jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۱۱۷۷۰۷۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۷  |  ۱۵:۲۵

عزم جدی، همه‌جانبه و همگرایی همه دستگاه‌های نظام می تواند به شعار حمایت از کالای ایرانی جامه عمل پوشاند.

حمایت کاغذی از کالای ایرانی نتیجه بخش نیست

با توجه به اینکه یک دهه اخیر ، مقام معظم رهبری، موارد اقتصادی را به عنوان مهمترین اولویت کشور مطرح فرموده و همواره تمام تاکید خود را بر اصلاح الگوی مصرف لحاظ کرده اند، شعار امسال نیز حمایت از کالای ایرانی تعیین شد.

اما طی همین دوره می‌بینیم موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری در مرحله اجرایی شدن با مشکلات و چالش‌هایی روبرو بوده چون ظاهراً حمایت از کالای ایرانی تنها روی کاغذ صورت گرفته است.

اعتماد عمومی به کالای ایرانی

با نگاهی به الگوی مصرف جامعه درمیابیم بیشتر افراد جامعه بخصوص قشر جوان تمایلی به مصرف کالاهای داخلی ندارند؛ برای مقابله با این رویکرد ضمن فرهنگ‌سازی بایستی اعتماد عموم را با کالاهای داخلی جلب کرد و از مواردی که در انتخاب کالاهای مصرفی نقش اساسی دارد می‌توان به استحکام، مرغوبیت یا خدمات پس از فروش اشاره کرد که مشتری قانع شود، کالاهای ساخت داخل ویژگی‌های لازم را داراست.

سید سعید امامی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن حامیان استاندارد و کیفیت ایران می‌گوید: برای ایجاد اعتماد ملی طبق قاعده کالاهای تولید داخل باید از مزیت رقابتی برخوردار باشند.

اما اسدالله درویش امیری، استاندار زنجان، توصیف می‌کند: برای افزایش اعتماد و ترغیب عموم مردم به استفاده از کالای ایرانی باید کیفیت تولیدات داخلی را ارتقا داد و این مهم را باید از تولیدکننده شروع کرد و یکی از راهکارهای استانداردسازی کالاهای تولیدی، داشتن نشان استاندارد است و تحقق این مهم افزایش اعتماد عمومی را به همراه دارد.

در همین حال حجت‌الاسلام‌والمسلمین عسگر امامی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه شاهین‌دژ، در این خصوص می‌گوید: کیفیت، قیمت و خدمات ارائه‌شده تولیدات ملی، منشأ اطمینان و اعتماد مردمی است و امین میرعبدالباقی، عضو اتاق بازرگانی ایران در این راستا می‌گوید: امروز نیاز داریم تا اعتماد ازدست‌رفته مردم به نمانام‌های داخلی را بازیابی کنیم؛ چراکه شاهدیم مردم تولیدات ناشناخته برخی کشورها را به‌صرف اینکه کالا تولید آن کشور است، خریداری می‌کنند.

نهادینه کردن فرهنگ حمایت از کالای داخلی

عسگر امامی در این خصوص معتقد است: همه مردم در کنار دستگاه‌های دولتی در راستای حمایت از کالای ایرانی بایستی با تلاش همه‌جانبه خود این فرمایش مقام معظم رهبری را به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه نمایند تا در آینده شاهد به ثمر نشستن این شعار باشیم که از نتایج این مسئله می‌توان به برون‌رفت از رکود کمک شایانی داشته باشد.

از سوی دیگر دکتر رحیم قربانی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تأکید می‌کند: منش مصرف‌کنندگان ایرانی در حمایت از کالا و خدمات داخلی باهمت و عزم تولیدکنندگان در تولید کالاها و خدمات شایسته در کنار فضای مثبت اقتصادی، هر یک‌بخشی از فضای چند مؤلف‌های موجود هستند و باید مورد ارزیابی قرار بگیرند.

برای شعار سال، تنها شعار ندهیم

اگر شعار سال و تدبیر رهبر انقلاب در جامعه اجرایی شود، بسیاری از مشکلات کشور در حوزه اقتصادی که عموماً از فشار بیرون و دشمنان انقلاب ناشی می‌شود، حل خواهد شد و لازمه این امر، جامه عمل پوشاندن به این تدبیر است.

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره عنوان می‌کند: اگر ما شعار سال را با برگزاری چند سمینار و دادن چند نظریه در قالب مفاهیم ببریم و آن را پیچیده کنیم به‌طورقطع در تحقق شعار سال 97 همانند سال‌های گذشته در آن نقطه مطلوبی که مدنظر رهبری است ناکام خواهیم ماند.

در این خصوص محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: تحقق شعار سال یعنی حمایت از تولید ملی به یک عزم جدی، همه‌جانبه و همگرایی همه دستگاه‌های نظام نیاز دارد.

وی بابیان اینکه رهبری هرسال شعارهایی را مطرح می‌کنند، توصیف می‌کند: این امر باید مورد ارزیابی قرار گیرد که این شعارها به چه میزان محقق شده و تا چقدر اثربخشی داشته است. متأسفانه حتی گاهی عکس شعارهایی که رهبری مطرح می‌کنند، عمل شده است.

در همین حال حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا عنوان می‌کند: برای حمایت از کالای ایرانی شیوه‌های فعلی مدیریتی و حمایتی باید کنار گذاشته شود و تا این اتفاق نیفتد نباید به تحقق این هدف خوب امید داشت.

بنابراین اگر واقعاً تصمیم گرفته‌ایم از کالای ایرانی حمایت کنیم، لازم است ابتدا فرهنگ خرید از کالاهای داخل در کشور نهادینه شود و در گام بعدی باید به دنبال ارتقای کارآفرینی، توسعه تولید همراه باکیفیت مطلوب، سیاست‌گذاری سبک زندگی، بسط اهتمام عموم به حمایت از کالاهای داخلی و درنهایت جامه عمل پوشاندن به تأکید مقام معظم رهبری یعنی حمایت از کالای ایرانی پرداخت.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

ظرفیت بازار سرمایه برای تامین منابع مالی دولت

شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.

باید به تغییر نسخه اندیشید

باید به تغییر نسخه اندیشید

آنچه امروز در عرصه اقتصاد ایران می‌گذرد نشان‌دهنده و حکایتگر وجود مشکلی ساختاری و ساختی در اقتصاد کشور است،‌ مشکلی که رفع آن فقط از طریق بازطراحی بنیادین و انقلابی این اقتصاد و تغییر نسخه کلان حاکم بر آن امکان‌پذیر است.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر