مقامات محلی افغانستان روز گذشته از وقوع یک انفجار قوی در غرب کابل خبر دادند که به کشته شدن دست‌کم 40 نفر منجر شده است. به گفته مقامات محلی، این انفجار در منطقه دشت برچی در غرب کابل رخ داد. به گفته منابع خبری، انفجار در صف توزیع شناسنامه‌ها در مرکز ثبت‌احوال نفوس در محله مهتاب قلعه کابل صورت گرفت. بلافاصله به دنبال این انفجار صدای آژیر آمبولانس‌ها بود که بلند شد و مجروحان به بیمارستان انتقال یافتند. چند ساعت بعد از این حادثه وزارت بهداشت افغانستان تعداد قربانیان را 31 نفر اعلام کرد اما شاهدان عینی گفتند تعداد کشته‌شدگان از 40 نفر هم بیشتر بوده است .
کد خبر: ۱۱۳۶۶۹۵

عکسهای منتشر شده از محل حمله انتحاری پیش از انفجار و ازدحام جمعیتی که به مرکز ثبتاحوال نفوس آمده بودند، اظهارات شاهدان عینی را بیشتر مورد تاکید قرار میدهد. شماری از این کشتهشدگان را زنان و کودکان تشکیل میدادند. ذبیحا... مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیهای ارتباط این گروه را با حمله انتحاری روز گذشته کابل رد کرد. اما رویترز در گزارش خود از این حادثه گفت، داعش مسئولیت آن را به عهده گرفته است. عبدالرحمان رحیمی، رئیسپلیس کابل به شبکه خبری طلوع گفت، به نظر میرسد این انفجار حملهای انتحاری بوده است.

مراکز ثبتنام رایدهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی افغانستان در سراسر این کشور مشغول فعالیت هستند. قرار است این دور از انتخابات افغانستان در ماه اکتبر برگزار شود. به همین دلیل نگرانیهایی درخصوص مورد حمله قرارگرفتن سایر مراکز ثبتنام وجود دارد. انفجار دیروز در محلهای به وقوع پیوست که اکثریت ساکنان آن را اقلیت شیعه هزاره تشکیل میدهند. این اقلیت مذهبی بارها هدف حملاتی قرار گرفته که داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفته است.

عملیاتهای تروریستی در افغانستان درحالی ادامه دارد که اخیرا درگیریهای مرزی بین افغانستان و پاکستان نیز تشدید شده است. هفته گذشته مرزبانان افغانستان و پاکستان شاهد درگیریهای خونینی در استان خوست و پکتیا بودند. مرزبانان افغانستان و پاکستان روز یکشنبه 26 فروردین در شهرستان جاجی میدان استان خوست به علت عبور نظامیان پاکستانی از مرز دیورند و حمله به یک پاسگاه افغانستان درگیر شدند و این تبادل آتش در روزهای پس از آن نیز در استان پکتیا ادامه یافت.

کابل، مهمترین عامل ناامنی در افغانستان را ناشی از حمایت پاکستان از تروریستها و پناه دادن آنها درخاک خود میداند؛ اتهامی که همواره از سوی اسلامآباد رد شده و اتهاماتی مشابه نیز از سوی دولتمردان پاکستانی به افغانستان وارد میشود. در این میان آمریکا اعلام کرده است به پاکستان فشار وارد میکند تا از حمایت تروریستها دست بردارد و افغانستان به اعتبار حمایت واشنگتن شجاعت برخورد در نقاط مرزی را پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها