رئیس‌جمهور کره‌جنوبی خواستار آغاز مذاکرات بین ژاپن و کره‌شمالی برای عادی سازی روابط دو کشور شده است. وی تاکید کرد: اگر روابط ژاپن و کره‌شمالی به حال عادی برگردد، کمک بزرگی به برقراری صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره و فراتر از آن، آسیای شمال‌شرقی خواهد بود. این سخنان در حالی بیان می‌شود که ژاپن نسبت به رویکردهای جدید کره‌شمالی تردید داشته و دیدار آینده ترامپ و رهبر کره‌شمالی را انتظار می‌کشد تا ببیند چه نتایجی از آن حاصل خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۴۰

مون جائه این، رئیسجمهور کرهجنوبی در مصاحبه با روزنامه ژاپنی یومیوری تاکید کرد: ژاپن و کرهشمالی باید مذاکراتی را برای عادی سازی روابط آغاز کنند و در برقراری صلح و ثبات در منطقه سهیم شوند. وی در ادامه تصریح کرد: به طور خاص من تصور میکنم گفتوگو میان کرهشمالی و ژاپن باید از سر گرفته شود. اگر روابط ژاپن و کرهشمالی به حالت عادی بازگردد، این مساله سهم مهمی در برقراری صلح و ثبات در شمال شرق آسیا خواهد داشت. این مصاحبه در آستانه دیدار رئیسجمهور کرهجنوبی، شینزوآبه نخستوزیر ژاپن و لی کی کیانگ نخست وزیر چین در شهر توکیو انجام شده است. این نشست سه جانبه قرار است امروز برگزار شود. به نظر میرسد کرهشمالی مهمترین موضوع گفتوگوهای رهبران چین، کرهجنوبی و ژاپن خواهد بود، ولی یک دیپلمات ارشد چینی هفته گذشته گفت مساله کرهشمالی تمرکز اصلی مذاکرات در این نشست نخواهد بود.

در دیدار اخیر رهبران کرهشمالی و کرهجنوبی، دو طرف به توافق رسیدند تا در راستای خلع سلاح شبه جزیره کره تلاش کنند. کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی همچنین قصد دارد با دونالد ترامپ طی هفتههای آینده دیدار کند. پیش از این آسوشیتدپرس در گزارشی گفته بود سران ژاپن، کرهجنوبی و چین قرار است هفته آینده در توکیو درباره برنامه هستهای کرهشمالی و دیگر مسائل منطقه دیدار و گفتوگو کنند.

این خبر درحالی منتشر میشود که گفته میشود «کیم جونگ اون» رهبر کرهشمالی وارد دالیان یکی از شهرهای چین شده است. فروردین امسال نیز اون بدون اطلاع رسانهها به چین سفر کرد؛ سفر او چهار روز بعد و فقط زمانی که در حال ترک پکن بود رسانهای شد. در صورتی که تائید شود رهبر کرهشمالی به چین سفر کرده این دومین سفر او به چین در کمتر از دو ماه گذشته و از زمان شدت گرفتن تحولات شبه جزیره است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها