کد خبر: ۱۱۳۲۳۰۰

برخی خانواده‌ها به انواع مختلف آب نبات و تافی و کاکائو، شکلات می‌گویند و بر این باورند که ترکیبات تشکیل‌دهنده این محصولات یکسان است. اما باید بدانید به محصولی که ماده اولیه آن پودر و کره کاکائو باشد شکلات و فرآورده‌ای که پایه آن شکر باشد تافی و آبنبات گفته می‌شود. با توجه به این‌که برای پذیرایی نوروز خرید شیرینی جات بویژه شکلات افزایش می‌یابد نکاتی را در خصوص تشخیص شکلات اصل از تقلبی یادآوری می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

محصولاتی که فقط حاوی پودر کاکائو باشند شکلات محسوب نمیشوند، اما اگر در آن کره کاکائو به کار رفته باشد در گروه شکلاتها قرار میگیرند.

به شکلاتهای کاکائویی که به جای کرهکاکائو از چربیهای جایگزین کاکائو تهیه شده باشد، فرآورده کاکائویی گفته میشود.

به شکلاتهای شیری که در آن از پودر و کره کاکائو استفاده نشده باشد نه شکلات میگویند و نه فرآورده کاکائویی بلکه یک محصول روغنی همراه شکر و شیرخشک است.

کره کاکائو نوعی چربی و در دمای اتاق جامد است، اما به محض قرار گرفتن در دهان آب میشود.

جایگزینهای کره کاکائو مزایای کره کاکائو را ندارند و در روند جامد شدن، اسیدهای چرب ترانس و اشباع در آن تولید و باعث افزایش کلسترول بد(LDL) و گرفتگی عروق میشوند.

راه تشخیص شکلاتهای حاوی کره جایگزین کاکائو، درج این ترکیب روی بسته بندی محصول است. عدم اطلاعرسانی، تخلف و تقلب محسوب میشود.

بیشتر شکلات خورهای قهار از روی طعم، بو و ذوب شدن شکلات در دهان میتوانند به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرند ضمن اینکه اغلب شکلاتهایی که در دهان میماسند تقلبیاند.

بیشتر شکلاتهایی که از کره جایگزین تهیه شدهاند ارزانقیمت هستند، اما به صرف اینکه شکلاتهای گران و خارجی حاوی کره کاکائو هستند نمیتوان ملاک اصیل بودن شکلات دانست.

هر چه میزان شیر خشک و کره کاکائو در شکلات بیشتر باشد رنگ آن سفیدتر است.

هر چه پودر و کره کاکائوی به کار رفته در شکلات بیشتر باشد میزان شکر به کار رفته در آن کمتر و شکلات تلختر و مغذیتری خواهد بود. البته اگر در شکلات از مغزهای آجیلی مانند مانند فندق، گردو، بادام، پسته یا کشمش استفاده شود ارزش تغذیهای آن بمراتب بالاتر میرود؛ البته در صورتی که این مغزها تازه باشند.

شکلاتهای با درصد بالای پودر و کره کاکائو باید در یخچال و به دور از ترکیبات بودار نگهداری شوند و دیگر شکلاتها را میتوان خارج از یخچال و در محیط خشک و خنک نگهداری کرد.

شکلاتی خریداری کنید که تاریخ مصرف داشته و از زمان تولید آن مدت زیادی نگذشته باشد. شکلاتهای تیره و تلخ بیشترین و انواع شیری کمترین ماندگاری
را دارند.

بیشتر شکلاتهایی که طعم ناخوشایند و خارج از مزه کاکائو داشته باشند، نامرغوب و حاوی بیشترین میزان افزودنیهای غیرمجاز هستند.

با توجه به رطوبت کم شکلات اگر محصول صحیح نگهداری شود به ندرت دچار فساد میکروبی خواهد شد، البته مخمرها از جمله میکروارگانیسمهایی هستند که به دلیل شیرین بودن شکلات بخصوص در انواعی که مرکز نرمی دارند میتوانند رشد و شکلات را غیرقابل مصرف کنند.

سطح شکلاتها در اثر تغییرات دمایی ـ گرم و سرد شدن ـ احتمال دارد سفیدک زده و ظاهر آن نامطلوب شود که البته این نشانه فساد محصول نیست.

فاخره بهبهانی

جامجم

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها