رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی در گفتگو با "جام جم آنلاین":

افزایش بی برنامه قیمت بنزین بحران بدی را در جامعه ایجاد می کند

یک اقتصاددان در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

قیمت بنزین با گرانی و تورم رابطه ای مستقیم دارد

یک اقتصاددان گفت: قیمت بنزین با گرانی و تورم رابطه ای مستقیم دارد؛ چرا که به دلیل جهانی بودن قیمت بنزین این افزایش نرخ به بخش های دیگر نیز سرایت پیدا می کند لذا با ادامه این روند شاهد پیامدها و تبعات اجتماعی فراوانی خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۹۸
قیمت بنزین با گرانی و تورم رابطه ای مستقیم دارد

میثم موسایی، در خصوص تبعات گرانی بنزین بر اقتصاد خانواده ها در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: میزان تقاضا و عرضه بنزین تابع قیمت، متوسط درآمد جامعه و قیمت سایر کالاهاست. با افزایش قیمت بنزین مسلما میزان تقاضا کم شده و در ادامه اقشار متوسط و زیر خط فقر که با استفاده از خودروهای شخصی خود امور زندگی را می گذراندند، با مشکل جدی مواجه خواهند شد بنابراین افزایش قیمت بنزین علاوه بر تبعات اقتصادی، مشکلات روانی و فرهنگی بسیاری را به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: قیمت بنزین با گرانی و تورم رابطه ای مستقیم دارد؛ چرا که به دلیل جهانی بودن قیمت بنزین این افزایش نرخ به بخش های دیگر نیز سرایت پیدا می کند لذا با ادامه این روند شاهد پیامدها و تبعات اجتماعی فراوانی خواهیم بود. اگر بدون در نظر گرفتن تبعات این موضوع قیمت بنزین را افزایش دهیم، نرخ تورم نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که این افزایش قیمت روی سایر کالاها نیز به‌شدت تاثیر می‌گذارد. همچنین بنزین تنها کالایی است که افزایش قیمت آن باعث ایجاد تورم می‌شود.

به گفته موسایی، به‌طور مسلم با افزایش قیمت بنزین تورم بیش از آن چیزی که تصور می‌شود افزایش پیدا می‌کند. با گران شدن بنزین اکثر کالاهای اساسی خصوصا مواردی که مستقیم با حمل و نقل در ارتباط است گران خواهد شد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: گرانی بنزین طبقات متوسط و فقیر جامعه را دچار مشکل جدی می‌کند و با نارضایتی های ناشی از گرانی و تورم که در گوشه و کنار کشور شاهد هستیم به دنبال افزایش قیمت بنزین طوفان عظیمی از اعتراضات مردمی را در پی خواهد داشت.

وی متذکر شد: البته انتظار می رفت دولت طرح افزایش قیمت بنزین را ارائه نماید اما بالابردن یکباره آن نیز تبعات جبران ناپذیری بر فضای اقتصادی کشور وارد می کند. طرح افزایش قیمت بنزین باید با توجه به اقتصاد کشور مطرح گردد به عبارتی ساده تر کشوری مانند ایران که در تحریم سپری می کند و علاوه بر آن اقتصادی نابسامان و به شدت بی ثبات دارد، اجرایی ساختن این دسته از طرح‌ها عقلانی و مناسب نیست.

به گفته موسایی، اینکه برخی افراد معتقدند قیمت بنزین در ایران باید به قیمت‌های جهانی و فوب خلیج فارس نزدیک شود برای شرایط کنونی کشور مناسب نیست. چرا که در ایران حقوق مردم بر اساس دلار محاسبه نمی شود که حال بخواهیم قیمت سوخت را نیز مانند آنها تعیین کنیم.

این اقتصاددان در پایان هشدار داد: در نتیجه بنزین باید قیمت واقعی خودش را پیدا کند آن هم به‌تدریج نه به‌یک‌باره قیمت را دوبرابر کنیم. افزایش قیمت بنزین مسلما باعث افزایش قیمت اکثر کالا‌ها می‌شود. از همه مهم تر افزایش قیمت بنزین باعث تورم شده و در پی این افزایش تورم فقرا فقیرتر و ثروتمندان غنی‌تر می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها