ درصد دعاوی خانوادگی کشور مربوط به تهران است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان این که حدود ۴۰ درصد از کل دعاوی خانوادگی کشور در تهران رخ میدهد، گفت: مراکز مشاوره میتواند ۳۰ درصد این دعاوی را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر الفت با اشاره به این که دعاوی خانوادگی در طی چند سال گذشته افزایش یافتهاند، افزود: بیشترین دعاوی خانوادگی طلاق هستند و هم به لحاظ فرهنگی و هم فضای کشور بسیاری از اختلافات خانوادگی در نهایت منجر به درخواست طلاق در محاکم قضایی میشوند.

وی با بیان این که پیوندهای برقرار شده در جامعه به گونهای نیست که امکان مداخله بزرگترها و ریشسفیدان را برای حل اختلافات خانوادگی فراهم کند، عنوان کرد: امروزه در تهران زوجیتهایی ایجاد میشود که هیچ سنخیت یا آشنایی عمیق خانوادگی پیش از ازدواج نداشتند و در چنین شرایطی دخالت خانوادهها حتی وضعیت خانوادگی را وخیمتر میکند. در شهر بزرگی همچون تهران نگاه مشترک درباره آداب و رسوم بین مردم وجود ندارد. به همین دلیل باید از دخالت مفید خانوادهها برای حل اختلافات خانوادگی صرف نظر کنیم و باید به همین دلیل مراکزی را ایجاد کنیم که این مداخلات مثبت را امکانپذیر کند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین ادامه داد: بسیاری از همکاران قوه قضاییه در بخش دادگاه خانواده به دلیل کثرت پروندهها و نداشتن اطلاعات حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی و... امکان حل اختلافات خانوادگی را در دادگاه ندارند.

وی افزود: اگر چه قانون گذار گفته است که دادگاه میتواند از توان و قوت حکمین خانوادگی استفاده کند و طرفین بخواهند که هر کدام یک حکم را معرفی کند، اما موثر بودن این اقدام محل بحث است و ما تجربه خوبی از دخالت حکمین نداریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها