خطر شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده

هوا کم کم روبه گرم شدن است و این برای بخش زیادی از مردم کشور یعنی رفتن به سوی روزهای خشک و کم آب و احتمالا صرفه جویی بیشتر، اما برای هموطنان زلزله‌زده کرمانشاه، شاید به معنای از راه رسیدن نگرانی‌های بسیار بزرگ‌تر باشد؛ نگرانی از شیوع بیماری‌های خطرناک عفونی، همان چیزی که یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره آن هشدار داده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۸۵۳

دکتر فیضا... منصوری احتمال ایجاد اپیدمی گوارشی را در مناطق زلزله زده نگرانکننده اعلام کرده است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وجود آبهای سطحی و دفع ناکامل بهداشتی فاضلابها در مناطق زلزله زده را عامل ایجاد بیماریهای عفونی و اپیدمی دانسته و افزوده باوجود تلاشهای صورت گرفته و اقدامات خوبی که در مناطق زلزله زده انجام شده، اما همچنان به علت وجود آبهای سطحی و دفع ناکامل بهداشتی فاضلابها امکان ایجاد پدیده اپیدمی بخصوص اپیدمی گوارشی وجود دارد.

منصوری شکستگی لولههای سطحی در این مناطق را عامل مهمی برای امکان آلودگی آبهای آشامیدنی اعلام کرد و یادآور شد: دستگاههای مربوط باید تلاش بیشتری در این خصوص داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: قسمت عمدهای از فاضلابها به فاضلاب شهری وصل شده، اما با شروع فصل گرما، تراکم جمعیت و رعایت ناکافی بهداشت فردی و جمعی نیاز است در این راستا ارگانهای مسئول بیشتر پای کار باشند.

منصوری، آموزش بهداشتی خانوادهها را هم در این خصوص بسیار مؤثر دانست و افزود: با آموزش خانوادههایی که در کانکسها زندگی میکنند سطح آگاهی آنان افزایش مییابد و لازم است با خود مراقبتی، در زمینه بهداشت فردی و جمعی تلاش بیشتری داشته باشند. اما فرماندار سرپلذهاب هم خبری را رسانهای کرده که معنایش این است ما هم بیکار نیستیم و درصددیم با بازسازی واحدهای تخریب شده،جلوی ایجاد بحران بهداشتی را در منطقه بگیریم. محبت جمالی نیا با بیان اینکه کار تعمیر و احداث بیش از 32 هزار واحد مسکونی آسیب دیده بر اثر زلزله بخوبی پیش میرود، به ایسنا گفت: تلاش میکنیم تا قبل از شروع فصل گرما، وسایل سرمایشی به دست مردم برسد.

وی با اشاره به نزدیک شدن فصل گرما و مسائل بهداشتی و زیستمحیطی مناطق زلزله زده افزود: قطعا در فصل گرما به دوشهای سیار و سرویسهای بهداشتی بیشتری نیاز داریم. به گفته جمالینیا، اکنون تعداد زیادی سرویس بهداشتی و دوش سیار توسط خیرین و دستگاههای مربوط مانند شرکت آب و فاضلاب و... در مناطق شهری و روستایی نصب شده، اما در فصل گرما نیاز به افزایش تعداد آنها داریم.

فرماندار سرپل ذهاب از مدیریت آبهای سطحی و دفع پسابها و فاضلابهای مناطق زلزله زده هم خبر داد و عنوان کرد: با همکاری سایر بخشها مانند شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه علومپزشکی و... کار ساماندهی فاضلاب و مدیریت روانآبها آغاز شده تا در فصل گرما با مشکلات بهداشتی مواجه نشویم.

به گفته این مسئول، حساسیت ویژهای نیز برای مدیریت آبهای سطحی و فاضلاب مناطق روستایی وجود دارد و شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز در روستاها پای کار آمده است.

وی نیز با اشاره به احتمال شیوع بیماری در فصل گرما، اظهار کرد: به همین منظور کار سمپاشی به صورت مستمر در سطح شهر و روستا انجام میشود تا با عوامل بیماریزا مقابله شود. مقابله با جوندگان موذی بخصوص موش که از ناقلان بیماری «سالک» است نیز با جدیت دنبال میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها