گفت‌وگوی جام جم با سارقان و کلاهبرداران دستگیر شده در طرح پلیس استان البرز

پاتک پلیس به 10 باند سرقت در البرز

فرمانده انتظامی استان البرز از انهدام ده باند سرقت در طرح ضربتی پلیس آگاهی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۹۸

به گزارش جام‌جم، سردار عباسعلی محمدیان دیروز در حاشیه اجرای طرح ضربتی پلیس گفت: ماموران پلیس در 24 ساعت گذشته در سطح استان البرز و دو استان دیگر، 86 سارق را دستگیر کردند که در قالب ده باند سرقت فعالیت می‌کردند. باندهای سرقت به عنف از کارگاه‌ها، سارقان لوازم داخل خودرو، گردنبند قاپی و سرقت خودرو از جمله این باندها بودند.

وی افزود: یکی از این باندها در زمینه سند نمره فعالیت می‌کردند و به سرقت بیش از 30 دستگاه خودرو اعتراف کرده‌اند. متهمان در سطح سه استان فعالیت می‌کردند که شش خودرو از آنها کشف شده است.

محمدیان افزود: در پی بازدید و همچنین رصد انبارها بیش از یک هزار طاقه پارچه در استان البرز به ارزش 40 میلیارد ریال کشف شد.

وی با اشاره به این‌که در یک پرونده دیگر در یک انبار، کولر گازی دپو شده بود که تاکنون 700 عدد از آن شمارش شده و ارزش آن بالغ بر 60 میلیارد ریال است، افزود: از دیگر کشفیات ما در 24 ساعت گذشته چند موتورسیکلت سنگین و بیش از 6000 لیتر سوخت قاچاق در استان بوده است.

محمدیان با بیان این‌که در این مدت در حوزه مواد مخدر 168 قاچاقچی مواد دستگیر شدند، گفت: از سه نفر از آنها 151 کیلوگرم موادمخدر کشف شده است.

محمد آقایاری ، معاون دادستان کرج هم در حاشیه اجرای این طرح به جام جم گفت: در جرم سرقت دلایل پنهان است و برای اثبات آن باید مدارک لازم وجود داشته باشد که در این طرح با مستند سازی و کشف ادله لازم سارقان دستگیر شدند . این مجرمان پس از تحقیقات روانه زندان می شوند و باید رویکرد اصلاحی در زندان داشته باشیم تا این مجرمان پس از آزادی دوباره سمت تکرار جرم نروند.

در این طرح پلیس تعدادی از سازندگان مشروبات الکلی دست ساز نیز دستگیر شده و در بازرسی از مخفیگاه آنها مشروبات الکی مرگبار که در چند روز گذشته در این استان قربانی گرفته بود نیز کشف شد. متهمان با تهیه این مشروبات مرگبار آنها را در پوشش ماء الشعیر می فروختند. در بازرسی از مخفیگاه یکی از متهمان 370 لیتر مشروبات دست ساز کشف شده بود.

دستگیری دزدان کارگاههای صنعتی

کارآگاهان پلیس استان البرز در اجرای این طرح اعضای باند بزرگ سرقت از کارگاههای صنعتی در استان البرز و قزوین را دستگیر کردند. این باند 12عضو دارد که ده نفر از آنها از اتباع افغان هستند. نصیر از اعضای افغان این باند است که شامگاه سهشنبه هنگام سرقت از کارگاهی در قزوین دستگیر شدند. او میگوید: «دو ایرانی باند کارهای اصلی را انجام میدادند. یکی از آنها محلهای سرقت را شناسایی میکرد و عضو دیگر خریدار اموال سرقتی بود. محل سرقت را به ما میگفتند و ما شبانه وارد آنجا میشدیم. اگر نگهبان متوجه میشد، دست و پا و دهانش را میبستیم تا سروصدا نکند. بعد از سرقت، خریدار مال سرقتی به مقابل کارگاه میآمد و همانجا اموال سرقتی را میخرید و پولش را میداد.»

اعضای این باند سرقتهای خود را از گرمدره شروع کرده و بعد به کرج رفتند و سپس به سمت قزوین حرکت کردند. آنها محلهای سرقت را از قبل شناسایی کرده و از خریدار اموال سرقتی سفارش وسایلی را میگرفتند که باید سرقت میکردند.

متهم تا کنون به بیش از ده فقره سرقت از کارگاههای صنعتی در استان البرز اعتراف کردند که تحقیقات از آنها ادامه دارد.

گفتوگوی جامجم با یک خلافکار عجیب

ماجرای سارق مسلحی که دانشجوی دکتراست

دانشجوی ترم آخر رشته روانپزشکی است اما خودش از چند سال قبل دچار افسردگی حاد شده و چند بار تصمیم به خودکشی گرفته است. از وقتی بیکار شد زندگیاش ورق دیگری خورد و همسرش نیز تصمیم به جدایی گرفت. 28سال دارد و میگوید «در زندگی اصلا شانس نیاوردم. هرکاری کردم آخرش به ضرر خودم تمام شد و همیشه ته چاه بودم.»

روز سهشنبه ماموران سعید را هنگام دستبرد مسلحانه به یک طلافروشی دستگیر کردند و او در بازجوییها مدعی شده قصد داشت بعد از ناکامی در سرقت خودکشی کند که اهالی مانع او شدند. سارق مسلح ادامه داد: «همسرم یک ماه قبل و بعد از طلاق، مهریهاش را اجرا گذاشت. 400سکه مهریه او بود. به همین خاطر تصمیم گرفتم با سرقت از طلافروشی بخشی از مهریهاش را بدهم و بعد خودکشی کنم. طبق برنامهام قرار بود پنجشنبه این هفته خودکشی کنم و باید قبل از آن بخشی از مهریه را به
همسرم میدادم.»

سعید برای اینکه نقشهاش را اجرا کند با آگهی فروش اسلحه در اینستاگرام روبهرو شد و سفارش یک قبضه کلت کمری داد. میگوید «در خانهام فقط یک یخچال داشتم که آن را فروختم و با پولش اسلحه خریدم. البته نمیخواستم با آن شلیک کنم و به همین خاطر ضامن آن را بسته بودم. وارد طلافروشی شدم و با تهدید دو فروشنده آنجا گفتم نمیخواهم به کسی شلیک کنم فقط چند النگو به من بدهید تا با آن مهریه همسرم را بدهم. صاحب مغازه آژیر خطر را به صدا درآورد و من از ترس فرار کردم. مردم به دنبالم دویدند و در یک کوچه ماموران سررسیده و دستگیرم کردند. یک چاقو به پایم بسته بودم تا اگر دستگیر شدم با آن خودکشی کنم. خواستم چاقو را بیرون بیاورم که مردم مانعم شدند.»

متهم که با کت و شلوار آبی به محل سرقت رفته بود درباره زندگیاش میگوید: «با هرکسی دوست شدم به جای اینکه کمکم باشد، از من پول گرفت و بازنگرداند. آخرین بار هم به یک کارتنخواب کمک کردم که به جای تشکر گوشی تلفن همراهم را دزدید. با اینکه دانشجوی مقطع دکترای روانپزشکی هستم اما خودم چندسالی است که افسرده شده و چند بار هم اقدام به خودکشی کردهام. اگر به خانهام بروید متوجه میشوید که میخواستم پنجشنبه با باز کردن شیر گاز خودکشی کنم. میخواستم با پرداخت مهریه همسرم زندان نروم که حالا به اتهام سنگینتری زندانی میشوم.»

کلاهبرداری با کارت معتادان

سرکردههای باند کلاهبرداری از داخل زندان طعمهها را سر کیسه میکردند و همدستانشان وظیفه انتقال پولهای سرقتی و خرید طلا با این پولها را داشتند. شاهین یکی از اعضای این باند است که در عملیات پلیس آگاهی البرز دستگیر شد. او میگوید: من در کلاهبرداری نقشی نداشتم. سراغ افراد معتاد میرفتم و با دادن پول از آنها میخواستم، کارت بانکی و رمزش را به من بدهند. پولهای کلاهبرداری را در این کارتها ریخته و بعد با آن سکه و طلا میخریدیم.

البته او از بانک مرکزی گله دارد و ادامه میدهد: «ابتدای کارمان پول بیشتری جابه جا میکردیم اما الان فقط سه میلیون تومان میتوانیم جابهجا کنیم.» ماموران مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی البرز پس از دریافت شکایتهایی درباره کلاهبرداری کارت به کارت، تحقیقات خود را آغاز کردند. در تحقیقات مشخص شد متهمان به بهانه برنده شدن در مسابقه همراه اول طعمهها را پای دستگاه عابربانک کشانده و حسابشان را خالی کردهاند.

سرکرده این باند یک زندانی متهم به قتل است. او با این کلاهبرداری و افشای آن، برای خود زمان میخرد تا اجرای حکم به تاخیر بیفتد. شاهین میگوید: «ما درصد میگرفتیم و سهم اصلی به سرکرده باند میرسید و طلاها را به رابطش در خارج از زندان میدادیم. بعضی از معتادان هم مدارکشان را میفروختند و با این مدارک در چند بانک حساب باز کرده و پولها را خرج میکردیم.»

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها