انهدام 34 باند سرقت در پایتخت

رئیس پلیس تهران ازدستگیری ۱۴۵ سارق حرفه‌ای که در قالب ۳۴ باند فعالیت می‌کردند در عملیات پلیس آگاهی خبر داد. به گزارش جام‌جم، سردار حسین رحیمی دیروز در حاشیه اجرای این طرح در پلیس آگاهی تهران گفت: 12 باند سارقان به عنف و زورگیری بین این افراد حضور دارند که اقدام به کیف‌قاپی و زورگیری می‌کردند. همچنین 34 نفر در قالب 9 باند اقدام به سرقت خانه و اماکن می‌کردند که با دستگیری آنها، چهار قبضه سلاح و و مقادیر قابل توجهی دلار، سکه و ارز مردم از آنها کشف شد. وی در رابطه با پرونده سکه ثامن گفت: متهم در یکی از استان‌های غربی کشور از حدود یک سال پیش کارش را شروع کرده، سپس به تهران آمده و دو باب مغازه را در یکی از نقاط تهران خریداری کرده بود، حدود صد میلیارد از اموال این فرد تاکنون توقیف شده است؛ وی قبل از تشکیل پرونده در پلیس آگاهی و در اختیار قرار گرفتن پرونده توسط پلیس از مرز هوایی فرودگاه امام خارج شده و البته هماهنگی‌های لازم با اینترپل انجام شده بود. ردزنی‌های کامل صورت گرفته و آخرین نقطه اقامت این شخص مشخص شده است و تلاش بر این است که وی با هماهنگی اینترپل بازداشت شود؛ این فرد حدود 3000 نفر شاکی دارد و سایتی را طراحی کرده و بعد از مدتی به مردم کمی سود می‌داد، اما در نهایت کلاهبرداری کرد. ارزش مبالغ کلاهبرداری شده بالغ بر 300 میلیارد تومان بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۵۰

فرمانده پلیس پایتخت درباره سایتهای قیمتگذاری ارز گفت: 15 سایت که شبانه و بدون هیچ ضابطهای قیمتهای دروغین ارز را اعلام میکردند، شناسایی شدهاند؛ با هماهنگی دستگاه قضایی ، برخورد با این سایتها انجام شده است.

توصیه مرد هزار چهره به وزیر جوان

35 سال دارد و در دوران دانشجویی نخبه رباتیک بود. سال 88 و پس از ورشکستی در گلدکوئیست مسیر زندگی اش تغییر کرد و از کشور گریخت تا حقش را از سرشاخههای این شرکت هرمی بگیرد، اما هفت سال بعد دست از پا درازتر بازگشت و تصمیم گرفت با فریب زنان دم بخت از آنها کلاهبرداری کند. پلیس میگوید در شهرهای مختلف از 150 دختر کلاهبرداری و سرقت کرده اما خودش کلاهبرداری از 30 زن را قبول دارد. وقتی با او صحبت میکنی متوجه میشوی فریب مخاطبش برای او کار سختی نیست و اگر بیرون از پلیس آگاهی با او همصحبت شوی قبول میکنی دانشمند هستهای است.

علیرضا میگوید: در رشته الکترونیک درس میخواندم و نخبه این رشته بودم. سال 85 در مسابقات رباتیک کشوری نفر دوم شدم. حتی کنترل وسایل خانه از طریق تلفن همراه را اختراع و ثبت کردم. 20 ساله بودم که با همسرم آشنا شدم و ازدواج کردیم. من 20 ساله بودم و همسرم 18 ساله. ابتدا زندگی خوبی داشتیم اما الان چند سال است از هم خبری نداریم و همسر و دختر هشت سالهام را ندیدهام. شاید در این مدت غیابی طلاق گرفته باشد.

سال 88 وارد شرکتهای هرمی شد و توانست افراد زیادی را عضو کند و درآمدش خوب شد، اما همزمان با طرح پلیس برای برخورد با این شرکت، زندگی او وارد مسیر تازهای شد. خواستگار هزار چهره ادامه میدهد: دو سرشاخه شرکت که در آمستردام هلند بودند، یک میلیاردو 200 میلیون تومان از من کلاهبرداری کردند. من هم بدهکار زیر شاخه هایم شدم. پدرم 800 میلیون تومان از بدهیام را داد. تصمیم گرفتم برای گرفتن پول هایم به اروپا سفر کنم. غیرقانونی به ترکیه رفتم. از آنجا با قایق به یونان رفتم و ایتالیا مقصد نهاییام شد. البته این سفر یک سال و نیم طول کشید و تا مرز مرگ رفتم. در ایتالیا پناهندگی گرفتم و برای همسرم و فرزندم دعوتنامه فرستادم اما آنها قبول نکردند به آنجا بیایند. با کلی سختی شکایتی مطرح کردم و حکم دریافت پولم را گرفتم، اما اعلام کردند برای برداشت پول باید هشت سال اقامت داشته باشم. با فرش فروشی آشنا شدم که قرار شد او پول را برداشت کند و وقتی به ایران آمدم آن را به حسابم واریز کند. هزینه سفرم را داد و سال 95 در حالی که عراق درگیر داعش بود از این کشور وارد ایران شدم. اما مرد فرش فروش سرم کلاه گذاشت و پول را واریز نکرد. بهخاطر اینکه از ایتالیا فرار کرده بودم، نتوانستم بازگردم.

علیرضا از سال 95 تصمیم به کلاهبرداری از دختران دمبخت گرفت. با دو لپتاپ و یک مودم کارش را شروع کرد. سوژههایش را از سایتهای همسریابی شناسایی میکرد و خود را دکتر، مهندس و دانشمند هستهای مقیم آمریکا و اروپا معرفی میکرد و از آنها بین سه تا ده میلیون تومان کلاهبرداری میکرد. متهم درباره شگردهایش میگوید: اگر کاربلد باشی سه تا چهار جلسه برای هر طعمه کافی است تا بتوانی از او کلاهبرداری کنی. دختران به ظاهر توجه دارند و با ظاهرسازی خیلی زود فریب میخوردند. ابتدا طعمه را در سایتهای همسریابی شناسایی میکردم و بعد با کرایه خودروی
بیامو به محل قرار میرفتم. طوری صحبت میکردم که نهتنها دختران بلکه خانوادهاش هم فریب میخوردند. ادعا میکردم که در هتل اقامت دارم و دوباره به آمریکا بازمیگردم در حالی که خانه مجردی داشتم. وقتی اعتمادشان جلب میشد، مدیران شرکتهای خودروسازی را از دوستانم معرفی میکردم و میگفتم میتوانم برایشان ماشین به قیمت کارخانه بگیرم. آنها هم بین سه تا ده میلیون تومان پول میدادند . در این مدت 30 زن را در شهرهای مختلف فریب دادم.»

بعد از دستگیری علیرضا و چاپ خبر کلاهبرداریهایش، شکایتها از او شروع شد. تهران، کرمان، شیراز، گرگان، شهرکرد و... شهرهایی است که او در آنجا دختران را فریب داده و از آنها کلاهبرداری کرده است. برای اینکه ردی از خود باقی نگذارد، بعد از هر کلاهبرداری سیمکارتش را تغییر میداد.

به گفته خودش 300 میلیون تومان کلاهبرداری کرده که همه پولهایش خرج شده و پول بادآورده را باد برده است.

او جدایی از خدا و خانواده را عامل بدبختی خود میداند و توصیهای هم به وزیر ارتباطات دارد: «بجز اینکه وقت خود را صرف تلگرام و فیلتر آن میکنید بهتر است فکری به حال سایتهای همسریابی کنید. خطر این سایتها از تلگرام بدتر است. براحتی عضو میشوید و طعمه را انتخاب میکنید. در خارج از کشور برای عضویت در این سایتها باید تمام اطلاعات را به صورت واقعی بدهی اما اینجا هر دروغی را میتوانی ثبت کنی و خود را راحت دکتر و مهندس معرفی کنی.» جعل روادید کانادا

پلیس زمانی که برای دستگیری اعضای باند حفاران غیرقانونی و فروشندگان عتیقه در طبقه 17 برجی در غرب تهران میرفتند نمیدانستند اعضای این باند جاعلان حرفهای روادید کانادا هستند. در بازرسی از مخفیگاه آنها علاوه بر کشف دستگاههای گنجیاب، مهرهای ویزای کانادا و گذرنامههای جعلی کشف شد. سرکرده باند میگوید: 9 کانادایی که در کشورشان کار دولتی دارند مهرهای روادید را به رابطمان که زنی است دادند و او مهرها را به ما داد. با جعل روادید مسافران را راهی کانادا کرده و برای هر یک ده تا 15 میلیون تومان میگرفتیم. در این مدت برای افراد زیادی روادید جعل کرده و آنها را راهی کانادا کردیم. اعضای این باند بعد از مدتی تصمیم گرفتند دست به کار بزرگتری بزنند و با تهیه نقشههای گنج و دستگاههای گنجیاب جست و جوهای خود را آغاز کردند و توانستند اشیای عتیقه پیدا کنند و بفروشند. آنها قصد داشتند برای پیدا کردن زیر خاکی راهی محل جدید شوند که قبل از آن دستگیر شدند و راز فعالیتهای مجرمانه شان فاش شد.

سرقتهای دکتر قلابی

دکتر قلابی پس از ثبت اینترنتی سفارش کالا، با نقشهای حرفهای سرقتهای خود را انجام میداد. او با عنوان دکتر... با فروشگاههای اینترنتی تماس میگرفت و کالا سفارش میداد. متهم برای اینکه کسی به نقشهاش مشکوک نشود، مقابل بیمارستانها و ساختمانهای پزشکان قرار میگذاشت. وقتی پیک به محل میرسید این بار با پوشیدن لباس اورژانس مقابل در میایستاد و از پیک میخواست داخل ساختمان شود و سفارش را تحویل دکتر... دهد. در این مدت هم مراقب خودروی او و وسایل داخل آن است. با ورود پیک داخل ساختمان، وسایل داخل خودرو و سفارشان دیگران را سرقت میکرد و از محل میگریخت. تاکنون حدود شش شاکی دکتر قلابی را شناسایی کرده اند و شکایتهای مشابهای از او در پایگاههای پلیس آگاهی مطرح شده است.

مرد میانسال با موهای بلند که از پشت بسته است و چهرهای موجه روی زمین نشسته و دستبند، دستانش را به هم گره زده است. میگوید؛ اشتباهی دستگیر شده و لباس اورژانس را یکی از دوستانش به او داده است. سابقهای ندارد و تا به حال کلاهبرداری نکرده است.

اعتراف دزدان طلافروشیها

مقاومتی برای مصاحبه ندارد و میگوید وقتی اعتراف کردم دیگر مخفیکاری ندارد. سرقتهایشان را از سال 92 آغاز کردند و فقط به طلافروشیها دستبرد میزدند. میثم 36 ساله که طراح اصلی سرقتها است،میگوید: با اعضای باند بچه محل بودیم و در قهوهخانه همدیگر را میدیدم. در آنجا تصمیم گرفتیم با تشکیل این باند به طلافروشیها دستبرد بزنیم. ابتدا به یک طلافروشی در جنوب تهران دستبرد زدیم و چهار کیلو طلا سرقت کردیم. به صورتهای خود نقاب زده بودیم که شناسایی نشویم. بعد از آن به یک طلافروشی دیگر دستبرد زدیم و نیم کیلو طلا از آنجا دزدیدم. با فروش طلاها برای خودم یک خودروی گرانقیمت خریدم.»

دو سال سرقتها را متوقف کردند و سال 94 دوباره به طلافروشی دیگری دستبرد زدند که صاحب طلافروشی در را به روی آنها قفل کرد که با تهدید طلافروش و بدون سرقت توانستند فرار کنند اما چهرهشان در فیلم دوربین مداربسته ثبت شد و ماموران دستگیرش کردند. بعد از دستگیری منکر سرقت چهار کیلو طلا شد و فقط سرقت نیم کیلو طلا و سرقت ناکام را قبول کرد. بعد از چند ماه با قرار وثیقه آزار شد اما اعترافات یکی از همدستانش درباره سرقت اول دوباره او را گرفتار کرد. متهم قوی هیکل ادامه میدهد: یکی از دوستانم در پرونده دیگری بازداشت شد و در بازجوییها به سرقت اول همراه باند ما اعتراف کرد.« با این اعتراف دوباره دستگیر شدم که این بار نتوانستم منکر شوم و به این سرقت نیز اعتراف کردم.«

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها