ادعایی به نام عدالت جنسیتی
کد خبر: ۱۱۲۸۶۱۰

یکی از محورهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب که در دیدار اخیرشان به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) مطرح فرمودند، دروغی به نام عدالت جنسیتی بود که توسط غرب تکرار می‌شود و در ایران نیز برخی ناآگاهانه آن را دنبال می‌کنند. در همین رابطه دکتر مجتبی عطارزاده، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نکات جالبی را مطرح کرده است.

«عدالت جنسیتی که این روزها در غرب توسط گروه‌های مختلف مطرح می‌شود به ظاهر با هدف پاسداشت مقام زن است، اما به واقع با طرح ادعای تساوی‌طلبی، بیشترین لطمه را به جامعه انسانی و بویژه خود زنان وارد می‌سازد. چه آن‌که با طرح آزادی مطلق زن از تکالیفی که از جنسیت زنانه او ناشی می‌شود، او را از حوزه انسانیت خارج ساخته و توهینی بزرگ در حق زن روا می‌دارد و به‌این گونه نظم نظام هستی را درهم می‌ریزد. آنها با تأکید بر برابری و به رسمیت نشناختن تفاوت‌ها مانع از آن می‌شوند که زن و مرد یکدیگر را با تفاوت‌های موجود بپذیرند و در نتیجه از توانمندی‌های طبیعی و ذاتی یکدیگر بهره‌مند شوند. آنچه مسلم می‌نماید این است که زن و مرد به لحاظ تکوینی (یعنی از جهت‌زیستی، روانی و احساسات)، کاملا از یکدیگر متمایز هستند و درست به‌دلیل همین تفاوت‌های تکوینی، تشابه حقوقی آنها امکان‌پذیر نیست. من از استاد شهید مطهری در این رابطه جمله‌ای را به‌خاطر دارم که ایشان می‌گوید: «از نظر اسلام زن و مرد هر دو انسانند و از حقوق انسانی مساوی بهره‌مندند. آنچه از نظر اسلام مطرح است، این است که زن و مرد به‌دلیل این‌که یکی زن و دیگری مرد است، در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند... خلقت و طبیعت آن دو را یکنواخت نخواسته است و همین جهت ایجاب می‌کند که از لحاظ بسیاری از حقـوق، تکالیف و مجازات‌‌ها وضع مشابهی نداشته باشند»

یک تجربه شخصی در آمریکا

در ارتباط با حجاب در خارج از ایران و برخورد با زنان محجبه و سناریویی که سیاستمداران غربی برای مقابله با ترویج اسلام در نظر می‌گیرند بارها و بارها مواردی را خوانده و شنیده ایم اما تجربه شخصی یک زن شاغل در آمریکا که حرفه اش خبرنگاری و تولید محتواست شاید تفاوت‌های جدی با برداشت‌های قبلی ما داشته باشد. در روزگاری که بسیاری از زنان خانه‌دار شاید رویای اشتغال و کار خارج از خانه را دارند شنیدن حرف‌های ملانی فرانکلین (مرضیه هاشمی)، خبرنگار و مستندساز ایرانی ـ آمریکایی بسیار تاثیرگذار است.

«من بعد از این‌که مسلمان شدم، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دیگر استخدامم نمی‌کردند. مستقیم نمی‌گفتند این مساله به ‌خاطر حجاب یا مسلمان بودن است. در آمریکا نسبت به کشورهای اروپایی، سیاستمدارانه‌تر رفتار می‌کنند، زنان مسلمان به‌‌دلیل این‌که پرچمدار اسلام هستند، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. برای مثال، یکی از دوستانم که در آمریکا زندگی می‌کند می‌گفت، همسایه‌مان سگ بزرگی داشت و این سگ به خانه ما می‌آمد و ما به‌خاطر این‌که بچه کوچک داشتیم، از این موضوع خیلی آزار می‌دیدیم، ولی هیچ‌گاه نمی‌توانستیم به پلیس شکایت کنیم، چون به‌ محض این‌که پلیس زنان محجبه‌ خانه را می‌دید، برخوردش با ما بدتر از آن سگ با کودکانمان بود.

متأسفانه الان در غرب کاری کرده‌اند که زن‌ها همگی کار کنند. زن خانه‌داری که برای مراقبت از فرزندش در خانه می‌ماند، موجودی بی‌ارزش و سطح پایین تلقی می‌شود. این نگاه در غرب وجود دارد. این نکته را هم باید عرض کنم که متأسفانه در ایران هم برخی از خانم‌ها این دیدگاه منفی را درباره‌ خانه‌داری پذیرفته‌اند و به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند. به این عده باید بگویم که در خود غرب، خیلی از زنان با این‌که در بیرون از خانه هستند و نقش مادری و بنیان خانواده را فراموش کرده‌اند، می‌دانند اشتباه می‌کنند، اما به دلیل فشارهایی که بر دوش‌شان هست، نمی‌توانند کاری کنند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها