امین تارخ؛ از سریال‌های تاریخی تا ملودرام‌های تلویزیونی

جذابیت نقش‌های چالشی...

پس از پیروزی انقلاب، نسل جدیدی از بازیگران وارد سینما و تلویزیون شدند که البته برخی از آنها شروع کارشان مصادف با نیمه دهه 50 بود. اما شکوفایی‌شان از دهه 60 آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۴۶۰۲۸

امین تارخ یکی از آنهاست که در کنار فیلمهای سینمایی، در آثار تلویزیونی زیادی هم حضور پیدا کرده و بخش مهمی از شهرتش در میان مردم را مدیون همین آثار در قاب کوچک تلویزیون است.

سربداران و شیخ حسن جوری

سربداران ساخته محمدعلی نجفی بیشک نقطه عطف کارنامه بازیگری اوست که کمبود برنامههای سرگرمکننده دو شبکه تلویزیونی وقت نیز به دیده شدنش، آن هم در بالاترین سطح کمک شایانی کرده است. شیخ حسن جوری قهرمان «سربداران» است که بهعنوان یک مبارز مذهبی بر ضدسلطه مغول، مورد توجه انبوه مخاطبان سریال قرار گرفته و تارخ را در کانون توجه آنها قرار داد. کنشمند بودن این شخصیت در کنار خطابههایی که در قسمتهای مختلف کار بیان میکرد، فرصتی طلایی برای بازیگری جوان همچون امین تارخ بود که از آن به بهترین شکل سود جست. در این میان چهره کاریزماتیک او هم در آن ایام به کمکش آمد و به شخصیت شیخ حسن جوری کیفیت خاصی بخشید.

بوعلی سینا و یک نقش تاریخی دیگر

سریال «بوعلی سینا» ساخته کیهان رهگذار دومین تجربه تاریخی تارخ در تلویزیون است که نقش اصلی آن یعنی ابن سینا را ایفا کرد. در اینجا هم تمام تمرکز فیلمنامه روی این شخصیت و زندگی پرفراز و فرود اوست و تارخ هم با یک گریم خوب و باورپذیر در این نقش خوش درخشید. ایجاد همذاتپنداری در مخاطب، یکی از مهمترین چالشهای سازندگان این سریال است که بخوبی انجام گرفته و تارخ یکی از ارکان مهم آن به حساب میآید. مهمترین نکته بازی او، حفظ تداوم نقش در سالهای مختلف زندگی این دانشمند ایرانی است که بیش از هر چیز به آموزههای تئاتری وی بازمیگردد.

آپارتمان: داستان یک پزشک نهچندان دیده شده

«آپارتمان» به کارگردانی اصغر هاشمی نخستین سریال ملودرام اوست که در آن نقش پزشکی جاافتاده را ایفا کرد. قصه هم با او و تصادف اتومبیل در شب ازدواجش آغاز شده اما به مرور به حاشیه رفته و بقیه داستانکها جای آن را میگیرند. مهمتر از همه اینکه در این خرده داستانها بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، شهره لرستانی، حمید جبلی و جمشید اسماعیل خانی حضور داشته و کفه ترازو را به نفع خود سنگین کردهاند.

تارخ؛ از خاخام یهودی هفت سنگ تا حاج رضای سفر سبز

تارخ پس از آن در سریال «هفتسنگ» ساخته سیدعبدالرضا نوابصفوی در نقش خاخام اسحاق ایفای نقش کرد که با وجود یک گریم سنگین و درخشان و بازی متفاوت، آنچنان که باید دیده نشد. «سفر سبز» ساخته محمدحسین لطیفی یکی از بهترین کارهای کارنامه تلویزیونی تارخ است که در آن نقش حاج رضا را ایفا کرده است؛ مرد بازاری مومن و معتقدی که در مسیر زندگی دنیل قرار گرفته و به او در پیدا کردن رد و نشانی از مادرش کمک میکند. صلابت، ایمان و توکل که از خصوصیات مهم یک مومن واقعی است، در حاج رضا تبلور پیدا کرده و تارخ آن را به بهترین شکل به نمایش گذاشته است.

معصومیت از دست رفته تارخ و شوذب خزانهدار

«معصومیت از دست رفته» ساخته داوود میرباقری یکی دیگر از فرازهای بازیگری تارخ در تلویزیون است که در گوشهای از ذهن دوستدارانش باقی مانده است. قصه شوذب خزانهدار دوستدار امیرالمومنین علی(ع)که به مرور قدم در راه تباهی گذاشته و عشقش به دختری یهودی(حمیرا) او را به نابودی کامل میکشاند. تارخ این دو وجه از شخصیت شوذب را با ریزهکاری بسیار، خوب از کار درآورده که به باور مخاطبان مینشیند. چه زمانی که در مسیر درست بوده و به ماریا دل میبندد و چه زمانی که تهمت بزرگی به ماریا زده و او را رها کرده و به سمت حمیرا میرود. بازی درخشان تارخ در بخش دوم بیشتر دیده میشود چرا که به یک شخصیت بشدت خاکستری تبدیل شده که برای ازدواج دخترش(رباب) با پسر ابنزیاد ناخواسته موجب قتل پسرش(پسر خود و ماریا) که رباب به او دل بسته، میشود.

اغما و دکتر پژوهان

یکی از پربینندهترین سریالهای ماه رمضان به کارگردانی سیروس مقدم که در آن تارخ نقش دکتری میانسال را ایفا کرده است. این نقش هم مانند بسیاری از نقشهای تلویزیونی تارخ، مرکز ثقل فیلمنامه بوده که به همین خاطر هم جای مانور زیادی برای بازیگرش دارد. دکتری که به دلیل مرگ همسرش هنگام جراحی مغز توسط خود او دچار عذاب وجدان شده و در همین زمان شیطان در هیبت پسری جوان(الیاس)که سالها پیش به منزل دکتر رفت و آمد داشته، سر راه او قرار میگیرد. تارخ در این پروسه که ایمان دکتر پژوهان در بوته آزمایش قرار میگیرد، نقش مهمی برعهده داشته و باید تغییر تدریجی او را به تصویر بکشد که در این کار هم تا حدود زیادی موفق بوده است.

گاهی به پشت سر نگاه کن

در این سریال به کارگردانی مازیار میری، تارخ در نقش جلال کارخانهدار ایفای نقش کرده که برشهایی از زندگیاش در گذشته و حال به نمایش گذاشته میشود. شخصیت خیر و ظاهرالصلاحی که در گذشته کارگاه کوچکی داشته و در حال از دست دادن همین کارگاه به واسطه بدهی زیاد است و این در حالی است که سالها بعد به کارخانهدار معتبری تبدیل شده است. قضیه تصادف سر مرز و کامیون حامل کمکهای مردمی به زلزلهزدهها که لابهلای آن عتیقه جاسازی شده، معمای فیلمنامه این سریال است که جلال نقش مهمی در شکلگیری آن دارد.

سایهبان: یک چاپخانهدار ورشکسته

تارخ در این مجموعه تلویزیونی ساخته برادران محمودی در نقش متفاوتتری ظاهر شده که رگههایی از خاکستری را با خود دارد. چاپخانهدار ورشکستهای که همیشه از سوی همسرش بابت بیپولی تحقیر شده و به همین خاطر هم از خانوادهاش جدا زندگی میکند. در عین حال هم میخواهد برای تنها فرزندش (آرمان) پدری کرده و دختر مورد علاقه آرمان را برایش خواستگاری کند. چرخش او به سمت دوست قدیمی و برادر همسر ثروتمندش، رگههای خاکستری بیشتری را وارد این شخصیت کرده که در آخر تحول تقریبا خلقالساعهای پیدا میکند.

جراحت و مردی به نام بزرگ

نخستین همکاری تارخ و محمدمهدی عسگرپور که ماه رمضان 1389 روی آنتن شبکه سه سیما رفته و داستان دو خانواده با محوریت دو برادر (بزرگ و اسماعیل) را روایت میکند که اولی دخترش اکرم را به عقد پسر دومی درآورده اما پیش از ازدواج رسمی، اکرم باردار میشود. جراحت ملودرامی پرتنش متکی بر خانواده است که هریک از شخصیتها گذشتهای داشته و همین گذشته هم روی حال آنها و نیز آینده فرزندانشان تاثیر میگذارد. تارخ در نقش بزرگ از خانوادهای سنتی است که آن را خوب ایفا کرده و همین امر نیز به مرور او را در نقشهای اینچنینی کلیشه کرد که این شبها نمونه دیگری از آن را در مجموعه تلویزیونی رهایم نکن شاهد هستیم.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها