گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار درباره تورم مواد غذایی، بطور میانگین رشد 36‌درصدی قیمت‌ها را نشان می‌دهد

گزارش دولت از گرانی سفره ملت

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به دوم شهریورماه نشان می‌دهد که قیمت اکثر مواد غذایی به شدت افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۱۴۴۶

براساس گزارش بانک مرکزی در یک سال اخیر لبنیات 37.8 درصد، تخم‌مرغ 46.4 درصد، برنج وارداتی 46.7 درصد، انواع میوه 83 درصد، انواع سبزی 29.1 درصد، گوشت قرمز 33.6 درصد، مرغ تازه 32.5 درصد، قند و شکر 21.9 درصد، چای 22.4 درصد و روغن نباتی 11.1 درصد گران شده‌اند.

اگر میانگین این مواد غذایی پرمصرف را به‌طور سرانگشتی محاسبه کنیم به رقم 36 درصد می‌رسیم که بیانگر تشدید فشار تورمی بر عموم مردم است. گزارش مرکز آمار نیز گرانی مواد غذایی را بین 11 تا 92درصد اعلام را کرده است. برخی از این گرانی‌ها ناشی از التهابات ارزی، بخشی ناشی از کاهش تولید و بخشی هم در اثر آن است که بازار را دلال‌ها به دست گرفته‌اند.

در این وضعیت، مشخص نیست در دولت چه کسی مسئول تنظیم بازار است. بالاترین دستگاه مسئول در این زمینه، ستاد تنظیم بازار است که در دولت دوازدهم به وزارت صنعت سپرده شده اما هیچ کس در این ستاد، پاسخگو نیست. در حال حاضر محسن بهرامی ارض اقدس، دبیر این ستاد است که روزه سکوت گرفته و هیچ اظهارنظری نمی‌کند. حسن یونس سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت نیز ترجیح می‌دهد سکوت کند.

ستاد بیمدیر تنظیم بازار

یحیی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی درباره افزایش قیمت مواد خوراکی که در گزارش بانک مرکزی آمده است به خبرنگار ما تصریح کرد: خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه بیش از 75 درصد درآمد خود را صرف پنج گروه مواد خوراکی، اجارهبهای مسکن، بهداشت، پوشاک و آموزش میکنند که این ارقام با تورم اعلامی که از سوی دولت اعلام میشود، متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه چند سالی است که تورم تکرقمی اعلام میشود اما با واقعیات جامعه تفاوت دارد، گفت: مواد غذایی و اجارهبهای مسکن در طول دو سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است اما در محاسبه نرخ ماهانه تورم هم دیده نمیشود و این یک ضعف بزرگ برای دولت است. مردم مشاهده میکنند که هر روز قیمتها افزایش مییابد و تورم تکرقمی اعلام میشود؛ در این صورت اعتماد خود را به آمارهای دولت از دست میدهند و این موضوع میتواند یک چالش اساسی برای کشور محسوب شود.

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه 60 درصد جمعیت کشور در دهکهای 7 به پایین قرار دارند، افزود: قدرت خرید اکثر افراد جامعه با هزینه آنها مطابق نیست و همین موضوع باعث میشود تا 12 میلیون حاشیهنشین در کل کشور داشته باشیم. به صراحت میگویم که اگر مردم به ایران و انقلاب علاقه نداشتند مدتها قبل صدای اعتراضشان در خیابان شنیده میشد، اما قدر این مردم را باید دانست که منتظر بهبود شرایط هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اکثر افراد جامعه در وضعیت بسیار حساسی قرار دارند و میتوان با مدیریت مناسب به غائله گرانی پایان داد. دولت با سختی تمام ارز موردنیاز کالاهای اساسی را تأمین میکند اما برخی محتکران با انبار کردن کالاها اقداماتی انجام میدهند تا کالا گران شود و دولت باید با آنها برخورد کند.

آل اسحاق به موضوع نظارت بر کالاها اشاره کرد و گفت: طبق قانون انتزاع، بخشی از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی داده شد تا این وزارتخانه برای کالاهایی مانند برنج و محصولات کشاورزی دیگر تصمیمگیری کند که بزرگترین اشتباه دولت بود. زمانی که به وزارت جهاد کشاورزی انتقاد میشود که نظارتی روی عرضه کالاها وجود ندارد ادعا میکند که اتحادیهها و اصناف زیرنظر این وزارتخانه نیستند و زمانی که به وزارت صنعت ایراد گرفته میشود مسئول تأمین و تولید را وزارت جهاد معرفی میکند. همین پاسکاری باعث میشود تا سودجویان به احتکار بپردازند و دود این بیمسئولیتی دولت به چشم مردم برود.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر عرضه و قیمت کالا بهعهده دولت است، افزود: وقتی یک حوزه مهم مانند ستاد تنظیم بازار بدون مدیر اداره میشود نمیتوان توقع معجزه داشت که اوضاع به خودی خود آرام شود. اکنون کالاهای اساسی زیادی احتکار و بخشی از آن به کشورهای همسایه از بازارچههای مرزی خارج میشود که نیاز به مدیریت ستاد تنظیم بازار است.

واسطهها متهم اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: قیمت تمامشده گوشت قرمز کیلویی ۴۴هزار تومان است و اینکه آن را ۷۰ هزار تومان میفروشند به دلیل حضور واسطهها در بازار است. به گزارش فارس، مرتضی رضایی در مورد نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار و سیاستهای وزارت متبوعش برای کنترل این وضع گفت: با آنکه گوشت مرغ نوسانات زیادی در بازار داشت تا حدی که مرغداران سهماه گذشته با ضرر محصول خود را به بازار عرضه میکردند، اما سال موفقیتآمیزی را پشت سر گذاشتهایم و پیشبینی میکنیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید کنیم.

وی اطمینان خاطر داد که با توجه به جوجهریزیهای خوبی که در تیرماه انجام شده در شهریورماه به اندازه لازم مرغ روانه بازار شده و تا حدی قیمتها تعدیل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا بهرغم واردات گوشت منجمد گوساله و گوشت گرم گوسفندی قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه گوسفندی در بازار به ۷۰هزار تومان رسیده، گفت: اینگونه نیست که دولت نسبت به تنظیم بازار بیاهمیت باشد بلکه دولت سالانه تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد یا تازهوارد بازار میکند که با قیمتهای مناسب تزریق میشود؛ اما متأسفانه به دلیل فعالیت واسطهها همواره قیمتها با آنچهکه از تولیدکننده خریداری میشود فاصله دارد؛ به عنوان مثال گوسفند زنده را کیلویی ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری میکنند که با احتساب آلایش آن باید کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام شود اما شاهدید که قیمتها بسیار متفاوت است و این به آن مفهوم نیست که با کمبود گوشت قرمز در بازار مواجهیم.

افزایش مجدد نرخ مرغ در بازار

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در مراکز خردهفروشی خبر داد.

مهدی یوسف خانی با بیان اینکه قیمت این کالا نسبت به اوایل هفته حدود ۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است، افزود: قیمت مرغ گرم عمدهفروشی در کشتارگاه ۱۰۷۰۰ تومان، توزیع در واحدهای صنفی ۱۰۹۰۰ تومان و مراکز خردهفروشی ۱۱۸۰۰ تومان است.

یوسف خانی نرخ خردهفروشی مرغ شمال را ۱۱۳۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن را ۱۰۳۰۰ تومان اعلام کرد.

کارتن و شانه تخممرغ نایاب شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان اینکه کارتن و شانه تخممرغ به سختی یافت میشود، گفت: نامهای به وزیر صنعت نوشته و خواستار رسیدگی به این مساله شدهایم.

ناصر نبیپور در گفتوگو با مهر با بیان اینکه با وضعیت ایجاد شده برای بازار نهادهها، ادامه تولید کار دشواری است، گفت: قیمت کارتن و شانه تخممرغ افزایش چشمگیری داشته؛ البته به شرط اینکه بتوان این محصولات را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه کارتن و شانه در بازار بشدت کمیاب شده، افزود: قیمت کارتن از ۷۰۰ تومان با افزایش چهار برابری به ۳۰۰۰ تومان رسیده و قیمت شانه هم که بین ۶۰ تا ۱۰۰ تومان بوده به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان رسیده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران تصریح کرد: در این راستا نامهای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته و اعلام کردهایم با وضعیت ایجاد شده باید تخممرغهای تولیدی خود را چگونه بستهبندی و عرضه کنیم؟ اما هنوز جوابی به این نامه داده نشده است.

نبیپور گفت: کارخانجات اعلام میکنند مواد اولیه برای تولید کارتن و شانه ندارند و برخی از کارخانجات نیز تعطیل شدهاند.

گوشت خارجی درنهایت کیلویی
۲۹ هزار تومان

قیمت گوشت قرمز در ماه گذشته در بازار روند افزایشی داشته و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خردهفروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به دوم شهریورماه امسال هر کیلوگرم گوشت قرمز گاو و گوساله بیاستخوان ۵۵ هزار و ۳۱۱ تومان به طور متوسط در سطح شهر تهران فروخته شده است که نسبت به هفته مشابه ماه قبل 5/15 درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل 7/36 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

در اینباره علیاکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی به ایسنا گفت: ارز موردنیاز واردات گوشت منجمد گوساله با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین شده و واردکنندگان بر این اساس مجاز هستند هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد گوساله را حداکثر ۲۷ هزار تومان بفروشند و براساس توافقی که بین وزارتخانههای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام شده قیمت این محصول پروتئینی حداکثر باید ۲۹ هزار تومان برای مصرفکنندگان باشد و کسانی که خارج از آن عمل کنند، تخلف کرده و دستگاههای نظارتی با آنها برخورد میکنند.

وی با بیان اینکه مردم باید متخلفان در این زمینه را به دستگاههای نظارتی معرفی کنند، افزود: مسئولیت کسانی که به عنوان واسطه در این بازار عمل میکنند از نظر هزینه بهعهده واردکنندگان است؛ بنابراین باید آنها افراد امین خود را برای این کار انتخاب کنند تا مقررات و قوانین در این زمینه بخوبی اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها