دانش فضایی

پارکر راهی ملاقات نزدیک با خورشید شد

یکشنبه 21 مرداد 97 حوالی ساعت 12 ظهر به وقت ایران، کاوشگر خورشیدی پارکر به فضا پرتاب شد. این کاوشگر حدود شش سال در راه است تا بتواند در مدار اصلی خود به دور خورشید قرار بگیرد و داده‌هایی از جو تک‌ستاره منظومه شمسی به زمین مخابره کند. این کاوشگر یکی از ماموریت‌های کاوشی پیشتازانه فضایی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است. پارکر قرار است در فاصله شش میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد. این فاصله تقریبا یک دهم فاصله سیاره عطارد تا خورشید است و تاکنون هیچ دست‌ساخته‌ای از بشر تا این اندازه به خورشید نزدیک نشده است.
کد خبر: ۱۱۵۹۳۹۶

برای آنکه درک بهتری از این فاصله داشته باشیم، فرض کنید اگر فاصله بین خورشید و زمین را به اندازه فاصله بین دو دروازه یک زمین فوتبال در نظر بگیریم، آنگاه پارکر حتی از محوطه شش قدم هم به دروازه خورشید نزدیکتر است!

وقتی پارکر به چنین فاصلهای از خورشید میرسد، باید در محیطی با دمای نزدیک به 1400 درجه سانتیگراد فعالیت کند. این دما تقریبا برابر با نقطه ذوب فولاد است. اما پارکر به یک سپر خورشیدی بسیار پیشرفته مجهز است که مانند سایبانی عمل کرده و از ابزارهای کاوشگر در برابر چنین دمایی محافظت میکند. از طرفی کاوشگر پارکر برای رسیدن به خورشید به سرعت خارقالعاده 700 هزار کیلومتر بر ساعت میرسد و آنگاه رکورد سریعترین دستساخته بشر را از آن خود میکند. با چنین سرعتی میتوان در کمتر از چهار ثانیه از تهران به تبریز سفر کرد.

اما پرسش اینجاست که ماموریت پارکر در خورشید چیست؟ پارکر ماموریت دارد به پرسشهای بنیادین ما درباره جو خورشید پاسخ دهد. علت دمای فوقالعاده بالای جو خورشید که گاه به دو میلیون درجه سانتیگراد میرسد، یکی از این پرسشهای اساسی است. زیرا دمای سطح خورشید تنها 6000 درجه سانتیگراد است و دانشمندان هنوز بدرستی نمیدانند چرا پس از چند هزار کیلومتر ارتفاع، به یکباره دمای جو خورشید میلیونها درجه بالا میرود.

همچنین پارکر به دنبال آن است که به ما کمک کند تا دریابیم منشأ توفانهای خورشیدی کجاست و این بادها اصولا چطور شکل میگیرند؟ توفانها هولناکترین پدیده ناشی از فعالیتهای خورشید هستند و میدان مغناطیسی زمین حجم زیادی از ذرات آنها را به سمت سیاره ما میکشاند. این توفانها حاصل آزادشدن مقدار زیادی انرژی از سطح خورشید هستند و دادههای پارکر به دانشمندان کمک میکند این پدیده را بخوبی مدلسازی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها